כולנו רוצים להרגיש טוב, ואם אפשר אז גם כמה שיותר מהר ובכמה שפחות כסף ומאמץ. ההתמכרות לתרופות ולחומרים כימיים והתלות בחומרים חיצוניים הולכת וגוברת בכל העולם, עם מחיר גבוה בצידה. בינתיים, אף אחד לא מספר לנו שרבים מהחומרים הללו אנחנו יכולים לייצר לבד, ובצורה בריאה יותר.
עוד טורים של שירלי יובל-יאיר:
לכל הטורים של שירלי יובל-יאיר - לחצו כאן
ברוכים הבאים לבית המרקחת הפרטי שלכם, הכי טבעי, הכי בריא, הכי בחינם, ובלי לצאת מהבית. בפודקאסט השבוע, אנחנו עושות הכרה עם הסמים הטובים שהגוף שלנו מייצר, אלה שעוזרים לנו לשקם פציעות וכאבים, שמגבירים את שמחת החיים, החיוניות והליבידו שלנו, שעוזרים לנו לאהוב ולהתמיד במערכות היחסים הבריאות שלנו, וגם ללמוד ולהתפתח.
גוף האדם הוא מכונה שלא מפסיקה לייצר חומרים כימיים. החומרים האלה מנצחים על התזמורת שנקראת החיים שלנו. חלקם משתחררים על ידי התאים או הבלוטות ומופרשים לדם (בצורת הורמונים), חלקם מופרשים במוח (בצורת מולקולה המופרשת מתאי העצב) ומשמשים כמוליכים עצביים.
2 צפייה בגלריה
שירלי יובל וליאת יקיר
שירלי יובל וליאת יקיר
ברוכים הבאים לבית המרקחת הפרטי שלכם. שירלי יובל-יאיר וד"ר ליאת יקיר
(צילום: שרון שחר ושרון אלדר)
רבים מכירים את החומרים ה"רעים", אדרנלין וקורטיזול למשל, המופרשים במצבי מצוקה ולחץ. אבל במפעל הפנימי שלנו מיוצרים בכל רגע גם חומרים הפוכים, אלה שמייצרת מערכת ההרגעה והריפוי הפנימית שלנו.
בעזרתה של ד"ר יקיר נשרטט את הקווים לדמותם של חומרי הפלא האלה - אוקסיטוצין, סרוטונין, דופמין, נוראפינפרין ואחרים - חומרים נפלאים ששומרים על הבריאות שלנו ועל מצב רוח טוב. נוכל ללמוד איך לייצר עוד ועוד מהם באמצעות פעולות פשוטות והרגלים יומיומיים.
האזינו לפרק המלא:

למה אנחנו ממגנטים תמונות למקרר?

אוקסיטוצין למשל - הורמון האהבה, הקשר, החיבה - הוא החומר שעוזר לנו לחוש שייכים, לחיות בתחושה שאנחנו חלק ממולקולה ולא אטום בודד ולהירגע כשאנחנו נלחצים. האוקסיטוצין מופרש במגוון מצבים, אצל נשים במיוחד סביב הנקה, לידה וטיפול בצאצאים, כיוון שמדובר בחומר שעוזר לנו להיקשר. גם בגופם של גברים הוא מופרש כתוצאה מהקשרים הבינאישיים, כאשר הם מטפלים בילדים למשל.
זו הסיבה שאנחנו ממגנטים תמונות משפחתיות על דלת המקרר. זה לא בשביל להשוויץ בשבט שלנו, אלא בגלל שמשהו בתמונות האלה גורם לנו לקפיצה קטנה של שמחה בכל פעם שאנחנו נתקלים בהן. בלי שידענו, הן עוזרות לבית המרקחת הטוב שלנו לעבוד
אצל נשים וגברים כאחד, משתחרר האוקסיטוצין במצבים של מגע גופני מיטיב - עור לעור, חיק לחיק. זו הסיבה שחיבוק של יותר מ-20 שניות מנחם ומרגיע אותנו. גם מבט בעיניים, צחוק משותף, פנים מאירות - מגבירים את הייצור שלו.
גם שיחת נפש קרובה עם אדם תגרום לשחרור אוקסיטצין בגוף, וגם בגוף של המאזין. אפילו מבט בתמונות של רגעים מאושרים שלנו עם דמות אהובה בחיינו - גורם לנו לייצור מוגבר של החומר הזה. זו הסיבה, שבאופן לא מודע, אנחנו ממגנטים תמונות משפחתיות על דלת המקרר. זה לא בשביל להשוויץ בשבט שלנו, אלא בגלל שמשהו בתמונות האלה גורם לנו לקפיצה קטנה של שמחה בכל פעם שאנחנו נתקלים בהן. בלי שידענו, הן עוזרות לבית המרקחת הטוב שלנו לעבוד. כדאי ומומלץ לפזר את "זיכרונות האוקסיטוצין" האלה בסביבתנו הקרובה, לעצב לעצמנו מרחב כזה שיפתח עבורנו את ברזי האוקסיטוצין.
2 צפייה בגלריה
תמונות על המקרר
תמונות על המקרר
"זיכרונות האוקסיטוצין". תמונות על המקרר
(צילום: shutterstock)
אתם מוזמנים להאזין לפרק המלא של הפודקאסט ולארגן לעצמכם תיק "עזרה ראשונה נפשית ופיזית", הכול במו ידיכם ופעולותיכם הטבעיות והשגרתיות ביותר.
שירלי יובל-יאיר היא פסיכולוגית סופרת ומוזיקאית, בפודקאסט שלה "ליהנות מהדרך" היא מזמינה אנשים לשיחה על החיים ועל איך לחיות אותם, על המנגנונים הבריאים שכדאי לבנות לעצמנו על מנת למצוא שיווי משקל נפשי בעידן סוער