מצבה של אלמה אברהם בת ה-84 ששוחררה אמש (ראשון) משבי חמאס מוסיף להיות קשה ונשקפת סכנה לחייה. בנה של אלמה, אורי רביץ, שיתף בפייסבוק פוסטים שפורסמו עם תפילות למען אימו. "קורעים את השמיים בתפילות", נכתב בין השאר.

בתה של אלמה, טל, שיתפה במסיבת עיתונאים שקיימה עם יתר הילדים בבית החולים סורוקה בבאר שבע: "חיכינו לאמא שלי 52 יום. היא אישה בת 84, סבתא, סבתא רבא. אישה שמחה ואופטימית. היא יצאה מביתה על אופנוע בסטייל. בלי מטפלת צמודה ובלי מטפלת זרה, תפקדה לבד בבית ובישלה לעצמה. נכון, יש לה מחלות רקע, יש לה מחלה בבלוטת התריס, היא חולת לב, אבל כל המחלות שלה היו מאוזנות.
"שבוע קודם הצלחנו לשמח אותה שהיא ממתינה לנין חדש וחתונה לנכד. היא הייתה מחוברת לכל קהילת נחל עוז. הפקירו אותם אז והפקירו את אמא מבחינה בריאותית. שמחנו לראות את מי ששב לפניה בנפנוף ידיים וחיוך, מי מאולץ ומי אמיתי. לאמא לא הגיע לחזור כך, היא הוזנחה מבחינה רפואית במשך כל תקופת השהייה בשבי. היא לא קיבלה תרופות מצילות חיים, והגיעה כמה שעות לפני שנפרדה מאיתנו. אני יכולה לומר בשמה שהגיעה עם דופק 40 ועם טמפרטורה של 28 מעלות, מעורפלת הכרה, פצועה כולה. היא הופקרה פעמיים. פעם אחת ב-7 באוקטובר ופעם שנייה על ידי כל הארגונים שהיו צריכים להציל אותה ולמנוע את המצב הזה".
4 צפייה בגלריה
הילדים של אלמה
הילדים של אלמה
ילדיה של אלמה במסיבת העיתונאים
היא תקפה גם ארגון הצלב האדום: "התעשתנו בזמן אפס, הצלחנו לארגן את רשימת התרופות שלה ו'כללית' הורידו את השמיים בשבילנו. הביאו לאח שלי את התרופות ביד, הוא הגיע לפגישה עם נציגת הצלב האדום, ניסה למסור את התרופות ואמרו לו לא". היא הוסיפה: "כמה ימים אחר כך היינו בהפגנה מול בניין הצלב האדום, ושוב נדחינו. אמא שלי לא הייתה צריכה לחזור ככה. אין לי מושג איך היא תצלח את הימים הקרובים. הלוואי ולא יצליחו להביס אותה - אמא אישה חזקה".
טל הוסיפה: "אני רוצה להגיד תודה לכל מי שהיה מעורב בטיפול. אמא אישה חזקה, זה לא הגיע לה. אנחנו עומדים על הבמה לא ממתוך התבייכנות או מציצנות. הסיבה היחידה שאנו חושפים את עצמנו היא כדי להציל את מי שנותר שם. שמישהו יזיז את הצלב האדום ואת ארגוני הנשים. בשביל מה הם נמצאים שם?".
גם בנה של אלמה, אורי, שיתף: "אמא חיה חיים נהדרים וחיכו לה עוד שנים שתכננו לבלות יחד. היא בישלה לכולנו את ארוחת החג. כשהבנתי שאמא נחטפה יצאתי לתקשורת ואמרתי שהיא יצאה במצב פיזי טוב אבל שאני יודע שהיא על תרופות ולא מונגשת אליהן, וכל יום שעובר פועל נגדה. הייתי בצלב האדום פעמיים. אחותי אמרה דברים מדויקים וכואבים, אמא במצב קשה מאוד. כשקיבלנו את הבשורה שהיא משתחררת האושר הציף אותנו, כשהבנתי שהסיוט הולך להיגמר היינו בסוג של אופוריה. לא האמנו לאיזו תהום נצלול".
