עד לפני שנים אחדות הם התביישו לחייך, לצחוק ואפילו לפהק: מדובר בלפחות 10% מהאוכלוסייה, הסובלים מ"גאמי סמייל" - חיוך החושף חניכיים גבוהות. הטיפולים שהוצעו בעבר היו מורכבים וכללו גשר בשניים או ניתוח, אבל כעת יש שיטות חדשות, המאפשרות לצמצם את גובה החניכיים, לחשוף יותר גובה שן ולהפוך את החיוך לטבעי ופרופורציונלי.
קראו עוד:
"גאמי סמייל אינו מחלה אלא בעיה אסתטית", אומר רופא השיניים ד"ר מאיר ממרייב. "מהבחינה הפסיכולוגית התופעה גורמת לתסכול רב, לבושה, ולעיתים גם לריחוק חברתי ולבעיות רגשיות משמעותיות יותר. בעידן הנוכחי המודעות לאסתטיקה של החיוך עולה בגלל צילומי סלפי, שימוש בזום ומדיה חברתית, ולכן אנחנו רואים עלייה בפניות של אנשים שמתוסכלים מחיוך לא אסתטי ורוצים לפתור את הבעיה".
2 צפייה בגלריה
גאמי סמייל שיניים חניכיים חיוך
גאמי סמייל שיניים חניכיים חיוך
גאמי סמייל. "החניכיים הגבוהות לא גורמות לתחלואה כלשהי או לבעיות שיניים מיוחדות"
(צילום: shutterstock)
לדבריו, הבעיה נגרמת ממבנה גנטי של הפנים, הלסתות, השלד ושרירי הפנים. "החניכיים הגבוהות לא גורמות לתחלואה כלשהי או לבעיות שיניים מיוחדות", הוא אומר. "התופעה יכולה להיגרם מצמיחת יתר של השיניים, מגדילת חניכיים, ממיקום נמוך של הלסת העליונה או מהתכווצות יתרה של שרירי השפתיים".
הטיפולים בבעיה תלויים בגורם שמשפיע עליה. "אם חשיפת החניכיים היא קטנה, ניתן להסיר אותם חלקית באמצעות לייזר", מסביר ד"ר ממרייב. "זו פרוצדורה עדינה ולא כואבת שיוצרת מראה של לסת קצרה יותר ופחות חשיפת חניכיים".
אם הגורם הוא כיווץ יתר של השפתיים, הטיפול יתבסס על הזרקות בוטוקס לשפה העליונה. "כך מצמצמים את כיווץ השפתיים בעת החיוך ומפחיתים את חשיפת החניכיים", אומר הרופא. "החיסרון בשיטה הזו הוא שיש לחזור על הפעולה כל ארבעה חודשים".
במקרים מורכבים יותר מתבצעים ניתוחים במחלקות פה ולסת בבתי חולים, שבאמצעותם משנים את מיקום הלסת.
תחילת הטיפול במרפאה מתבצע בהדמיה ממוחשבת, שבה הרופא רואה את כמות החניכיים שיש להסיר בלי לפגוע בבריאות השיניים. לאחר ההדמיה יוצרים סד ממוחשב, שבאמצעותו מסמן הרופא את קו החניכיים החדש שנדרש, ועודף החניכיים מוסר באמצעות לייזר ואמצעים כירורגיים אחרים. לאחר מכן מקצר הרופא את השיניים כך שהן ייחשפו פחות בעת החיוך, ומצפה אותן בחרסינה.
"גאמי סמייל היא תופעה שכיחה מאוד אך אינה מסוכנת בריאותית", מסכם ד"ר ממרייב. "אפשר לחיות חיים מאושרים ומספקים גם עם גאמי סמייל, אבל למי שמתוסכל מהתופעה, יש פתרונות יעילים".