מהיום (ג') יעלו מידות החום בהדרגה, ומיום חמישי צפוי לפקוד את ישראל גל חום ממושך, שילווה בטמפרטורות גבוהות ובעומס חום כבד עד קיצוני ויישאר לפחות עד אמצע השבוע הבא. לנוכח התחזית, תסגור רשות הטבע והגנים מסלולי טיולים רבים ברחבי הארץ ממחר לפחות עד יום ראשון. ביום חמישי יעלו הטמפרטורות ל-46 בבקעה ול-35 בהרים. בחוף הן יגיעו ל-33-32. גם הלחות תהיה גבוהה מאוד, כך שההרגשה תהיה שהטמפרטורות גבוהות יותר.
כך זה נראה בשנים קודמות:
"היום עדיין חם בגבולות הסביר", אומר חזאי ynet דני רופ בריאיון ל-ynet Live. "יש עלייה קלה יחסית לאתמול, עם לחות בחוף, אבל שום דבר חריג. מחר יהיה יותר חם, וביום חמישי יתחיל הגל". עם זאת, רופ מציין כי גלי חום כבדים לא נחשבים לאירועים חריגים בקיץ, והם מתרחשים כמה פעמים במהלך העונה.
4 צפייה בגלריה
מזג אוויר אויר חוף כנרת חופש קיץ חם חום שרב טיול טיולים מים אגם מבקרים
מזג אוויר אויר חוף כנרת חופש קיץ חם חום שרב טיול טיולים מים אגם מבקרים
על שפת הכנרת, השבוע. חייבים לחבוש כובע ולמרוח קרם הגנה
(צילום: טלי בר, איגוד ערים כינרת)
4 צפייה בגלריה
מצדה
מצדה
לא תוכלו לעלות למצדה בשביל הנחש
(צילום: Shutterstock)
רשות הטבע והגנים הודיעה כי בשל עומס החום הצפוי בימים הקרובים, תיאסר באופן מוחלט הדלקת אש בכל שמורות הטבע והגנים הלאומיים בשל סכנת שריפות - ממחר ועד יום ראשון כולל. מהרשות נמסר כי ניתן בימים אלו לטייל באתרים שבהם משך הטיול קצר, המסלול מוצל וקיימים מקומות להתרעננות ומי שתייה.
עוד נמסר כי מקטע "שביל ישראל" בשמורת נחל עמוד ייסגר למעבר מטיילים בין בריכות שכווי לכביש 85 ממחר ועד יום ראשון. עוד ייסגרו בשמורה המסלול בין מצפה הימים לעין סתר והירידה לנחל מעין כובס. ייסגרו גם מסלולי הטיול הבאים במדבר יהודה ובבקעת הירדן: פרת, דרגה, אוג, משאש, תלכיד פיראן, תקוע וייטב (העוג'ה), וכן כל מסלולי הסנפלינג במדבר יהודה. לא תוכלו לטייל גם ב"שביל הנחש" במצדה וגם לא בכל מסלולי הטיול בהרי יהודה ובכל מסלולי המעלות בשמורת עין גדי.
ולמי שחשב להתרענן בנחלים, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה דיווחו על תוצאות חריגות בדיגום מים לבחינת מצב הזיהום בנחלים בצפון הארץ, והודיעו למטיילים ולרשויות המקומיות, כי הכניסה לנחלים אלה עלולה להיות מסוכנת:
  1. שניר (חצבאני) – מהגשר הרומי עד השפך לירדן.
  2. ירדן – מגשר יוסף ועד השפך לכנרת.
  3. בריכת המשושים.
  4. צלמון.
  5. זאכי.
  6. אל על - מפל שחור.
אתמול כבר נמסר כי מסלול נחל זוויתן תחתון המוביל אל בריכת המשושים ייסגר. בשל התנאים תיתכן סגירת מסלולי טיול נוספים. בשאלות על מסלולים ואתרי טיול לפנות למוקד בטלפון 3639*.
ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה במחוז דן של קופת חולים כללית, מספקת עצות וטיפים איך להיערך לחום, מה ללבוש ועל מה חשוב להקפיד?
