המועצה להשכלה גבוהה נגד הסטודנטים לרפואה בחו"ל? מסמך של המועצה שהגיע לידי ynet דורש משירותי בריאות כללית לאסור את כניסתם של סטודנטים ישראלים לרפואה הלומדים בחו"ל, לסבבי הכשרה והתנסות בבתי חולים בארץ. נציגי הסטודנטים הלומדים בחו"ל, נסערים ואומרים: "מדובר במכתב מביש ומבזה אלפי ישראלים שתורמים למדינה ורצו לשוב ולהיות רופאים בישראל, אם יתממש – לא נחזור לארץ".
1 צפייה בגלריה
רופאים
רופאים
לדאוג להכשרת סטודנטים מישראל ומחו"ל
(צילום: shutterstock)
בשבוע שעבר פרסמנו ב-ynet את התוכנית החדשנית של משרד הבריאות לשינוי בהכשרתם הקלינית של הסטודנטים הלומדים בחו"ל. אלא שלאחר הפרסום, החליטה המועצה להשכלה גבוהה לחסום את התוכנית ולמנוע מהסטודנטים לרפואה הישראלים להשתתף בסבבים הקליניים. במכתב שנשלח לד"ר אורלי וינשטיין, ראש חטיבת בתי החולים של הכללית, אוסר פרופ' יוסי מקורי, יו"ר הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה, על בתי החולים המסונפים אקדמית לאוניברסיטאות בישראל, לאפשר לסטודנטים מחו"ל הכשרה קלינית.
"לאחרונה נודע לנו כי כללית מקיימת במוסדותיה הכשרות קליניות לסטודנטים לרפואה הלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בחו"ל. השדות הקליניים להוראה ברפואה הם משאב לאומי מוגבל המחייב הקצאה על בסיס סדר עדיפות לאומי. הכשרות קליניות המתקיימות בישראל כחלק מלימודי רפואה, יכולות להתקיים אך ורק באחריות מלאה ומטעם אוניברסיטה בישראל המוסמכת להעניק תואר ברפואה. לא יוכלו להתקיים במסגרת כללית סבבים קליניים לסטודנטים מאוניברסיטאות בחו"ל שלא באחריות אוניברסיטה ישראלית המוסמכת להעניק תואר ברפואה", כך כתב פרופ' מקורי.
המכתב עורר סערה אצל רבים מהסטודנטים לרפואה בחו"ל. בשיחה עם כמה מהם, נאמר ל-ynet כי במידה שתימנע כניסתם לבתי החולים בישראל כדי להתנדב ולסייע במחלקות במהלך הסבבים הקליניים, לא מן הנמנע שלא ישובו לישראל. חלק גדול מהסטודנטים בחו"ל ניגש כחלק מתוכנית הלימודים גם לבחינות הרישוי האמריקניות – USMLE, וגם לבחינות האיחוד האירופי, מה שמאפשר להם להמשיך כרופאים במדינות רבות אחרות.
גורם בכיר במערכת הבריאות אומר ל-ynet: "זו לא פעם ראשונה שדיקני הפקולטות לרפואה בארץ מנסים לחסום את הסטודנטים לרפואה מחו"ל, ועכשיו רואים את זה שחור על גבי לבן במסמך של המועצה להשכלה גבוהה.
קראו עוד:
"מדובר במסמך מביש כלפי ישראלים, שעומדים אוטוטו להפוך לרופאים בישראל, וזה אינטרס ראשון במעלה שלנו, כמערכת בריאות, לטפח אותם, להרגיל אותם לבתי החולים בישראל, לתקשורת עם מטופלים בשפה העברית, ולאפשר להם להיות שווים במועמדויות להתמחויות, כמו בוגרי הארץ.
גורם בכיר במערכת הבריאות: "מסמך מביש. לימודי הסטודנטים הישראלים לרפואה בחו"ל מפוקחים על ידי משרד הבריאות שאישר אישית ספציפית אוניברסיטאות לרפואה. הסטודנטים רשומים במאגר משרד הבריאות, ומטופלים על ידי רכזי סטודנטים לרפואה בבתי חולים. ההכשרות שלהם מתואמות ומפוקחות, ולא ברור מדוע המועצה להשכלה גבוהה בוחרת לחסום את ההכשרה הקלינית שלהם בבתי חולים ציבוריים שממומנים מכספי ציבור"
"אין ספק שהמהלך שבו מאפשרים להם לבצע הכשרות קליניות בבתי חולים הוא נכון. כבר הוכחנו בשנים האחרונות שזה עובד מצוין, לא מפריע לסטודנטים לרפואה בישראל, ואנחנו רואים גם הבדל משמעותי בתקופת הסטאז' בין רופאים שעברו הכשרה קלינית בשנה השישית בישראל, לבין כאלה שלא.
"הלימודים של הסטודנטים לרפואה הישראלים בחו"ל מפוקחים בשבע עיניים על ידי משרד הבריאות שאישר אישית אוניברסיטאות לרפואה ספציפיות. הסטודנטים רשומים במאגר משרד הבריאות, ומטופלים על ידי רכזי סטודנטים לרפואה שקיימים בבתי חולים. ההכשרות שלהם מתואמות ומפוקחות, ולא ברור מדוע המועצה להשכלה גבוהה בוחרת לחסום אותם ואת ההכשרה הקלינית שלהם בבתי חולים שאמנם בבעלות הכללית, אך הם ציבוריים וממומנים מכספי ציבור".
הגורם הבכיר מסכם ואומר: "צריך לזכור שמדובר בסטודנטים לרפואה ישראלים כמוני וכמוך, שתורמים למדינה, ועוד יתרמו בחזרתם. ברור שאם המל"ג יילחם בהם ודורש למנוע את כניסתם לסבבים במחלקות בתי החולים, הם יבחרו שלא לחזור לישראל. משרד הבריאות וגם הכללית יפעלו כדי למנוע את הגזרה הזו, אנחנו נדאג לסטודנטים הישראלים בחו"ל, כפי שהמדינה דואגת לסטודנטים לרפואה שלומדים בישראל".

