"אעבור בקרוב ניתוח בעמוד השדרה, אחרת אאבד יד", כתב השבוע הקוסם חזי דין (43) בעמוד הפייסבוק שלו. "ביוני בשנה שעברה ביצעתי את האקסטרים האחרון שלי, כשתלו אותי הפוך ממנוף בגובה, בין מלתעות ברזל בוערות. הנפילה מהמלתעות מגובה של כ-30 מטר למזרן ענק חייבת להיות מדויקת. מה שהייתה אמורה להיות קפיצת הסיום לסיפור האקסטרימי שלי - שממנו אני יוצא בריא ושלם – השתבשה. חטפתי מכה עצומה בעמוד השדרה הצווארי".
קראו עוד:
דין הוסיף כי אחרי שנה של כאבים עזים ונימולים ביד הוא איבד קואורדינציה ופנה לבדיקות. "ראו איך חוליות בעמוד השדרה הצווארי זזו מהמכה, כך שהן לוחצות לי על עצבים וגורמות נזק בלתי הפיך", כתב. "הרופא אמר, 'דחוף לחדר ניתוח'. נקווה לטוב". כתבנו רן בוקר מוסיף כי היום מסרו מנהליו שדין "עבר את הניתוח בהצלחה רבה. תודה רבה על אהבה אינסופית. לא מובן מאליו".
1 צפייה בגלריה
חזי דין. "חוליות בעמוד השדרה הצווארי זזו מהמכה, כך שהן לוחצות לי על עצבים וגורמות נזק בלתי הפיך"
חזי דין. "חוליות בעמוד השדרה הצווארי זזו מהמכה, כך שהן לוחצות לי על עצבים וגורמות נזק בלתי הפיך"
חזי דין. "חוליות בעמוד השדרה הצווארי זזו מהמכה, כך שהן לוחצות לי על עצבים וגורמות נזק בלתי הפיך"
(צילום: ענת מוסברג)
מהם תפקידיו של עמוד השדרה הצווארי? לתמוך בראש, שיישאר יציב וינוע לכל הצדדים, להגן על חוט השדרה ולאפשר אספקת דם לראש ולמוח. פגיעות בו עלולות להתרחש עקב תאונות דרכים, תאונות ספורט, תאונות עבודה, נפילות או מסיבות שאינן טראומטיות כמו שינויים ניווניים, פגיעה באספקת הדם, בליטות דיסקים בין-חולייתיים, סיבות מולדות וגידולים.
קיימת הבחנה בין פגיעה בעמוד השדרה עצמו לפגיעה בחוט השדרה, שהיא בלתי הפיכה בדרך כלל. חוט השדרה נמצא בתוך עמוד השדרה ומהווה המשך של המוח, מקצה הגולגולת עד זנב עמוד השדרה. בכך הוא מהווה את החוליה המקשרת בין המוח לשאר חלקי הגוף. חוליות עמוד השדרה – שבע בצוואר, 12 בבית החזה ועוד עשר בחלקים התחתונים של הגוף – מגנות על החלק העצבי מפני פגיעות. אם הפגיעה קשה מאוד, קו ההגנה נפרץ, והנפגעים הם חוט השדרה, מערכת העצבים ועמוד השדרה.
פגיעה בחוט השדרה נחשבת לאחת הנכויות הקשות ביותר. רוב הנפגעים הם גברים צעירים הנאלצים להתמודד עם שיתוק של פלג גופם התחתון וריתוק לכיסא גלגלים. ככל שהפגיעה ממוקמת גבוה יותר בחוט השדרה, התלות בזולת גדולה יותר.
מהן התוצאות של פגיעה בעמוד השדרה הצווארי? כאבים, חוסר יציבות של החוליות שנפגעו, הגבלה בתנועות הצוואר, בליטות דיסקים, פגיעה במקלעת הברכיאלית (קבוצת עצבים הנמשכת מחוט השדרה העליון לגפה העליונה) וברצועות המחזיקות את עמוד השדרה יציב. עלולה להיות גם פגיעה שלמה או חלקית במערכות עצביות בחוט השדרה, מה שעלול לגרום להזעה, לחוסר שליטה על סוגרים ולפגיעה בתפקוד המיני.
עד היום לא נמצא פתרון לפגיעה במערכת העצבים בחוט השדרה, ואין אפשרות לאושש את תא העצב הפגוע. הפתרון היחיד הוא תהליך שיקומי ממושך
לעיתים עלולים להיווצר סיבוכים גם לאחר ניתוח להסרת הלחץ על החוליות או קיבוע לשם השגת יציבותן. הבעיות האפשרויות: תמט (שינוי מבני) של חוליה ועיוות אנטומי, כאבים עם הקרנה לגפיים, תזוזה של הקיבועים, שהיא נדירה, וסירינגומיאליה (התרחבות ונזק פנימי של חוט השדרה עם נזק נוירולוגי חדש).
מה כולל השיקום שלאחר הניתוח? מטרת התהליך השיקומי היא להחזיר את המטופל לתפקוד מיטבי עצמאי. זהו תהליך פתלתל, שבו מאתגרים את המטופל בתרגילים תפקודים. לאט-לאט, משימות שנחשבו בלתי אפשריות בתחילת השיקום, נעשות אפשריות. בתהליך משתתף צוות הכולל רופא שיקום ומטפלים מתחומי הסיעוד, הפיזיותרפיה, הריפוי בעיסוק, קלינאות התקשורת, הפסיכולוגיה השיקומית והעבודה הסוציאלית.
פרופ' אבי עוריפרופ' אבי עוריצילום: יעל אילן
החוויה של אובדן העצמאות התפקודית היא קשה ביותר. אדם שרגיל היה לנהל חיי שגרה פעילים, מוצא עצמו תלוי באחר, מוגבל ביכולותיו ומתקשה בביצוע פעולות שעד אתמול בוצעו בהיסח הדעת. מטופלים רבים חווים טלטלה רגשית חזקה, ולכן יש חשיבות רבה לתמיכה הרגשית הן מצד הצוות המטפל והן מהסביבה. ללא גיוס המוטיבציה האישית של המטופל נתקשה להשיג שיפורים בתהליך השיקומי.
לאחר הטראומה והניתוח יש לוודא שאין סיבוכים מיידים ולמנוע סיבוכים שניוניים ושלישוניים. לפי מידת הפגיעה בונה הצוות תוכנית אישית ללמידה מחדש של התפקודים וכישורי היום-יום שיאפשרו למטופל לשוב וליהנות מעצמאות. במידת הצורך, מותאמים לו עזרים טכניים כמו כיסא גלגלים, סדים ועזרי הליכה.
הטיפול השיקומי ארוך הטווח כולל יעוץ מיני ומשפחתי והתייחסות לסיבוכים אפשריים כמו הפרעה במערכת ויסות הסידן, שינויים מטבוליים ואנדוקריניים, דיכאון, שינויים במערכת הלב וכלי הדם, עלייה במשקל וכאבים.
עד היום לא נמצא פתרון לפגיעה במערכת העצבים בחוט השדרה, ואין אפשרות לאושש את תא העצב הפגוע. הפתרון היחיד הוא תהליך שיקומי ממושך שכולל ייצוב של המצב הרפואי, קיבוע כירורגי של שברים או כריתת הגורם הלוחץ על חוט השדרה, מניעת סיבוכים ולמידה מחדש של התפקודים השונים כדי להשיב את המטופל לחיים עצמאיים עד כמה שניתן.
הכותב הוא מומחה ברפואת שיקום בבית החולים השיקומי רעות בתל אביב