מה חושבים בארגון הבריאות העולמי על החלטת מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) לאשר את החיסון השלישי לבני 65 בלבד? ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון, אומרת היום (א') לאולפן ynet שהיא לא הופתעה. "זו הייתה החלטה צפויה", אמרה. "עצם ההחלטה לתת חיסון שלישי מהווה פריצת דרך. עד לא מזמן לא היינו בטוחים שמדינות אחרות ילכו בעקבות ישראל. ארצות-הברית נמצאת אחרי ישראל בתהליך ההתחסנות, וכנראה גם שם יחסנו במנה שלישית גילים יותר צעירים עם הזמן".
קראו עוד:
לשאלה, מה היא יכולה לומר לישראלים שחוששים להתחסן בבוסטר לנוכח ההחלטה האמריקנית, השיבה: "המצב בישראל דורש ניתוח נתונים מישראל. כל מדינה עושה את השיקולים שלה. בישראל יושבים טובי המומחים המקומיים, בוחנים את הנתונים ומחליטים על ההמלצות".
1 צפייה בגלריה
חיסון בניו יורק
חיסון בניו יורק
מבצע חיסונים בברונקס, ניו יורק. "עדיין יש אוכלוסייה מבוגרת ועובדי בריאות במדינות רבות שלא חוסנו אפילו במנה אחת", אומרת ד"ר ניצן
(צילום: רויטרס)
ד"ר ניצן נשאלה למה ארגון הבריאות העולמי מעכב את אישור החיסון השלישי, והשיבה: "אנחנו מתעכבים כי אנחנו רואים את התמונה כולה, וזה ההבדל בינינו לבין ארגוני הבריאות המקומיים. אנחנו חושבים ברמה הגלובלית ואומרים, 'אם לא נילחם יחד, בחזית עולמית אחידה, הווריאנטים יתפתחו לנו מתחת לאף'. אני חושבת שבזמן שאנחנו מחסנים את עצמנו, אנחנו צריכים להפריש מעשר ולדאוג לעניי עולמנו. זה יעשה טוב לכולנו".
לדבריה, ההחלטה של ממשלת ישראל לא להטיל סגר בתקופת החגים הייתה נכונה. "המדיניות הזאת עולה בקנה אחד עם זו שארגון הבריאות העולמי ממליץ עליה", הסבירה. "סגר מטילים רק כאשר ממש אין אפשרות לטפל בחולים, ויש סכנה לעלייה בתמותה. בקופנהגן, שבה אני חיה, מתנהלים החיים בצורה נורמלית, בלי סגרים, אחרי מבצע חיסונים נרחב. עכשיו תורמים כאן למדינות חלשות יותר, וזה חשוב. לא צריך להטיל סגר כל עוד אין צורך בזה".
"ההחלטה הישראלית לא להטיל סגר עולה בקנה אחד עם המדיניות שארגון הבריאות העולמי ממליץ עליה. סגר מטילים רק כשאין אפשרות לטפל בחולים, ויש סכנה לעלייה בתמותה. בקופנהגן, שבה אני חיה, מתנהלים החיים בלי סגרים"
בסוף הריאיון נשאלה ד"ר ניצן אם ארגון הבריאות העולמי מתכוון לתמוך בחיסון ילדים מתחת לגיל 12. תשובתה: "בשלב הזה אנחנו לא חושבים לתמוך במהלך כזה, אלא חושבים על הצלת חיים. עדיין יש אוכלוסייה מבוגרת ועובדי בריאות במדינות רבות שלא חוסנו אפילו במנה אחת. יש אנשים עם מערכת חיסונית פגועה שלא חוסנו. אלו האוכלוסיות שמייצרות מוטציות, וצריך לדאוג להן".