לימודי הרפואה בחו"ל מול לימודי הרפואה בישראל

מערכת הבריאות בישראל סובלת ממצוקת כוח אדם שנמשכת כבר שנים רבות. המחסור האדיר ברופאים בישראל צפוי רק להחמיר בשנים הקרובות, עם פרישתם לגמלאות של רופאים רבים שהגיעו לישראל בגל העלייה מברית המועצות לשעבר בשנות ה-90. כבר היום, נמצאת ישראל בתחתית מדינות ה-OECD במספר הרופאים לנפש: שיעורם עומד על כ-3.2 רופאים לכל אלף תושבים, לעומת ממוצע של 3.5 רופאים לכל אלף במדינות המפותחות.
מדי שנה מסיימים את לימודיהם, כ-900 סטודנטים בישראל ועוד כ-1,500 סטודנטים שלמדו בחו"ל, מתוכם כאלף עוברים את בחינת משרד הבריאות לרישוי. הסטודנטים שלומדים בחו"ל, לומדים במדינות אירופיות כמו הונגריה, איטליה, צ'כיה, סלובקיה, ורומניה. מרביתם לומדים בתוכניות לימוד בשפה האנגלית ועוברים סבבים קליניים בדומה לישראל החל מהשנה הרביעית. חלק מהאוניברסיטאות מאפשרות לסטודנטים לבצע חלק מהסבבים הקליניים של השנה השישית גם בארצם. ומשום שכך, נהגו עד כה הסטודנטים להגיע לבתי החולים בישראל ולהצטרף לצוותים הרפואיים במחלקות השונות.
בשנים האחרונות בעקבות שיתוף פעולה בין בתי חולים לאוניברסיטאות לרפואה ותיקות בחו"ל, יכלו הסטודנטים הישראלים לבצע חלקים מסבבי המחלקות גם בארץ, זאת בתנאי שהאוניברסיטה אושרה על ידי משרד הבריאות, והסטודנט רשום במערך רישום לומדי הרפואה בחו"ל של המשרד.

60% מהרופאים בישראל - למדו בחו"ל

"הסטודנטים לרפואה בחו"ל מהווים כ-60% מהרופאים בישראל", אומר ל-ynet תומר סבצ'ינסקי, יו"ר ארגון הסטודנטים הישראלים לרפואה בחו"ל, ותלמיד שנה ב' ברפואה, "אנחנו ישראלים לכל דבר, אוהבים את הארץ, משרתים במילואים, משלמים מיסים, ורק רצינו להגשים את החלום שלנו ולהיות רופאים. זה אינטרס המדינה אמור להיות שנחזור טובים הרבה יותר, עם ניסיון קליני מותאם לישראל. אנחנו בסוף אלה שנטפל בכם ובבני משפחתכם, וכעת אוסרים עלינו להיכנס וללמוד בבתי חולים ציבוריים בארץ?
יו"ר ארגון הסטודנטים הישראלים לרפואה בחו"ל: "אם מערכת הבריאות בישראל לא תקבל אותנו בזרועות פתוחות, זה יהיה מצער מאוד שנמשיך כרופאים במקומות שרוצים אותנו"
"היחס המזלזל מטעם המועצה להשכלה גבוהה יגרום לרבים וטובים מאיתנו להישאר ולעבוד כרופאים בחו"ל, ולא במקום שמתייחס אלינו כרופאים סוג ב'. נמשיך להיאבק ולהתנגד להחלטה השרירותית והלא מבוססת, ואם מערכת הבריאות בישראל לא תקבל אותנו בזרועות פתוחות, זה יהיה מצער מאוד שנמשיך כרופאים במקומות שרוצים אותנו".
משירותי בריאות כללית נמסר בתגובה: "במצב שבו למעלה מ-60% מהסטודנטים הישראלים לרפואה לומדים בחו״ל, החזרתם הביתה היא משימה לאומית ראשונה במעלה, שהכללית לוקחת בה חלק, כמו גם בתי חולים נוספים בישראל".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "אנחנו רואים חשיבות רבה בסטודנטים ובסטודנטיות הישראלים הלומדים רפואה בחו"ל שהם חלק מעתודת הרופאים והרופאות של מערכת הבריאות הישראלית, ובאפשרות לקיים חלק מהכשרתם בבתי החולים בישראל. חשוב לציין כי השדות הקליניים הם משאב לאומי חשוב ועל כן פורסם חוזר מנכ"ל משרד הבריאות המסדיר גם את הנושא הזה תוך ראייה כלל מערכתית רחבה".
תגובת המועצה להשכלה גבוהה: "מכתבנו אינו מופנה לסטודנטים כי אם להנהלת קופת חולים כללית וזאת על מנת להסדיר את ההוראה הקלינית לסטודנטים ישראלים הלומדים בחו״ל, המכתב אינו דן בהרשאה לביצוע פרוצדורות כאלו ואחרות על ידי הסטודנטים אלא בהסדרת הסבבים הקליניים. המל״ג הינו הגוף היחידי במדינת ישראל אשר מפקח על פי חוק על כלל תוכניות הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה, בכלל זה גם על תוכניות הלימוד ליד מיטת החולה בבתי החולים".
הכותב הוא מומחה ברפואת ילדים בשירותי בריאות כללית