הישראלים מאמינים שצריך להפעיל קשרים כדי לקבל טיפול רפואי טוב יותר, מבוטחי מכבי הם ממעמד סוציו-אקונומי גבוה באופן מובהק לעומת יתר הקופות, ומבוטחי מאוחדת מדווחים בשיעורים גבוהים יותר שהם בריאים. כך עולה מנתוני סקר שביעות רצון ממערכת הבריאות, שמפרסם היום (ג') מכון ברוקדייל למחקר חברתי יישומי.
קראו עוד:
הסקר נערך בקרב 2,536 איש מאוקטובר 2021 עד מרץ 2022. עולה ממנו כי שיעור המדווחים על "חוויית טיפול חיובית" אצל רופא יועץ היה נמוך משיעור המדווחים על חוויה דומה אצל רופא משפחה: 75% לעומת 86%, בהתאמה. 78% מהנשאלים השיבו כי מצב בריאותם טוב או טוב מאוד, כשערבים ומשיבים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך דיווחו על מצב בריאותי טוב או טוב מאוד בשיעורים נמוכים יותר.
24% מהנשאלים השיבו שהם מתמודדים עם מצוקה נפשית. במעמד סוציו-אקונומי נרשם שיעור דיווח גבוה יותר בנושא זה: 32%. 75% מהנשאלים השיבו כי יש צורך להפעיל קשרים כדי לקבל טיפול רפואי טוב ומהיר יותר.
1 צפייה בגלריה
רופאה וחולה
רופאה וחולה
שיעור המדווחים על "חוויית טיפול חיובית" אצל רופא יועץ היה נמוך משיעור המדווחים על חוויה דומה אצל רופא משפחה: 75% לעומת 86%, בהתאמה
(צילום: shutterstock)

הכי מרוצים במכבי – וגם הכי מבוססים

כמו בסקרים קודמים, גם מהסקר הנוכחי עולה כי מבוטחי מכבי משתייכים למעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר לעומת חברי שאר הקופות, ובפער מובהק. על פי הנתונים, רק 19% מהם משתייכים למעמד הסוציו אקונומי הנמוך ביותר (חמישון חמישי). גם שיעורי שביעות הרצון של מבוטחי מכבי הם הגבוהים ביותר: 91% מהם דיווחו שהם מרוצים או מרוצים מאוד מהקופה. אבל מבוטחי מכבי גם דיווחו בשיעורים הגבוהים ביותר על קושי בקבלת טפסי 17: 20% לעומת 8% בלבד בלאומית.
פער משמעותי נרשם בדיווחים על קבלת טופס 17 בין אלה שמתמודדים עם קשיי שפה לבין יתר האוכלוסייה: 27% לעומת 12% בהתאמה. שיעור המקבלים את הטפסים בלאומית הוא הגבוה ביותר, ועדיין, שיעור ה"לא ממליצים" הגבוה ביותר על הקופה שלהם נמצא גם הוא בלאומית: 30%.
שיעור המדווחים על בריאות טובה במאוחדת הוא הגבוה ביותר, וגם שיעור הממליצים על הצטרפות לקופה הוא הגבוה ביותר שם: 42%.
נתון משמעותי נוסף: לא פחות מ-50% מהנשאלים דיווחו שהם מחזיקים ביטוח בריאות פרטי במקביל לחברותם בקופה. 34% גם הפעילו אותו, לעומת 67% שהפעילו את ביטוחי השב"ן שלהם בקופה.

ד"ר מיכל לרון, ראש צוות בריאות וחוקרת ראשית במכון ברוקדייל, הסבירה: "הסקר הנוכחי, ה-13 במספר, בדק את היענות מערכת הבריאות לצורכי המבוטחים בתקופה שבה היא התמודדה עם משבר בריאות עולמי – מגפת הקורונה. הממצאים מצביעים על עלייה באמון הציבור במערכת הבריאות ועל שביעות רצון גבוהה מהשירותים שמספקות קופות החולים. עם זאת, נמצאו פערים בין קבוצות באוכלוסייה במצב הבריאות, בצריכת שירותי הבריאות ובוויתור עליהם וכן בכיסוי הביטוחי הוולונטרי".
מקופת חולים מכבי מסרו בתגובה שהם "מברכים על ממצאי הסקר, לפיהם מכבי ממשיכה להוביל על שאר הקופות במגוון פרמטרים חשובים, ובכך ממשיכה להתבסס כארגון הבריאות המוביל בישראל. נמשיך ולהשקיע את מיטב משאבינו בשביעות רצון המטופלים ולהעניק את השירות הרפואי הטוב בישראל". במכבי לא התייחסו לכך שמבוטחיה מדווחים על שיעורי אי-קבלה גבוהים של טפסי 17.
ממאוחדת נמסר בתגובה: "כקופה ששמה דגש על ההתאמה האישית של השירותים הרפואיים לאוכלוסיות השונות, ובמקביל גם על רפואה מונעת ועל אורח חיים בריא, משמח מאוד ללמוד שהמבוטחים שלנו מעידים על עצמם שהם מרגישים בבריאות טובה. כדי לסייע למבוטחים שלנו לשמור על בריאות טובה, מתפקידנו להשקיע משאבים לא רק בטיפול במחלה שכבר התפרצה או הידרדרה, אלא גם במניעת המחלה מלכתחילה, כל זאת מתוך האתגר של המשאבים המוגבלים מאוד של מערכת הבריאות וקופות החולים".
מלאומית נמסר: "לאומית גאה לספק את המענה הטוב ביותר לצורכי הבריאות של מבוטחיה כל העת ולהמשיך להתבסס כמובילה בשירות. מבוטחי לאומית מצליחים יותר מחברי יתר הקופות לקבל התחייבויות רפואיות, תורים לבדיקות ולטיפולים ומידע יזום, פרו-אקטיבי, המסייע להם לשמור על בריאותם. אנו מחויבים לשמירה על בריאות לקוחותינו, פועלים לשיפור מתמיד של חוויית הלקוח וגאים במקצועיות ובמסירות יוצאת הדופן של עובדי הקופה".