שלושה מקרים חדשים של מיקרוספורידיום, דלקת קשה של קרנית העין, אובחנו לאחרונה בקרב מתרחצים בכנרת. כך נודע ל-ynet. בעקבותם מחדד משרד הבריאות את ההנחיה למתרחצים בכנרת וממליץ לשחות עם משקפי שחייה.
עוד בנושא:
בימים האחרונים התקבלו דיווחים במשרד הבריאות מרופאי עיניים שונים, על שלושה מטופלים כאמור, הסובלים מדלקות קשות של קרנית העין וצלקות בקרנית לאחר שרחצו בכנרת. שניים מהם כבר אובחנו עם מיקרוספורידיום ומקרה נוסף נמצא בחשד גבוה.
אין זו הפעם הראשונה שמאובחנים בכנרת מתרחצים מדווחים על תסמינים של הטפיל. בשנה שעברה דווחו 38 מקרים של נגעים בקרנית האופייניים למיקרוספורידיום, טפיל שעלול לגרום לדלקות בעיניים ואף לפגיעה בראייה. "מחקירת משרד הבריאות עלה כי לפחות חלק מחולים התרחצו בחופים שונים של הכנרת", נמסר.
1 צפייה בגלריה
נופשים בחוף סוסיתא בכינרת
נופשים בחוף סוסיתא בכינרת
ההמלצה: להיכנס למים עם משקפות. נופשים בחוף סוסיתא בכנרת
(צילום: אושרי בן דור, איגוד ערים כינרת)
בעקבות המקרים החדשים, משרד הבריאות מחדד את ההנחיה לרוחצים בכנרת: "משרד הבריאות ממליץ להמשיך ולהשתמש במשקפת או משקפי שחייה ברחצה במי הכנרת כדי להימנע ממגע ישיר של מים עם העיניים", נכתב בהמלצת המשרד. "כל אדם שהתרחץ בכנרת וסובל מדלקת עיניים, אודם, כאבים או הרגשת 'גוף זר' בעיניים, מתבקש לפנות לרופא או רופאת העיניים עיניים לאבחון וטיפול".
עם זאת, מדגישים במשרד הבריאות, אין סיכון בשתיית מי הכנרת. "משרד הבריאות ורשות המים מפעילים את מערכי המעבדות במאמצים לאתר את הגורם לתופעה ויעדכנו את הציבור בממצאים".
גליה רהבפרופ' גליה רהבצילום: דנה קופל
פרופ' גליה רהב, יו"ר האיגוד למחלות זיהומיות: "מדובר על פרזיט, טפיל חד תאי שנמצא במקורות מים ויכול לגרום לכל מיני מחלות, ביניהן לשלשולים וגם לזיהומים בעיניים. בקיץ הקודם ראינו עשרות אנשים עם הטפיל, שגרם לדלקת של הקרנית. לפרזיט הזה אין טיפול ספציפי והדבר העיקרי הוא להימנע ובמקורות כמו הכנרת נורא קשה למנוע את זה. ההמלצה החשובה היא להיכנס למים עם משקפת שתחצוץ בין העין למים. בבריכות ניתן לעשות טיפול יותר משמעותי, אבל בכנרת זה מורכב יותר ולכן זו ההמלצה".

מיקרוספורידיום - שאלות ותשובות

מה אנחנו יודעים על טפיל המיקרוספורידיום? מדובר בקבוצה של טפילים הדומים בתכונותיהם לפטריות: בדומה להן, יוצר הטפיל כמות עצומה של נבגים המתפתחים לכדי טפילים. משפחת המיקרוספורידיום כוללת מעל 1,400 מינים, מתוכם לפחות 15 ידועים כמסוכנים לאדם ועלולים לפגוע במערכות שונות, בהן העיניים.
מהם התסמינים האופייניים? אודם בעין אחת או בשתיהן, כאב, טשטוש ראייה והפרשות מהעיניים שאינן עכורות.
מתי יש צורך לפנות לרופא? בכל מקרה של מתרחצים בכנרת הסובלים מטשטוש ראייה, כאב בעין אחת או שתיהן ואדמומיות בעיניים.
מהו הטיפול? טיפות אנטיביוטיות הפוגעים בטפיל, ביחד עם סטרואידים שמטרתם להפחית את התהליך הדלקתי בעין.