נשים מבוגרות שנחטפו לרצועת עזה ושבו לארץ בשתי הפעימות הראשונות איבדו בממוצע בין 8 ל-15 קילוגרמים ממשקלן. כך עולה מסיכום דיון פנימי של משרד הבריאות שהתקיים אתמול (יום א') והגיע לידי ynet. מסיכום הדיון, שבו השתתפו גורמים מקצועיים במשרד הבריאות, בגופי הביטחון ובמערכת הבריאות, צוין כי "הילדים הגיעו במצב תזונתי טוב יותר". לעומתם, "המבוגרים ירדו בין 15-8 ק"ג".
1 צפייה בגלריה
הגעת החטופים לצלב האדום
הגעת החטופים לצלב האדום
שחרור החטופים והגעתם לשטח מצרים לפני החזרה ארצה
הנתון הזה מצטרף לשורת עדויות שפורסמו מאז החל שחרור החטופים מצד קרוביהם ומצד הצוות הרפואי שטיפל בהם בדבר הרעבה שממנה סבלו החטופים בשבי ותזונה לקויה. לדברי רופאה שטיפלה בכמה חטופים, "כמות המזון שקיבלו החטופים ביום הייתה קטנה מאוד". היא הוסיפה כי "מבחינת אוכל, רובם קיבלו חצי פרוסת לחם פעמיים ביום. זה מה שהם סיפרו. פה ושם אנשים קיבלו מעבר לזה. בגדול הם מתארים תנאים של כלא וחרדה".
עוד בנושא זה:
מנגד, בדיון נרמז שהעובדים הזרים קיבלו תזונה מספקת יותר. "היה אירוע של האכלת יתר בקרב העובדים הזרים". עם זאת, גורם רפואי שעסק בקליטת החטופים הזרים ציין שככלל, החטופים ששהו בשבי יחד עם חטופים ישראלים לא זכו ליחס טוב יותר.
גורמי המקצוע שעוסקים בתחום התזונה מבהירים: הנתון אמנם חלקי, אך בהחלט מצביע על הרעבה מתמשכת שממנה סבלו בשבי. לדבריה של מיטל לוי, דיאטנית קלינית בקופת החולים לאומית: "כשאנחנו מדברים על ירידה במשקל, מדברים באחוזים ולכן קשה להתייחס לנתון מספרי. ירידה של עשרה אחוזים בשלושה חודשים נחשבת לירידה מהירה, אבל פה מדובר חודש וחצי וירידה של 8 עד 15 קילוגרמים, וככל הנראה מדובר על ירידה של 10 עד 20 אחוזים לפחות, וזה ממש משמעותי".
מיטל לוי, דיאטנית בלאומית: "ירידה של עשרה אחוזים בשלושה חודשים נחשבת לירידה מהירה, אבל פה מדובר חודש וחצי וירידה של 8 עד 15 קילוגרמים, וככל הנראה מדובר על ירידה של 10 עד 20 אחוזים לפחות, וזה ממש משמעותי"
היא מוסיפה כי "אנחנו מדברים על פירוק מסיבי של שרירי, ועל מצב של תת-תזונה. כל ירידה דרסטית במשקל גורמת לפירוק של שריר ולהביא לחולשה, ולאחר מכן נפילות, סחרחורות ותופעות נוספות. בטווח הארוך צריך לראות איך השבים מצליחים את עצמם בהדרגה לשגרה ולבנייה של שרירים מחדש. צריך לזכור שיש שם אנשים מבוגרים שבגיל כזה לבנות עבורם מאסת שריר זה אתגר מאוד גדול. זו בהחלט אינדיקציה להרעבה שעברו בשבי. חד-משמעית".
פרופ' איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים בשיבא שקלט 13 שבים ושבות ארצה משבי החמאס, עדכן כי על אף שמצבם הפיזי היה סביר, בפועל מדובר על קביעה מורכבת. "אני חייב להגיד שביחד עם המפגשים המשמחים האלה, אנחנו נחשפים לסיפורים מאוד קשים וכואבים ומורכבים מאוד מתקופת השבי", אמר פרופ' פסח במסיבת עיתונאים הערב.
"ברור לנו שלמרות שיש איזושהי מראית עין אופטימית, תקופת השבי הזו הייתה מאוד קשה ומורכבת. ייקח הרבה זמן לרפא את הפצעים שנותרו מהתקופה הזו". הוא הוסיף כי "אני שמח להגיד שברוב המקרים, מבחינה רפואית הם יכולים להשתחרר מאשפוז בבית החולים. חלקם בחרו להשתחרר וחלקם בחר להישאר פה בתוך בית החולים כי הם צריכים קצת יותר זמן להירגע ולהכיל את האירוע".