הקורונה שוב עושה כותרות גדולות ברחבי העולם: בסין יש התפרצות רחבה, ובארצות הברית התגלה זן חדש. פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן, ופרופ' יהודה אדלר, מומחה לקרדיולוגיה, לרפואה פנימית ולמינהל רפואי, התראיינו על כך היום (ג') לאולפן ynet וסיפקו פרטים חדשים, חלקם מדאיגים.
קראו עוד:
"בארצות הברית התגלה זן שנקרא XBB15", אמר פרופ' כהן. "הוא צאצא של שני זנים קודמים שהתפשטו שם, מהמשפחה של BA.2, והוא מתפשט עכשיו בצורה מאוד מהירה. לפחות בחוף המזרחי הוא מהווה את רוב המקרים, מה שמעורר חשש שהוא מאוד מידבק. הוא עמיד לטיפולים מבוססי נוגדנים, כך שהוא מסוכן יותר לאנשים עם מערכת חיסון חלשה שמקבלים הגנה נוגדנית. הזן הזה מתפשט גם במדינות אחרות, כולל הודו. מהנתונים שיש לנו, אנחנו לא חושבים שהוא עלול לגרום למחלה קשה, אבל צריך לעקוב, ללא ספק".
1 צפייה בגלריה
קורונה סין סינים לונדון נמל תעופה אנגליה בריטניה
קורונה סין סינים לונדון נמל תעופה אנגליה בריטניה
נוסעים מסין נוחתים בלונדון בשבוע שעבר. "הסינים נכשלו לחלוטין בניהול המגפה", טוען פרופ' אדלר
(צילום: גטי אימג'ס)
פרופ' אדלר: "היה ברור שהקורונה עדיין פה ושהיא לא הולכת. אני מזכיר שבבתי החולים בארץ יש עכשיו 508 מאושפזים עם קורונה, מהם 154 במצב קשה, 59 במצב קריטי ו-54 מונשמים. כל יום נוספים עוד 20 חולים קשים. יותר מ-12 אלף ישראלים מתו מקורונה, וכל יום מתים ממנה עוד אנשים. היה ברור שתהיה עלייה בתחלואה בחורף, והיה ברור גם שיהיו עוד וריאנטים. המסקנה היחידה שיש לי היא שאנחנו צריכים להמשיך להיזהר: לעטות מסכות במקומות סגורים וצפופים - ולהתחסן. אני מחר טס, יש לי טיסה של שלוש שעות, ואני לא אוריד את המסכה מהפנים במשך כל הטיסה.
"לגבי החיסונים - צריך לזכור שרוב החולים הקשים בבתי החולים אינם מחוסנים, או שהחיסון שלהם כבר לא בתוקף. אנשים בני 65 ומעלה או עם מחלות רקע צריכים לקבל את החיסון הנוסף. הוא מגן מפני מחלה קשה.
"יהיו עוד וריאנטים", אומר פרופ' אדלר. "כל הזמן יהיו עוד וריאנטים, אבל שום וריאנט לא התגלה כמסוכן יותר מהנגיף המקורי. להפך, אנחנו רואים שיש היחלשות שלהם. נקווה שזה לא ישתנה, אבל חייבים להמשיך להיזהר"
"מנסים להפוך את הקורונה למעין שפעת, ובצדק, אבל הקורונה היא עדיין לא שפעת: היא יותר קשה ממנה. לפני מספר שבועות התפרסם ב-ynet מאמר מחקרי מאוד חשוב, ולפיו מספר המתים בעולם בשנתיים האחרונות הכפיל את עצמו בגלל הקורונה. לכן הקורונה יותר קשה משפעת. לצידה יש גם שפעת לא פשוטה, יש גם וירוסים אחרים, יש RSV - לכן דרושה הגנה של מסכות גם מהווירוסים האחרים.
"יהיו עוד וריאנטים. כל הזמן יהיו עוד וריאנטים, אבל שום וריאנט לא התגלה כמסוכן יותר מהנגיף המקורי. להפך, אנחנו רואים שיש היחלשות שלהם. נקווה שזה לא ישתנה, אבל חייבים להמשיך להיזהר".
פרופ' סיריל כהן: "לאחרונה דוגמו שני מטוסים שהגיעו מסין לאיטליה, והתברר ש-50-40% מהנוסעים נדבקו בקורונה. זה מעיד עד כמה ההתפשטות שם רחבה"
הדיון הסתיים בהתייחסות למצב בסין. "אנחנו רואים שם התפשטות רחבה מאוד", אומר פרופ' כהן. "הבעיה הגדולה היא שאין לנו נתונים מהימנים מהם, רק הערכות. לאחרונה דוגמו שני מטוסים שהגיעו מסין לאיטליה, והתברר ש-50-40% מהנוסעים נדבקו בקורונה. זה מעיד עד כמה ההתפשטות שם רחבה. מעריכים שיש שם כמעט 10,000 מתים מדי יום, ושכ-250 מיליון איש נדבקו בדצמבר. אנשים מסתובבים ברחוב עם אינפוזיה כי אין מספיק מקום בבתי חולים.
"יש חשש שההדבקה הרחבה הזאת תוביל להתפתחות וריאנטים נוספים, כי כל אדם שנדבק הוא מכונה לייצור וריאנטים, וככל שיותר אנשים יידבקו, פוטנציאל הווריאנטים יגדל".
פרופ' אדלר: "הסינים נכשלו לחלוטין גם בחיסון וגם בהתנהלות. אני רוצה לפרגן לשר הבריאות החדש, אריה דרעי, שמיד עם היכנסו לתפקיד החליט שמסין ייכנסו לארץ רק עם בדיקות. מדינות אחרות מעתיקות אותנו בזה. זו החלטה מאוד נכונה, מאוד חכמה, והיא באה בזמן".