המאבק הצליח: קופת החולים כללית החליטה לשנות את עמדתה בנושא ולממן לאישה טרנסית ישראלית ניתוח להתאמה מגדרית בחו"ל. זהו אחד המקרים הראשונים שבהם קופת חולים ישראלית מממנת ניתוח כזה.
קראו עוד:
האישה היא הודיה בן-שמעון, שסיפורה פורסם לראשונה ב-ynet אחרי שהודיעו לה שתיאלץ להמתין לא פחות מארבע שנים למימון הניתוח בישראל. עמותת "רופאים לזכויות אדם", שליוותה את מאבקה, הגישה עתירה נגד קופת חולים כללית באמצעות עו"ד תמיר בלנק בדרישה לממן את הניתוח של בן-שמעון בחו"ל - תהליך שהקופות לא נוהגות לממן. לפני ימים אחדים התבשרה בן-שמעון שדרישתה נענתה. "אנו שמחים להודיעך כי הוחלט לאשר את בקשתך", כתבה לה קופת החולים והוסיפה שהיא תממן את עלות הניתוח בתאילנד בסך של עד 250 אלף דולר.
1 צפייה בגלריה
הודיה בן שמעון
הודיה בן שמעון
הודיה בן שמעון. "אנחנו צריכות ללכת עד הסוף, ובסוף הכול מסתדר לטובה"
בן-שמעון החלה בתהליך בסוף 2019, כשפנתה לוועדה לאישור ניתוחים להתאמה מגדרית של משרד הבריאות. "במשך שנה וחצי נפגשתי עם פסיכולוגית ועם כל הרופאים בוועדה, בהם אורולוג, רופאת נשים, מנתח ואנדוקרינולוג", סיפרה ל-ynet לפני כשנה. "ביוני 2020 קיבלתי תשובה שאני מתאימה לניתוח – והמועד שנקבע לו הוא מאי 2024. הייתי מאושרת מהאישור, אבל לא הבנתי למה זה לוקח כל כך הרבה זמן. למה לא נותנים עוד תקנים ולא מכשירים עוד מנתחים כדי שיעזרו לאנשים כמוני? לכן החלטתי לתבוע. בשבילי, אך גם בשביל שאר הנשים הטרנסיות. המצב בישראל אבסורדי: יש רק מנתח אחד שעושה את הניתוח הזה, והוא מתבצע פעמיים בחודש".
היום היא אמרה: "אני מאושרת עד הגג. הופתעתי מאוד כשהבקשה שלי אושרה. לא חשבתי שיאשרו את זה. טרנסיות אחרות אמורות ללמוד מהמקרה שלי ולהבין שצריך לעשות הכול, ולא לוותר. אנחנו צריכות ללכת עד הסוף, ובסוף הכול מסתדר לטובה. אני מעריכה שאצא לתאילנד אחרי החגים. אני מחכה לזה מאוד. זה מה שרציתי גם לעצמי וגם לעוד טרנסיות. אני בטוחה שעוד טראנסיות יבקשו את מה שמגיע להן. פתחתי שער לקבלת מה שמגיע לנו".
גורמים המעורים בפרטים מעריכים כי החלטת הקופה נובעת כנראה מחשש לתקדים משפטי שעשוי היה להתקבל בסוף העתירה. במקרה כזה היו מחויבות כל הקופות לממן ניתוחים להתאמה מגדרית בחו"ל באופן גורף, והיה רצון להימנע מכך.
הודיה בן-שמעון: "אני מעריכה שאצא לתאילנד אחרי החגים. אני מחכה לזה מאוד. זה מה שרציתי גם לעצמי וגם לעוד טרנסיות. אני בטוחה שעוד טרנסיות יבקשו את מה שמגיע להן. פתחתי שער לקבלת מה שמגיע לנו"
"זהו ניצחון אישי עבור הודיה, אך כזה שיסייע לכל הנשים הטרנסיות שממתינות שנים לניתוח", אומרים בעמותת "רופאים לזכויות אדם". "בעצם האישור הודתה קופת החולים שזמן המתנה של ארבע שנים אינו סביר. על המדינה להמשיך לפעול למציאת פתרונות ולקצר את זמן ההמתנה במערכת הבריאות הציבורית, אך כל עוד מצב זה לא משתנה, צריך לאפשר לנשים טרנסיות לבצע את הניתוח בחו"ל. חבל שנדרשנו להגיע עד בית המשפט כדי שזכותה של הודיה תמומש".
נינה הלוי, נציגת הציבור בוועדה לאישור ניתוחי התאמה מגדרית ופעילה בפרויקט גילה להעצמה טרנסית, אמרה: "מדינת ישראל מכירה בצורך החיוני של טרנסג'נדרים לעבור ניתוחי התאמה מגדרית, וספציפית התאמה מגדרית של אברי המין, ומממנת ניתוחים אלה במסגרת סל הבריאות. עם זאת, המדינה מקצה משאבים מצומצמים מאוד למענה שהיא מחזיקה עליו מונופול: בית חולים אחד בלבד, שיבא, צוות אחד של שני רופאים, ארבעה ניתוחים בחודש והיעדר כמעט מוחלט של הדרכה לקראת הניתוח ותמיכה וליווי בתהליך השיקום התובעני שלאחריו.
"הסכמתה של כללית לאשר לתובעת ניתוח בחו"ל נותנת למעשה הכרה בכך שהמשאבים הדלים המוקצים לכך בארץ אינם בבחינת מענה מספק, ומותירים את הפונות בסבל לא מידתי וממושך. יש בכך עידוד מבורך לבקשות נוספות בנושא. המנתחים הטובים בחו"ל מספקים ניתוחים ברמה גבוהה ומעטפת טיפולית מועילה וחשובה מאוד לתקופת ההחלמה הראשונית לאחר הניתוח - מענה שאינו ניתן כלל בארץ".