האזינו לריאיון ב"חשופים"
על רקע הדיווחים על הכפלה במספר ההתאבדויות בקרב ילדים בישראל, צוין בשבוע שעבר היום הבינלאומי למניעת התאבדויות. ד"ר ירי גביעון, פסיכולוגית קלינית מאוניברסיטת בר אילן, סיפרה בתוכנית "חשופים" ב-ynet-radio שאנחנו עדים לעלייה עולמית של פי שלושה במקרי התאבדות אצל ילדים. בארץ, בארבע השנים האחרונות, התאבדו 24 ילדים מתחת לגיל 14.
קראו עוד:
"יש יותר חשיפה לרשת, יותר בריונות ברשת", היא אומרת. "אנחנו יודעים שזה מגביר מצוקה. ובניגוד לבריונות של פעם, שהייתה יכולה לקרות בבית הספר או ברחוב, ובבית היית מוגן מפני זה, עכשיו זה חודר לבתים דרך הוואטסאפ והמחשב. וכיוון שזה נעשה גם מרחוק - רמת האלימות יכולה לעלות מאוד ".
1 צפייה בגלריה
עלייה בתחלואה נפשית בעקבות הקורונה
עלייה בתחלואה נפשית בעקבות הקורונה
עלייה בתחלואה נפשית בעקבות הקורונה
(צילום: shutterstock)
לדבריה, בין 15 ל-30 אחוז מהילדים עוברים איזושהי בריונות רשת, ו-20 אחוז מדווחים שהם נוהגים בבריונות. "לפעמים גם מי שנוהג בבריונות הוא בסיכוי לאובדנות, כי הרבה פעמים מי שנוהג כך עובר איזושהי חוויה של בריונות במקום אחר. בנוסף, היו לאחרונה בעולם כמה מקרים של התאבדות של ילדים ובני נוער שנחשפו למשחקי רשת שהדרך לנצח אותם זה לעשות מטלות, כשהמטלה האחרונה זו התאבדות. היה מקרה מפורסם בארה"ב על ילד בן תשע שהתאבד וברוסיה הייתה קבוצה של נערות שהתאבדו כתוצאה של משחק. אלו משחקים שנאסרו לשימוש בארץ".
"השירותים הפסיכולוגיים הם אלו שאמורים לתת מענה לילדים שנמצאים בבית ספר, האיתור הראשוני נעשה שם והמערכת הזו הייתה מושבתת בזמן הקורונה - ולכן אף אחד לא זיהה את המצוקות שלהם"
לטענתה של ד"ר גביעון, הגילאים של מקרי אובדנות אצל ילדים הולכים ויורדים ויש יותר ויותר מקרים של ילדים מתחת לגיל 14, בסוף בית הספר היסודי או בתחילת חטיבת הביניים. "יש את הטענה שגיל ההתבגרות קצת יורד, אבל זה באמת הרבה חשיפה למקורות מידע שאולי פעם היו נמנעים. סף האלימות כל הזמן עולה וכך גם סף הגירוי".
האם למגפת הקורונה הייתה השפעה על העלייה במקרי האובדנות? "הקורונה זה דבר מעניין כי ידוע שכשיש איום מבחוץ או משבר לאומי - יש ירידה באובדנות, כך שבזמן הקורונה בטח לא הייתה עלייה ואולי הייתה ירידה. סביר להניח שעכשיו אנחנו נתחיל לראות את התוצאות. בקורונה, מעבר לזה שאנשים היו יותר בבתים, הם גם יותר חששו לפנות לעזרה, ללכת למרפאה, ואנחנו כבר יודעים להגיד שיש עלייה בתחלואה הנפשית.
"השירותים הפסיכולוגיים הם אלו שאמורים לתת מענה לילדים שנמצאים בבית ספר, האיתור הראשוני נעשה שם והמערכת הזו הייתה מושבתת בזמן הקורונה - ולכן אף אחד לא זיהה את המצוקות שלהם".
אם אתם או מישהו קרוב חווים מצוקה קשה ומחשבות אובדניות, אל תישארו לבד - דברו איתנו. עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילה חיים 24/7 באנונימיות ובאופן מיידי לכל מצוקה נפשית. לקבלת סיוע נפשי, חייגו 1201 או פנו לאתר ער"ן בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל או מסרונים
פורסם לראשונה: 10:47, 13.09.22