4 צפייה בגלריה
הילדים של אלמה
הילדים של אלמה
ילדיה של אלמה בסורוקה
הוא סיכם בהתייחסות ליתר החטופים שעדיין מוחזקים בעזה: "אנחנו לא עוזבים אותם עד שכולם חוזרים. חשוב להדגיש את העזרה והסיוע הרפואי לכל מי שנמצא שם. זה קריטי שהסיוע יגיע. אנחנו רואים איך חמאס מנסה ליצור בלוחמה פסיכולוגית מצג כאילו הוא הומניטרי ומטפל. הוא לא, ואמא היא ההוכחה לאכזריות המטורפת שלו. כל ארגוני ההצלה הבינלאומיים חייבים לעשות הכול, וגם ישראל, כדי להנגיש את העזרה כמה שיותר מהר. כל שעה קריטית. אם אמא הייתה מגיעה אחרי עוד יום - היא כנראה לא הייתה. היא נלחמת על הנשימות שלה, מנהלת מאבק עיקש, ואנחנו איתה".
הבוקר, בית החולים עדכן על מצבה של אלמה: "היא מאושפזת במחלקה לטיפול נמרץ כללי ועדיין נשקפת סכנה לחייה", נמסר. מנהל סורוקה סיפר כי מצבה הידרדר בשבי שכן לא קיבלה טיפול ראוי. סגן מנהל בית החולים, ד"ר צחי סלוצקי, אמר כי "אלמה הועברה אלינו אתמול משבי חמאס לאחר שהייתה חטופה יותר מ-50 ימים. היא פונתה במצב קשה מאוד כשכל המדדים החיוניים כמו דופק, לחץ דם וטמפרטורה היו נמוכים מאוד. היא סובלת ממחלות רקע רבות וקיבלה טיפול תרופתי קבוע טרם נלקחה בשבי. ברור לנו שאם היה כל דיחוי נוסף, זה היה מחמיר את מצבה. היא מונשמת ומורדמת במחלקה לטיפול נמרץ. הצוותים ממשיכים להילחם על חייה. אנו מלווים את המשפחה, גם בתמיכה רגשית של השירות הסוציאלי".

הבוקר השתחררה מבית החולים וולפסון בחולון מרגלית מוזס בת ה-77, תושבת קיבוץ ניר עוז, ששבה משבי חמאס בפעימה הראשונה של עסקת החטופים ביום שישי.
כמחווה לשחרורה, הצוותים הרפואיים בוולפסון, יחד עם מנכ"לית בית החולים ד"ר ענת אנגל ומשפחות יתר החטופות ששבו מהשבי ואושפזו שם, שרו למרגלית "עם ישראל חי" והניפו דגלי ישראל. מבית החולים נמסר כי הם "ערוכים לקבלת שבים ושבות נוספים ומייחלים לחזרתם של כולם לביתם במהרה".
4 צפייה בגלריה
מרגלית מוזס השתחררה מהמרכז הרפואי וולפסון
מרגלית מוזס השתחררה מהמרכז הרפואי וולפסון
מרגלית מוזס משתחררת מבית החולים
ד"ר שלומי קודש, מנהל בית החולים סורוקה, עדכן אמש במצבה הרפואי של אלמה: "הערב הובהלה למרכז הרפואי סורוקה במסוק מגבול הרצועה אישה מבוגרת במצב גופני ירוד. לצערי היא בסכנת חיים, ומטופלת במערך מציל החיים שלנו במחלקה לרפואה דחופה. היא תועבר ליחידה לטיפול נמרץ, שם היא תמשיך לקבל טיפול מייצב במטרה לשפר את מצבה הרפואי. מצבה מייצג תקופה ממושכת שבה ככל הנראה לא טופלה כמו שצריך. היעדר הטיפול הוביל למחיר שאיתו אנחנו נאלצים להתמודד עכשיו".
אברהם, חברת קיבוץ נחל עוז, שוחררה אמש במסגרת הפעימה השלישית של עסקת החטופים, יחד עם ארבעת בני משפחת גולדשטיין-אלמוג - האמא חן וילדיה אגם, טל וגל; ארבעת בני משפחת ברודץ' - האמא הגר וילדיה עופרי, יובל ואוריה; האחיות אלה ודפנה אליקים; אביבה סיגל בת ה-62; וגם אביגיל עידן, רק בת ארבע ויומיים. בנוסף להם שוחררו מהשבי רוני קריבוי, ישראלי בעל אזרחות רוסית שעבד בפסטיבל "נובה", ועוד שלושה אזרחי תאילנד.
פורסם לראשונה: 11:24, 27.11.23