היסטרוסקופייה היא פעולה גינקולוגית חודרנית, שמטרתה לברר, לזהות ולטפל בפתולוגיות בתוך הרחם. הפעולה הזאת, שנשים רבות חששו מפניה במשך שנים בשל סיבות שונות שמיד נפרט, נעשית כיום בטכנולוגיה ובמיומנויות חדשות, שהופכות אותה למהירה יותר, זמינה יותר ובעיקר כואבת פחות, וגם ודורשת הרבה פחות בירוקרטיה מייגעת.
2 צפייה בגלריה
בזכות הטכנולוגיה הזעירה אפשר לבצע את הטיפול ברוב המקרים כבר בזמן הבדיקה הראשונה. היסטרוסקופייה
בזכות הטכנולוגיה הזעירה אפשר לבצע את הטיפול ברוב המקרים כבר בזמן הבדיקה הראשונה. היסטרוסקופייה
בזכות הטכנולוגיה הזעירה אפשר לבצע את הטיפול ברוב המקרים כבר בזמן הבדיקה הראשונה. היסטרוסקופייה
(צילום: shutterstock)
רופאת הנשים ד"ר שירי וינברג־הנדל מהמרכז לבריאות האישה "ביג בית־שמש" של שירותי בריאות כללית, שהיתה מחלוצות בדיקת ההיסטרוסקופייה הניתוחית ללא הרדמה למרפאות בקופה, מסבירה: "היסטרוסקופייה היא בירור וטיפול שנשים בכל הגילים נזקקות לו מדי פעם, למשל, במקרים של טיפולי פוריות, מומים רחמיים, אבחון ממצאים אחרי לידה והפלות, דימום רחמי לא סדיר, וכן במקרים של טיפול בפוליפ או בהוצאה של התקן תוך־רחמי.
קראו עוד:
"זו פעולה שדורשת החדרת מכשיר אופטי אל תוך הרחם לצורך הסתכלות (היסטרוסקופייה אבחנתית), וטיפול והוצאת הממצאים (היסטרוסקופייה ניתוחית)", אומרת ד"ר וינברג־הנדל. "עד לא מזמן אלה היו שתי פעולות נפרדות, אבל היום אפשר לבצע אותן ברצף אחד, בעזרת מכשור זעיר שמכיל גם מצלמה וגם 'תעלת עבודה', שעוברת דרך צוואר הרחם אל תוך הרחם. החידוש הוא שתוך כדי האבחון, אפשר כבר לטפל בממצאים באופן מיידי בתוך הרחם", אומרת ד"ר וינברג־הנדל. מה שנקרא: "ראה וטפל", see and treat.
וכך, אם עד לא מזמן נדרשו עבור ההליך שני ביקורים נפרדים – אחד במרפאה לאבחון ואחד בבית החולים לטיפול (בהרדמה) – עכשיו הוא יכול להתבצע במסגרת מרפאות קופת החולים, בלי צורך בביקור בבית החולים, על כל המשתמע מכך.
ולא רק ששתי פעולות מצליחות להתלכד לכדי פרוצדורה אחת, אלא שבעבר הניתוח בהרדמה גרר ימי אשפוז, ניתוק מהבית ולא מעט חרדות, ואילו היום, בזכות הטכנולוגיה הזעירה והמיומנות שנרכשה בתחום - אפשר לבצע את הטיפול ברוב המקרים כבר בזמן הבדיקה הראשונה, בלי הרדמה ובלי להכאיב למטופלת, כשמדובר בסיטואציה עוטפת שנעשית במרפאת האם ולא בבית חולים שמשדר ניכור וריחוק.
הדבר גם מסייע למטופלות להיות שותפות לתהליך ולקבל החלטות על גופן, למשל, אם לטפל מיד בהוצאת הממצא. "כאשר המטופלת לא נמצאת בהרדמה יש לי אפשרות לתקשר איתה לאורך כל הטיפול", אומרת ד"ר וינברג־הנדל, וזו מבחינתה נקודה משמעותית ביותר בטיפול החדשני, לצד כמובן החיסכון בזמן, בבירוקרטיה ובכאבים.
איך מתבצעת השליטה ברמות הכאב בבדיקה שהיא בלי הרדמה בעצם ובכל זאת היא לא נעימה? "קודם כל חשוב הקשר שנוצר עם המטופלת, מתן הסבר מקדים מפורט, תיאום ציפיות ומענה לשאלות תוך יצירת אווירה רגועה ונעימה בכדי להפחית חרדה ולהסביר לאישה שהבדיקה בשליטתה וניתן להפסיקה בכל רגע".
איך מתבצע ההליך? "הבדיקה מתבצעת על ידי החדרה של מכשיר אופטי מאוד דק והזלפה של תמיסה פיזיולוגית לחלל הרחם. כיוון שאנחנו יכולות לשלוט בלחץ שבו מוזלפת התמיסה תוך כדי הבדיקה, אנחנו עושים זאת תוך שיתוף פעולה עם האישה, שמטבע הדברים מרגישה נוח עם צוות האחיות והרופאות שהיא מכירה במרפאת האם. הבדיקה מבוצעת בעדינות, במקביל להסבר מפורט ואווירה מרגיעה, וגם אפשר להוסיף לתמיסה חומר אלחוש שמפחית את חוסר הנוחות של הבדיקה".
עוד מוסיפה ד"ר וינברג־הנדל, שכאשר הן מבינות שאפשר לוותר על ההרדמה ולשלוט במידת הכאב, אחוז גבוה מהנשים מעדיפות את האפשרות הזאת.
"נשים רבות מגיעות בחרדה גדולה מהבדיקה ומההרדמה. ולכן אני רואה שליחות אמיתית בהפיכת המפגש של האישה עם הבדיקה הגינקולוגית בכלל ועם היסטרוסקופייה בפרט, הזדמנות לחוויה מתקנת, מעצימה ומפחיתת חרדה. בסופו של דבר, השאיפה שלנו היא להימנע מבדיקות מיותרות (ויש לא מעט כאלו) ולהצליח לבצע את הפעולה באופן המקצועי ביותר, מבלי להכאיב, גם כשיש בעיות מורכבות", היא מסכמת.