מהו למעשה גל חום? "מגדירים גל חום כשלושה ימים רצופים לפחות, שבהם הטמפרטורה גבוהה מ-32 מעלות או גבוהה מ-30 מעלות בשילוב עם לחות של יותר מ-70%".
האם זה יכול להיות מסוכן? "כן. הגוף שלנו בנוי לתפקד בטמפרטורה מסוימת (סביב 37 מעלות), וכל חריגה גורמת לפגיעה במערכות שונות, בהן מערכת העצבים, מערכת הלב וכלי הדם, האיברים הפנימיים ומערכת החיסון. למעשה, כל מערכת בגוף עלולה להיפגע. לגוף שלנו יש מערכות שמווסתות את הטמפרטורה הפנימית ודואגות שהיא תישאר בטווח הרצוי (ההיפותלמוס במוח הוא הבוס הגדול שמפקח על כל זה) - אבל בטמפרטורות קיצוניות דברים עלולים להשתבש, ולא תמיד הגוף מצליח לשמור על הטמפרטורה הרצויה".
מה ניתן לעשות כדי למנוע פגיעות חום? "בשעות השיא של החום מומלץ לשהות במקומות עם מיזוג אוויר כמו קניונים ובתי קפה ממוזגים. כדי להגביר את אפקט הקירור בבית, כדאי להשתמש במאווררים. כדי להגביר את השפעת הקירור של המזגן, כדאי להגיף את התריסים ולצמצם את חדירתן של קרני השמש המחממות".
ד"ר דנה פלורנטיןד"ר דנה פלורנטין

היא מוסיפה ואומרת כי חשוב לעשות מקלחות פושרות וקרירות וללבוש בגדים קלילים מבד דק. יציאות החוצה כדאי לדחות לשעות הערב. אם בכל זאת יוצאים בשעות החמות, יש להצטייד בכובע, במשקפי שמש, בבגדים קלילים ובקרם הגנה.
"הלחות גורמת לנו להזיע ולאבד הרבה נוזלים, ולכן יש להקפיד לשתות מים (לא משקאות ממותקים), רצוי שמונה עד עשר כוסות ליום, גם אם לא צמאים. אפשר לדעת אם שתינו מספיק לפי צבע השתן: בהיר זה טוב; כהה - לא שתינו מספיק. שתייה מספקת לא תמנע בהכרח מכת חום, אבל תקטין את הסיכון להתרחשותה".
ומה לגבי פעילות גופנית? "פעילות גופנית מומלצת תמיד, אבל בימים של עומס חום צריך להיזהר: להתעמל בחדר כושר ממוזג, ואם מתאמנים בחוץ, אז בשעות הערב. חשוב לשתות שתיים עד ארבע כוסות מים קרים במהלך האימון (בנוסף לכמות השתייה המומלצת במהלך היום), לשקול להוריד מהמאמץ של האימון ולהיות קשובים לגוף".
ד"ר דנה פלורנטין: "חשוב לעשות מקלחות פושרות וקרירות וללבוש בגדים קלילים מבד דק. יציאות החוצה כדאי לדחות לשעות הערב. אם בכל זאת יוצאים בשעות החמות, יש להצטייד בכובע, במשקפי שמש, בבגדים קלילים ובקרם הגנה"
חשוב מאוד: לא להישאר יותר מדי ברכב או במקום סגור אחר ולא להשאיר שם ילדים או בעלי חיים לבד אפילו לדקה אחת.
מהם הסימנים לפגיעת חום? תשישות חום, שהיא פגיעה מתונה, יכולה להתבטא במצבים הבאים:
  • כאבי שרירים, עייפות, חולשה
  • כאבי ראש
  • בחילות או הקאות
  • חיוורון, סחרחורת, נטייה להתעלפויות
  • הזעה מרובה, עור קר ולח
מכת חום היא מצב חירום רפואי שעלול להסתיים במוות. אלו הסימנים:
  • טמפרטורת גוף מעל 39.5 מעלות
  • עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה)
  • דופק מהיר
  • כאב ראש קיצוני
  • סחרחורת, בלבול, ירידה במצב ההכרה
התייבשות נגרמת מחוסר נוזלים בגוף בגלל חוסר שתייה מספקת, הזעה מרובה, שלשולים או הקאות. הסימנים:
  • צמא, תחושה של יובש בפה ובריריות
  • חוסר הזעה
  • יובש בעור
  • כאבי ראש ותשישות
  • דפיקות לב
  • הפרשה מועטה של השתן, כשהשתן המופרש הוא כהה
4 צפייה בגלריה
שריפה בצומת שילת
שריפה בצומת שילת
שריפות שפרצו בצומת שילת, בכניסה למודיעין, בעקבות גל חום קודם, ביוני
(צילום: יפתח כהן)
מי נמצא בסיכון לפגיעת חום? "קשישים, תינוקות, חולים במחלות לב וכלי דם, אנשים הסובלים מהשמנת יתר, אנשים שסובלים ממחלה חריפה או מהתייבשות ואנשים שנוטלים תרופות משתנות שמגבירות איבוד נוזלים".
