ענקית התרופות ומוצרי הפארמה "ג'ונסון אנד ג'ונסון" הודיעה אמש (יום ג') שתשלם 8.9 מיליארד דולר במשך 25 השנים הבאות ליישוב יותר מ-60 אלף תביעות בעקבות טענות שמוצרי הטלק של החברה גרמו לסרטן - בעיקר סרטן השחלות. הודעה זו נמסרה במסגרת ניסיון לסגור את אחת מחברות הקבוצה שמייצרת את המוצר בהליך פשיטת רגל.
"פתרון נושא זה באמצעות תוכנית הארגון מחדש המוצעת הוא שוויוני יותר ויעיל יותר, והוא מאפשר לתובעים לקבל פיצוי בזמן, ומאפשר לחברה להישאר ממוקדת במחויבות שלה להשפיע באופן עמוק וחיובי על בריאות האנושות", אמר אריק האס, סגן הנשיא העולמי לליטיגציה בג'ונסון אנד ג'ונסון. לצד זאת, בחברה ממשיכים להדוף את הטענות על קשר אפשרי לסרטן: "החברה ממשיכה להאמין כי טענות אלו הן מופרכות וחסרות בסיס מדעי", הוסיף האס.
1 צפייה בגלריה
מוצרי הטלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון
מוצרי הטלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון
מוצרי הטלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון שבמוקד הסערה
(צילום: רויטרס)
החברה הפסיקה השנה למכור ברחבי העולם את אבקת התינוקות שלה מבוססת טלק, לאחר שהתמודדה עם אלפי תביעות משפטיות מלקוחות בטענה שמוצריה גרמו לסרטן עקב זיהום מאסבסט. בתחקיר שפורסם לפני כחמש שנים נמצא כי מנהלים בחברה, רופאים ועורכי דין היו מודעים לכך שבטלק הגולמי ובאבקות מוגמרות של החברה נמצאו לעתים כמויות קטנות של אסבסט. אותם עובדים שהיו מעורבים בנושא דנו בבעיה, אך לא שיתפו את הרגולטורים או את הציבור בכך.
עוד בנושא זה:
עד כה נאלצה ג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם מיליארדים לתובעים ברחבי ארה"ב. 2.5 מיליארד דולר נפסקו לטובת 20 נשים בתביעות שהתגלגלו עד לבית המשפט העליון, זאת לאחר שלפני חמש שנים פסק חבר מושבעים במדינת מיזורי בארה"ב כי ג'ונסון אנד ג'ונסון תשלם 4.9 מיליארד דולר בתביעות שנסובו סביב 22 נשים שלקו בסרטן.
לפני שש שנים פסק חבר המושבעים בבית המשפט העליון בקליפורניה כי "ג'ונסון אנד ג'ונסון" תשלם סכום עתק של 417 מיליון דולר למשפחתה של אישה שמתה מסרטן השחלות, בעקבות השימוש בטלק. שנה לפני כן נפסקו במיזורי פיצויים של 72 מיליון דולר למשפחתה של אישה שמתה מסרטן השחלות. החברה נאלצה לשלם 55 מיליון דולר בתביעה נוספת במיזורי לאישה שלקתה אף היא בסרטן זה.
בשנים האחרונות פנתה ג'ונסון אנד ג'ונסון לאפיק פשיטת רגל לחברה הבת LTL management שמייצרת את הטלק במאמץ לצמצם הפסדים כתוצאה מתביעות אלו שהלכו ונערמו. בשנה שעברה אישר שופט להמשיך בהליך, אבל בית משפט לערעורים הפך את ההחלטה ופסק כי ג'ונסון אנד ג'ונסון וגם החברה הבת אינן במצוקה כלכלית ולכן אינן זקוקות להגנה מפני נושים במסגרת הליך פשיטת רגל (המוכר בארה"ב בשם "סעיף 11").
כעת הודיעה החברה על ניסיון ליישב את התביעות ולהקים קרן ענקית במסגרת הליך פשיטת הרגל בבית משפט בניו ג'רזי. עם הפרסום על הניסיון ליישב את התביעות, זינקו מניות ג'ונסון אנד ג'ונסון במסחר המאוחר ב-3%. "אני מברך את ג'ונסון אנד ג'ונסון על מציאת פתרון הוגן ושוויוני שסוגר פרק כואב עבור הרבה נשים אמריקניות", אמר מארק לניר, עורך דין מטקסס שזכה בפסק דין של 4.7 מיליארד דולר נגד החברה ב-2018 בשם 20 נשים שטענו כי לקו בסרטן השחלות בשל שימוש בטלק.