משרד הבריאות קיים היום (ה') תרגיל המדמה תרחיש של מלחמה נרחבת בצפון. זה קרה על רקע המשך ההתכתשות הצבאית בין ישראל לחיזבאללה בקו העימות. בתרגיל הוצגו תרחישים שונים שעוסקים בפעילות בתי החולים וקופות החולים, היבטי פינוי וכן מתן תמיכה במטופלים כרוניים שזקוקים לסיוע מיידי.
נתונים שאסף מרכז המידע והמחקר של הכנסת לקראת דיון שהתקיים השבוע בוועדת הבריאות - ואשר נחשפו לראשונה ב-ynet - העלו תמונת מצב קשה לגבי מיגון בתי החולים הכלליים והמוסדות הגריאטריים. כך למשל, במרכז הרפואי זיו בצפת רק 182 מתוך 480 המיטות ממוגנות. במרכז הרפואי הגליל בנהריה 405 מיטות ממוגנות מתוך 693 מיטות. במרכז הרפואי לצפון (פוריה) 280 מיטות ממוגנות מתוך 459 מיטות. בחלק מבתי החולים יהיה קשה לשמור על רציפות תפקודית. כך למשל בפוריה המטבח אינו ממוגן ובזיו הוא ממוגן באופן חלקי בלבד. בשורת בתי חולים צוין כי "מיגון התשתיות הוא מינימלי".
2 צפייה בגלריה
פינוי הפצועים מפגיעת טיל הנ"ט לבית החולים זיו בצפת
פינוי הפצועים מפגיעת טיל הנ"ט לבית החולים זיו בצפת
פינוי פצועים לבית החולים זיו בצפת. ארכיון
(צילום: אפי שריר)
המצב במוסדות הגריאטריים מחפיר אף יותר. רק 30 אחוזים מהמיטות במוסדות ובמחלקות הגריאטריות ממוגנות באופן תקני. המצב חמור בהרבה בדרום (רק 13% מהמיטות ממוגנות) ובאזור חיפה (רק 19%).
בתרגיל של משרד הבריאות שהתקיים באיירפורט סיטי השתתפו כל השחקנים במערכת הבריאות ובכללם גורמים ממשרד הבריאות, מבתי החולים, מקופות החולים, מלשכות הבריאות של משרד הבריאות, ממד"א, וכן גורמים מרח"ל, מל"ל, פיקוד העורף, משרדי ממשלה נוספים, חלק מהרשויות המקומיות וגופים נוספים.
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר: "אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מאתגרת, אתגר הטיפול באלפי פצועים, אתגר בריאות הנפש, אתגר שיקום הפצועים אלו אתגרים שהחלו ב-7 באוקטובר. ובמקביל, מתחילת המלחמה, אנחנו נערכים להתרחבות המערכה בצפון ולכלל הארץ. המציאות הביטחונית בישראל השתנתה וגם הדברים שמערכת הבריאות צריכה לעשות יהיו שונים ולכך אנו נערכים כל גוף במערכת ובתרגיל הזה – כמערכת הבריאות כולה.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בתרגיל המלחמה
(צילום: ניב מוסמן עבור לעמ)
"השינוי שעלול לקרות בגזרה הצפונית ישפיע על בתי החולים והקהילה בצורה יותר רחבה ממה שחווינו עד כה, ולכן אנו ממשיכים ומרחיבים את היכולות שלנו ואת הכלים שבידינו על מנת לתת מענה מתאים ובפריסה גאוגרפית רחבה".
לדברי בר סימן טוב, "אנחנו יודעים שהמערכת יודעת לטפל טוב במאות פצועים בו זמנית ולהעניק להם מענה בזמן אמת. קיבלנו הוכחה לזה בתפקוד של סורוקה וברזילי בשעות הראשונות של המלחמה עם צוותים שעבדו ללא הפסקה וטיפלו בכל מטופל, ומגיעה להם הוקרה על כך. אנו יודעים שיש את היכולות האלו לכלל הצוותים הרפואיים ברחבי הארץ ובמערכת הבריאות. האתגר שהמערכת עלולה להתמודד איתו הוא עצום ואנחנו פועלים כל הזמן על מנת ללמוד ולהשתפר ולחשוב כיצד להתמודד עם התרחישים האפשריים".
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ, ציין כי "בין מטרות התרגיל - הצפת פערים וסוגיות מורכבות בכדי לאתגר את ההנחות הקיימות, זאת על מנת שבשעת חירום יינתן המענה המדויק והמתאים לאוכלוסיות השונות ובמרחבים השונים".