שבוע האופנה קורנית FAC תל אביב, שנערך השבוע, עסק לצד תצוגות של מעצבים ותיקים וצעירים, גם בבריאות האישה, במטרה לייצר השפעה חיובית ולהעלות שיח ומודעות בנושאים בריאותיים שלא נמצאים מספיק על סדר היום של החברה הישראלית.
בתצוגת האופנה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר שהתקיימה אתמול (ד') נחשפו עבודותיהם של הסטודנטים. את הדגם המרכזי בתצוגה, עם הכיתוב "לכו להיבדק", בעיצוב בוגרת המחלקה ליאור שוורצמן, לבשה מגישת הטלוויזיה והדוגמנית גלית גוטמן, אשר חשפה בשנים האחרונות כי לאחר בדיקה שגרתית אצל רופא הנשים התגלו בגופה נגעים טרום סרטניים של סרטן צוואר הרחם.
היא נותחה להסרתם בהצלחה, וכיום היא בריאה ומבצעת מעקבים תקופתיים. אתמול, כאמור, היא צעדה על המסלול בשם עמותת "הבית של בר", בקריאה גם לבני המין השני לגלות אחריות ולהתחסן כאקט מניעתי המפחית את התחלואה בווירוס הפפילומה.
2 צפייה בגלריה
שבוע האופנה גלית גוטמן סרטן צוואר הרחם
שבוע האופנה גלית גוטמן סרטן צוואר הרחם
גלית גוטמן בשבוע האופנה. מסר על המסלול
על-פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מתגלות בישראל כ-1,200 נשים עם מצב טרום סרטני של צוואר הרחם. ב-2022 אובחנו כ-300 נשים עם סרטן צוואר הרחם וכ-100 נשים נפטרו מהמחלה.
סרטן צוואר הרחם הוא אחד ממספר סוגי סרטן שנגרמים מחשיפה לווירוסים. גורם הסיכון העיקרי בהתפתחות המחלה הוא הידבקות בזן בסיכון גבוה של נגיף הפפילומה האנושי, הקרוי HPV Human Papilloma Virus - לנגיף הזה יש יותר מ-250 זנים, חלקם גורמים ליבלות ויראליות או קונדילומות בעוד אחרים מסווגים כבעלי סיכון גבוה.
קראו עוד:

"המחלה נתגלתה מאוחר מדי"

המיזם החברתי FAC) Fashion-Agenda-community) שנערך במסגרת שבוע האופנה, קיים פאנלים במגוון נושאים, ביניהם מודעות למחלות סרטן גינקולוגיות וגיל המעבר. התצוגה היא חלק משיתוף פעולה של שנקר עם עמותת "הבית של בר", שקמה בתחילת שנת 2022, לאחר פטירתה של מעצבת האופנה שרית רוזנברג-לוי ז"ל מסרטן צוואר הרחם, כשהיא בת 54 בלבד. רוזנברג-לוי גילתה את הסרטן מאוחר מדי, והעמותה שהקימה בתה שמה לה למטרה לעודד גילוי מוקדם, מניעה והתחסנות, כמו גם להנגיש מידע למטופלות ולתמוך בהן ובבני משפחותיהן.
2 צפייה בגלריה
שבוע האופנה גלית גוטמן סרטן צוואר הרחם
שבוע האופנה גלית גוטמן סרטן צוואר הרחם
שבוע האופנה גלית גוטמן סרטן צוואר הרחם
יו"ר העמותה, בר לוי, סיפרה: "לפני שנה ושלושה חודשים איבדתי את אמי. היא הסתובבה במשך שנתיים עם תסמינים מוקדמים, אך לא נדלקה לנו נורה אדומה והמחלה התגלתה בשלב מאוחר מדי. הקמת העמותה הייתה צוואתה הלא-כתובה ומעולם לא חשבתי שאקים עמותה בלעדיה ושאקרא לה על שמה. כאב היתמות מלווה אותי בכל רגע נתון, אך כבת למעצבת אופנה אני מלאת גאווה היום ומרגישה שאני סוגרת מעגל באופן אישי כשהעמותה מציגה מסר כל כך חשוב. דווקא היום, כשזכויותינו כנשים ומעמדנו בחברה נמצאים בסימן שאלה אחד גדול, עלינו להמשיך לדאוג לעצמנו ולבריאותנו, ולהעלות לסדר היום סוגיות הנוגעות לרווחתנו".
בסיס ההשראה לפעילות הוא יום המודעות לווירוס הפפילומה HPV שצוין החודש ברחבי העולם, אחד ממחוללי סרטן צוואר הרחם. למעשה, זה הסרטן היחידי כיום שניתן למניעה באמצעות חיסון וכן לגלות באמצעות בדיקות סקר בשלביו המוקדמים והטרום-סרטניים, וכך, למנוע את התפתחות הסרטן. העמותה מהווה בית לכל מי שמתמודדת והתמודדה עם סרטנים גניקולוגיים – סרטן צוואר הרחם, סרטן רירית הרחם, סרטן השחלה, סרטן העריה והלדן.
בר לוי: "אמא הסתובבה במשך שנתיים עם תסמינים מוקדמים, אך לא נדלקה לנו נורה אדומה והמחלה התגלתה בשלב מאוחר מדי. הקמת העמותה הייתה צוואתה הלא-כתובה"
העמותה קוראת לנשים לבצע בדיקת פאפ כל שלוש שנים או לבצע את הבדיקה המתקדמת יותר של ה-HPV Typing - הנחשבת בדיקה רגישה יותר המסוגלת לזהות זנים אלימים של הפפילומה ב-90% מהמקרים. גילוי מוקדם אצל רופא הנשים עשוי להציל אותן ובווירוס הפפילומה נדבקים ארבעה מכל חמישה אנשים. "אני כבר לא יכולה להציל את היקר לי מכל - אבל את כן", סיכמה לוי.