מעקב "ידיעות אחרונות" ו-ynet: הציבור בוחר ברובו המכריע שלא להתחסן נגד נגיף השפעת – והמחלקות הפנימיות ממשיכות להתמלא בחולים.
לאחר הפרסום לפני כשבועיים בדבר העלייה בכמות האשפוזים במחלקות הפנימיות, מנתונים שהועברו אמש משורת בתי חולים עולה כי התפוסה במחלקות הפנימיות, שאחראיות על פי רוב על אשפוז חולי השפעת, מתקרבת ל־100 אחוזים, והמגמה רק מחריפה. נכון לשבוע שעבר רק 17% מכלל התושבים התחסנו לשפעת.
קראו עוד:
פרופ' אבישי אליס, יו"ר איגוד הרפואה הפנימית ומנהל מחלקה פנימית בבית החולים בילינסון, מספר על המציאות במחלקות בימים האחרונים: "מדברים על האומיקרון, אבל כרגע במחלקות הפנימיות יש יותר חולי שפעת מחולי קורונה".
ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בביה"ח וולפסון: "אנחנו בתחילת מגפת השפעת, אז השיא הוא בהחלט לפנינו. אין ספק שהעובדה שהשנה מעט מאוד התחסנו לא מעודדת. אנחנו גם לא יודעים מהי המשמעות הקלינית של להיות חולה גם בשפעת וגם בקורונה, וזה כמובן יכול לקרות במקביל".
1 צפייה בגלריה
תל השומר
תל השומר
עומס חולים במחלקות הפנימיות
(צילום: דנה קופל)
ויש גם בשורות טובות: בתי החולים עודכנו בימים האחרונים כי תוספת התקנים שניתנה להם במהלך תקופת הקורונה תישאר בידי המחלקות הפנימיות. המשמעות: מנהלי בתי החולים לא יוכלו להעביר את האחיות והרופאים למחלקות אחרות ולכאורה "רווחיות" יותר. המהלך התגבש על רקע הפרסומים ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet בשנים האחרונות בדבר המצב הקשה במחלקות הפנימיות, וביתר שאת בעקבות היעדר היישום של מסקנות ועדת טור־כספא מ־2019, שהמליצה על הוספת תקנים.
"במסגרת זו ניתנו 200 תקני רופאים ו־576 תקני סיעוד שאמורים לשמש כתוספת קבועה לחיזוק המחלקות הפנימיות", כתב מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש למנהלי בתי החולים. "אין להסיט תקנים אלו לצרכים אחרים".
"זו הפעם הראשונה שמנכ"ל משרד הבריאות מתייחס לדוח ועדת טור־כספא ובנוסף מקבע את התקנים שהוא נתן למחלקות הפנימיות", מסביר פרופ' אבישי אליס, יו"ר איגוד הרפואה הפנימית, ומוסיף כי עוד ארוכה הדרך ליישום מלא של מסקנות הוועדה. "האתגר הבא מבחינתנו הוא נושא הבינוי: צריך לבנות עוד מיטות ולשפץ את המחלקות כדי שמבוגרים וקשישים לא ישכבו במסדרון".