ד"ר דנה פלורנטין: "חשוב מאוד לא להישאר יותר מדי ברכב או במקום סגור אחר ולא להשאיר שם ילדים או בעלי חיים לבד אפילו לדקה אחת"
מה לעשות אם מישהו לידינו סובל מתשישות חום או ממכת חום? "ראשית, יש לקרר אותו: להעביר למקום מוצל, רצוי ממוזג, לשפוך עליו מים קרים ולהסיר בגדים חמים. ניתן גם לשים שקיות קרח בבתי השחי ובמפשעות. אחר כך יש להזעיק עזרה רפואית.
"אם יש חשד להתייבשות, מומלץ להשקות במים. אסור לתת אקמול או כל מוריד חום אחר, כי במקרה של מכת חום זה עלול להחמיר את הפגיעה".
4 צפייה בגלריה
מזג אוויר שרבי בחוף מציצים בתל אביב
מזג אוויר שרבי בחוף מציצים בתל אביב
חוף מציצים בתל אביב, מאי 2023: לא שוכחים לקרר את הגוף עם מקלחת קלה
(צילום: מוטי קמחי)
מה כדאי לאכול ולשתות בימים חמים? מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ולדיאטה במחוז דן של כללית, סבורה שחשוב לצרוך מאכלים ומשקאות קלים וקרירים המצננים את הגוף, כגון מלפפון, עגבנייה וירקות אחרים. מומלצים גם פירות קיץ עסיסיים, עשירים בנוזלים ומקוררים, כמו אבטיח ומלון. הם קלים לעיכול ועוזרים לצינון הגוף, אבל לא כדאי לצרוך אותם בכמות רבה מדי, כי הם מכילים סוכר. כדאי לצרוך גם מוצרי חלב קרירים כגון יוגורטים, לבן, אשל וגבינות דלות שומן.
היא אומרת כי לא מומלץ להשתמש בתבלינים שמחממים את הגוף כגון קינמון, פלפל ופפריקה. עדיף לתבל את האוכל בצמחי תיבול מרעננים ומצננים כגון מנטה ונענע. אפשר לשלב אותם גם במשקאות (תה, לימונדה טבעית).
"חשוב לצרוך פחות פחמימות (תפוח אדמה) וקטניות (אפונה, עדשים), הכבדות לעיכול. גם הבשר כבד לעיכול, כך שכדאי לצמצם גם אותו.
מריאנה אורבךמריאנה אורבךצילום: יובל אורבך


"אנשים הזקוקים לתוספת קלורית או לתוספת אנרגיה - למשל, כאלה שעוסקים בפעילות גופנית נמרצת - עדיף שיצרכו את מקור האנרגיה מקבוצת השמנים הטובים כגון אגוזים, אבוקדו וטחינה".
היא מסכמת ואומרת כי עדיף להימנע ממשקאות וממאכלים חמים הגורמים לחימום הגוף ולהזעה כגון קפה חם ומרקים חמים, ולהרבות בשתיית מים קרים. אפשר לשלב לימון עם נענע או מנטה, לימונית או לואיזה, שתורמים לצינון הגוף או לשתות מיץ לימון עם ממתיק מלאכותי. גם קרטיב קרח עוזר לצינון הגוף, וכדאי לצרוך אותו. עדיף לבחור מוצר שאין בו צבע מאכל.
פורסם לראשונה: 12:31, 11.07.23