כמעט חודשיים פועלת המחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) של בית החולים יוספטל באילת ללא מנהל, וזאת משום שקופת חולים כללית, שאחראית על בית החולים – מתקשה לאייש את התפקיד. כך נודע ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet.
הבעיה מחמירה בימים אלה וצפויה להחמיר עוד יותר בתקופה הקרובה, שכן עונת התיירות בפתח וחדר המיון צפוי להתמודד עם מקרים קשים ורבים. בשל מיקומו, בעיר נופש, מטפל חדר המיון לאורך שנים בצעירים שצרכו כמות מופרזת של אלכוהול או סמים, במתרחצים שטבעו בחופי הים או בבריכות הרבות בעיר, בנפגעות ונפגעי תקיפות מיניות ובפצועי תאונות.
קראו עוד:
ד"ר קובי ארד, שניהל את המלר"ד במשך כ־25 שנה, עזב את תפקידו לפני כחודשיים. פרישתו הצפויה נוכח הגעתו לגיל פנסיה הייתה ידועה לקופת החולים הכללית במשך זמן רב ולא הפתיעה איש.
"בגלל מיקומה המרוחק של אילת, והאמצעים הדלים בחדר המיון ביוספטל – מדובר במלר"ד הבעייתית ביותר בישראל. "בעולם שמנוהל נכון היו צריכים למצוא ממלא מקום בזמן, מה שלא בוצע במקרה הנוכחי"
בשל כך נמתחת מצד חוגים במערכת הבריאות ביקורת חריפה על הנהלת קופת החולים וגם על הנהלת בית החולים. "המיון הוא ליבת הקיום של יוספטל", מסביר בכיר בקופת חולים כללית. "כל הפלטפורמות שנבנו מסביב הן נדבכים, ובית החולים הזה קיים בגלל המלר"ד. הקיבולת של בית החולים לאשפוז היא די צנועה, והמחלקות קיימות כמעטפת למלר"ד. המקום שאליו צריך להפנות את הקשב הניהולי, ובוודאי ברמת הרגולטור שהוא משרד הבריאות – זה המלר"ד – שנתונה תחת עומס גם לא בתקופת התיירות. במערכת נורמלית היה צריך להיערך לקראת פרישתו של ד"ר ארד כי המועד היה ידוע. היה צריך לנצל את הזמן הזה למציאת מחליף ולחפיפה מסודרת".
1 צפייה בגלריה
מיון בית חולים יוספטל אילת
מיון בית חולים יוספטל אילת
"בית החולים הזה קיים בגלל המלר"ד". יוספטל
(צילום: דוברות בי"ח יוספטל)
לדבריו, "בגלל מיקומה המרוחק של אילת, והאמצעים הדלים בחדר המיון ביוספטל – מדובר במלר"ד הבעייתית ביותר בישראל. "בעולם שמנוהל נכון היו צריכים למצוא ממלא מקום בזמן, מה שלא בוצע במקרה הנוכחי".
הוא אמר כי כרגע מנהל את המיון רופא לא מנוסה שסיים את התמחותו לפני כשנה בלבד. "זה לא מתאים לצרכים. הרושם הוא שהמיון קורס ומתפרק ואין מנהל. אני חושב שאין גם אופק לפיתרון, ואלו שנתפרים לשנה הקרובה הם פתרונות כלאיים. יושבת הנהלה ביוספטל שחושבת שהיא מנהלת חנות מכולת, וזו עוד עדות לכך. המלר"ד שם בפרפורי גסיסה".
יש לציין כי גם במרכז הרפואי איכילוב בתל־אביב ובבית החולים זיו בצפת מנוהלים חדרי המיון על ידי ממלאי מקום, וזאת עקב מצוקה כללית בתחום זה.
מבית החולים יוספטל נמסר בתגובה, על דעת קופת חולים כללית: "ד"ר ארד, שניהל את המלר"ד, יצא לגמלאות לפני כחודש וחצי. בידיעה שכך, גויס מ"מ מומחה לרפואה דחופה עוד טרם פרישתו. כידוע, יש מחסור ארצי גדול במומחים בתחום הרפואה הדחופה והקושי אף מתגבר כאשר מדובר בגיוס מומחים לבית חולים מרוחק. למרות כל האמור, בית החולים פועל ככל הניתן לאיתור מנהל קבוע שיגיע בהקדם. הודעה על המנהל החדש תפורסם בהתאם".