סכנת הטפיל במי הכנרת: לאחר הדיווח שלשום (ג') של משרד הבריאות על עשרות מתרחצים שלקו בדלקת עיניים בעקבות הימצאות הטפיל במי האגם, מתברר כי מספר המקרים גבוה יותר משדווח ועד כה פנו לבתי החולים לפחות 40 מתרחצים. דיווחים דומים פורסמו בספרות הרפואית בארצות הברית, ובעקבותיהם הצליחו רופאים ישראלים לזהות את הטפיל ולטפל במתרחצים שנפגעו.
קראו עוד:
משרד הבריאות דיווח על ריבוי מטופלים שנדרשו לאשפוז לאחר שסבלו מדלקות קשות בקרנית העין, צלקות בקרנית ופגיעה בראייה. לפי דיווח ראשוני של המשרד אושפזו 29 חולים במספר בתי חולים ובדיקה העלתה כי הגורם לדלקות הוא טפיל בשם מיקרוספורידיום.
מה אנחנו יודעים על טפיל המיקרוספורידיום? מדובר בקבוצה של טפילים הדומים בתכונותיהם לפטריות: בדומה להן, יוצר הטפיל כמות עצומה של נבגים המתפתחים לכדי טפילים. משפחת המיקרוספורידיום כוללת מעל 1,400 מינים, מתוכם לפחות 15 ידועים כמסוכנים לאדם ועלולים לפגוע במערכות שונות, בהן העיניים.
מה ההבדל בין טפיל לחיידק? טפיל הוא יצור השוכן על או בתוך גופו של בעל חיים אחר או צמח. הטפיל מנצל את הפונדקאי ובתוך כך גורם לפגיעה בו. בעוד שחיידק יכול להמשיך ולחיות מחוץ לגוף המאכסן, הטפיל זקוק לפונדקאי לצורך הישרדותו. לרוב הטפיל גם גדול הרבה יותר מחיידק, ולא מושפע מרוב סוגי האנטיביוטיקה.
כיצד אותר הטפיל אצל הנפגעים? חלק מהמטופלים הראשונים אושפזו במחלקת העיניים של בית החולים שערי צדק, שם הצוות בראשותו של הפרופ' דוד צדוק קישר בין התחלואה העינית לבין דיווחים בספרות האמריקנית: "המטופלים סיפרו על רחצה בכינרת, וכולם סבלו מתלונות של כאב ואודם בעין אחת או בשתי העיניים עם טשטוש ראייה", מספר פרופ' צדוק, "לקחנו להם דגימות מהעין, אך הטפיל לא אותר במעבדה".
1 צפייה בגלריה
חוף דוגה
חוף דוגה
חוף דוגה. נמצאו דיווחים בספרות הרפואית בארה"ב על תחלואה בטפיל מיקרוספורידיום, שנראתה דומה לזו של המטופלים בארץ
(צילום: טלי בר, איגוד ערים כינרת)
בשלב הזה מצא פרופ' צדוק ועמיתיו דיווחים בספרות הרפואית בארה"ב על תחלואה בטפיל מיקרוספורידיום, שנראתה דומה לזו של המטופלים בישראל: "ראינו את התמונות של החולים בארה"ב והבנו שזה מה שיש גם בארץ. הזיהום בקרנית היה מאוד מיוחד, ונראה כמו גרגירי אורז בהירים-לבנים על גבי הקרנית. מיד התחלנו טיפול וראינו את השיפור אצל החולים".
מהם התסמינים האופייניים? אודם בעין אחת או בשתיהן, כאב, טשטוש ראייה והפרשות מהעיניים שאינן עכורות.
מתי יש צורך לפנות לרופא? לדברי פרופ' צדוק, בכל מקרה של מתרחצים בכינרת הסובלים מטשטוש ראייה, כאב בעין אחת או שתיהן ואדמומיות בעיניים - יש לפנות לבדיקת רופא עיניים.
מהו הטיפול? המטופלים קיבלו טיפות אנטיביוטיות בשם קווינולונים הפוגעים בטפיל, ביחד עם סטרואידים שמטרתם להפחית את התהליך הדלקתי בעין.
עד כמה שכיח הזיהום? לדברי פרופ' צדוק, עד כה אושפזו מעל 40 איש, אולם מדובר בשיעור זיהום נמוך: "סביר שבכינרת באותה תקופה של סוף אוגוסט, ספטמבר ואוקטובר, היו עשרות אם לא מאות אלפי ישראלים שרחצו בכינרת. כמה עשרות נפגעים הם אחוז קטן מאוד, ולכן אין סיבה לפאניקה".
האם מסוכן להתקלח או לשטוף פנים במי הכנרת המגיעים לברז בבית? הטפיל אופייני למי אגם, ולא סביר שהוא מגיע למי הברז של המוביל הארצי. משרד הבריאות לא אוסר על השימוש במי הברז, ואין דיווחים על נדבקים שלא רחצו בכינרת.

"הפאניקה מיותרת"

גם ד"ר מייקל מימוני, רופא בכיר במערך רפואת העיניים של ביה"ח רמב"ם מבקש לצאת במסר מרגיע: "אני חושב שהפאניקה מיותרת. בשלב הזה אנחנו רק חושדים שמדובר בטפיל. אין לנו שום הוכחה מעבדתית, לא מהעיניים של המטופלים ולא מהמים בכינרת, שאכן מדובר בטפיל מיקרוספרדיה, שמתבטא בדלקת בקרנית העין. בשלב הזה מדובר בחשד בלבד ויש לפעול ביתר זהירות. אם שוחים בכנרת, צריך לחבוש משקפת עיניים. אנשים ששחו בכנרת בשבועות האחרונים ומרגישים איזושהי רגישות בעיניים - יש לפנות לרופא עיניים מוסמך".
פרופ' יואב נחום, סגן מנהלת מערך עיניים בבית חולים בילינסון , מעדכן כי בשבועות האחרונים אכן נבדקו בביה"ח בילינסון כעשרה מטופלים עם דלקת קרנית קלה לאחר חשיפה למי הכנרת. "הם טופלו בטיפול טיפתי במשך מספר ימים ולאחר מכן המחלה אצלם נעלמה ללא נזק ארוך טווח", אומר פרופ' נחום, "אנחנו מכירים את מחולל המחלה הזו מהתפרצויות דומות ברחבי העולם, ולרוב היא קלה יחסית ולא משאירה נזק קבוע. יחד עם זאת", מדגיש נחום, "מטופל שמרגיש גירוד או טשטוש בראיה עליו לפנות לרופא עיניים כדי לקבל טיפול מתאים ולוודא שלא מדובר במצב אחר".
ד"ר מימוני מסכים עם הדברים ומוסיף: "ברוב המוחלט זה חולף ללא שום נזק. יש מעט מקרים שבהם יכול להיות ביטוי חמור יותר, שדורש התייחסות יותר רצינית".