כשהטמפרטורות עולות, יש לחשוב על האופן שבו מאחסנים את התרופות בבית: אסור לשמור אותן במקום חם מדי. ואם קרה ששכחתם תרופה באוטו - יש לזרוק אותה מיד. כך אמר ל-ynet Live יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל דוד פפו. חגית מסד, רוקחת קלינית בשירותי בריאות כללית, מציינת שהחום מסוכן גם לתכשירי קוסמטיקה.
קראו עוד:
"בכל שרשרת הייצור והאספקה של התרופה", הסביר דוד פפו, "מהיצרן, דרך המפיץ ועד בית המרקחת, התרופה נמצאת כל הזמן בטמפרטורה מבוקרת של 25-15 מעלות, 365 יום בשנה. הבעיה מתחילה כשהתרופה יוצאת מבית המרקחת ונמסרת למטופל. אנשים מסתובבים עם זה ברחוב, יוצאים לסידורים בעיר למשך שעה וחצי או שעתיים, ונחשפים לטמפרטורות גבוהות מדי. אם התרופה נשארת באוטו, נגרם לה נזק, כי יש שם חום של 60-50 מעלות, וזאת סכנה לטריות ולאיכות של התרופה.
"אשר לבית - אם הוא סגור וממוזג, והתרופות מאוחסנות במקום קריר כמו ארון בגדים, זה עדיין תקין. אסור לשמור אותן בחדר האמבטיה או במטבח, כי שם חם ולח יותר. במקרר לא צריך לשמור כל תרופה. יש תרופות שקירור יכול להזיק להן. פתילות רקטליות, לדוגמה, אמורות להתמוסס בטמפרטורה מסוימת. כשהן נמצאות במקרר, הטמפרטורה שלהן יורדת, וכשנחדיר אותן לגוף, הן לא יתמוססו במקום שבו הן אמורות להתמוסס ולהיספג, והטיפול ייכשל. צריך להתייעץ עם רוקחים לגבי כל תרופה".
האם יש דרך לזהות ויזואלית תרופה לא תקינה? "אם יש ספק, אין ספק".
1 צפייה בגלריה
הסכנות באחסון תרופות בקיץ במכונית
הסכנות באחסון תרופות בקיץ במכונית
שכחתם תרופות במכונית? זרקו אותן
(צילום: shutterstock)

בדקו האם הסירופ מתאים לאחסון במקרר

חגית מסד, רוקחת קלינית במחוז חיפה והגליל המערבי של שירותי בריאות כללית, מספקת כמה טיפים לאחסון תרופות - שחשוב לזכור בעיקר בחודשי הקיץ.
מהי הצורה הטובה ביותר לאחסן תרופות? מומלץ לאחסן אותן באריזתן המקורית, שכן על האריזה מוטבעים שם התרופה ותאריך התפוגה. הדבר גם ימנע בלבול בין תרופות שונות הנבדלות באריזתן. יתרון נוסף: אריזת התרופה שומרת על הרכב התרופה מפני אוויר ואור.
היכן כדאי לאחסן תרופות בבית? במקום יבש וקריר (עד 25 מעלות), רצוי בארון גבוה, הרחק מהישג ידם של ילדים קטנים. יש להימנע מאחסון תרופות בחדר האמבטיה, שכן מדובר בסביבה לחה וחמה שעלולה לפגוע בהרכב התרופות. בנוסף, יש להרחיק את התרופות ממקור חום (תנור או כיריים) וממקור אור ישיר כמו חלון. ניתן למצוא הוראות אחסון ספציפיות לכל תרופה על גבי אריזתה ובעלון לצרכן. כדאי לקרוא אותן בעיון ולנהוג בהתאם.
האם כדאי לאחסן תרופות במקרר? תרופות שמיועדות להישמר בקירור, מסומנות כך באופן ברור, ויש לשמור אותן במקרר - רצוי לא בדלת, בגלל שינויי הטמפרטורה התכופים, ובוודאי לא במקפיא. תרופות אחרות לא כדאי לשמור בקירור, כי טמפרטורה נמוכה עלולה לגרום לשינויים בהרכב התרופה ולפגוע ביעילותה. בכל מקרה, אחסון תרופות במקרר לא מאריך את תוקפן מעבר לתאריך הנקוב.
באריזה של סירופ 'אקמולי', למשל, מופיעה אזהרה ברורה: 'אין לאחסן את התרופה בקירור'. למרות זאת, הורים רבים מאחסנים סירופים שונים לשיכוך כאבים במקרר, וזו טעות. חשוב להקפיד לקרוא את הוראות האחסון.
חגית מסד: "יש לאחסן תרופות במקום יבש וקריר (עד 25 מעלות), רצוי בארון גבוה, הרחק מהישג ידם של ילדים קטנים. יש להימנע מאחסון בחדר האמבטיה, שכן מדובר בסביבה לחה וחמה שעלולה לפגוע בהרכב התרופות. בנוסף, יש להרחיק את התרופות ממקור חום (תנור או כיריים) וממקור אור ישיר כמו חלון"
אילו תרופות כן צריך לשמור במקרר? הן מסומנות בהתאם, ונכתב עליהן כי יש לאחסן את התרופה בטמפרטורה של 8-4 מעלות. בין התרופות האלה: תרופות מסוימות לטיפול בסוכרת, כמו אינסולין או תכשירים אחרים הניתנים בהזרקה, תרופות ביולוגיות המשמשות לטיפול בדלקות פרקים, בקרוהן, בפסוריאזיס, תרופות אונקולוגיות שונות, סוגי אנטיביוטיקה שונים לאחר מיהול וחלק מהתרופות שנרקחו במעבדה כמו סירופ אומפרזול.
האם ניתן להשאיר תרופות ברכב לזמן קצר? בימי הקיץ החמים עלולה הטמפרטורה ברכב להיות גבוהה מאוד. חום קיצוני עלול לפגוע בהרכב התרופה, להפחית מיעילותה ובמקרים מסוימים אף לגרום נזק ממשי. יש תרופות מסוימות, שכל שינוי קטן במינונן עלול לפגוע באיזון המטופל: מדובר בתרופות ללב ולאפילפסיה, בהורמונים מסוימים ועוד. אם ייפגע הרכב התרופה, הדבר עלול להשפיע באופן חד על המטופל. המסקנה: יש להימנע מהשארת התרופות ברכב אפילו לזמן קצר.
חגית מסדחגית מסדצילום: דוברות כללית
אם בכל זאת שכחתי את התרופה ברכב, מה עליי לעשות? לא ניתן לבחון את השפעת החום על התרופה, ולכן במקרים כאלה מומלץ להשליך את התרופה לפח המיועד להשמדת תרופות, ולהצטייד במרשם חדש.
מה לגבי טיסות? תרופות שלוקחים לטיסה כדאי לאחסן בתיק היד ולא במזוודה, שכן בבטן המטוס ייתכנו שינויי טמפרטורה קיצוניים שעלולים לפגוע בהרכב התרופות. לעיתים יש הגבלה על נפח הנוזלים שניתן להעלות לטיסה, ולכן יש לבדוק שתכולת התרופה אינה חורגת מהמותר.
איך כדאי לאחסן תכשירים קוסמטיים? גם תכשירים קוסמטיים שונים, תכשירי איפור ותכשירים להגנה מהשמש עלולים להיות רגישים לחום ולהיפגע: תכולתם עלולה להשתנות, ולכן כדאי לאחסנם במקום קריר ויבש, בדומה לתרופות.