עוד הוכחה לכך שהקורונה היא ממש לא "סתם שפעת": מחקר חדש שמתפרסם היום (ד') בכתב העת המדעי Nature ושנערך על ידי צוות מדענים בינלאומי בשיתוף האוניברסיטה העברית בירושלים, חושף כי מספר המתים האמיתי בשיא המגפה עמד על 14.8 מיליון בכל העולם - יותר מכפול מהמספר שעליו דווח.
קראו עוד:
על פי הנתונים הרשמיים, מתחילת המגפה ועד כה נדבקו בנגיף הקורונה כ-656 מיליון איש, ומתוכם מתו כ-6.7 מיליון. מרבית מקרי המוות היו בארצות הברית, שם דווח על 1.1 מיליון מתים; אחריה ממוקמת ברזיל, עם 691 אלף מקרי מוות; הודו עם 530 אלף; רוסיה עם 392 אלף; ומקסיקו עם 330 אלף. אלא שהמספרים האמיתיים, בעיקר במדינות שאינן מוגדרות כמערביות - בהן הודו, רוסיה ומצרים - גבוה כנראה הרבה יותר.
1 צפייה בגלריה
בית קברות
בית קברות
בית קברות במנאוס, ברזיל, שבו נטמנו חולי קורונה. ברזיל דיווחה על 691 אלף מקרי תמותה מקורונה, אבל נראה שהמספר האמיתי גבוה יותר
(צילום: AFP)
המחקר נולד ביוזמת ועדת מומחים שכינס ארגון הבריאות העולמי להערכת התמותה מקורונה. בצוות החוקרים השתתפו ד"ר וויליאם מסמבורי וסומנאת' צ'טרג'י מארגון הבריאות העולמי, פרופ' ג'ון וויקפילד והדוקטורנטים ויקטוריה קנוסטון וסרג' אלסין-גנדל מאוניברסיטת וושינגטון שבארצות הברית והדוקטורנט אריאל קרלינסקי מהמחלקה לכלכלה ומהמרכז לחקר הרציונליות באוניברסיטה העברית.
על מנת לכמת את רמות התמותה מהנגיף, השוו החוקרים בין נתוני התמותה בשנים 2021-2020 לבין מספר מקרי המוות מכל הסיבות שהיה צפוי אלמלא הקורונה. "ראינו שבמרס 2021, למשל, הצפי לתמותה בברזיל היה כ-117 אלף איש, אבל בפועל מתו יותר מ-212 אלף", מסביר קרלינסקי. "השתמשנו במודל מתמטי סטטיסטי כדי לחזות מקרי מוות ולהסיק את רמת התמותה מקורונה במדינות שדיווחו נתונים חלקיים או לא דיווחו כלל".
לטענת החוקרים, המודל שפיתחו מסוגל לחשב את היקף התמותה העודפת במדינות עם נתונים חסרים בהתאם למאפיינים כמו רמת פיתוח כלכלי ומיקום גיאוגרפי.
הממצאים העלו כי נגיף הקורונה הוביל לתמותה עודפת כמעט בכל מדינה בעולם, ושרבות מהן לא דיווחו על מספר מקרי התמותה בצורה מהימנה. כך, למשל, שיעור התמותה האמיתי בהודו היה גבוה פי 10, וברוסיה - פי 5. "בסך הכול, האומדן שלנו הוא 14,830,000 מקרי מוות עודפים שקשורים לקורונה ברחבי העולם – הערכה גבוהה יותר מפי 2 מהמספרים הרשמיים באותה תקופה", אומר קרלינסקי.
לדעת המומחים, מחקרים עתידיים יצטרכו להתחשב בתמותה העודפת ולא להסתמך רק על דיווחים רשמיים שיכולים להוביל למסקנות שגויות. ד"ר מסמבורי אמר: "אנחנו מקווים שהמדינות יבחנו מחדש מקרי מוות רבים ויעדכנו את מניין המתים המדויק באופן שוטף ומהימן".