"הבוסטר עובד, והרבה מדינות מאשרות אותו בזו אחר זו", אומרת היום (א') לאולפן ynet ד"ר דורית ניצן, מנהלת חירום אזור אירופה בארגון הבריאות העולמי. "ישראל צדקה כשהתחילה לתת אותו לפני אישור ה-FDA. ישראל הייתה בין הראשונות שחיסנה, והיא בין הראשונות שממשיכה בהתקדמות. ישראל פורצת דרך, וזה חשוב".
קראו עוד:
לשאלה, האם ישראל נמצאת מחוץ לגל הרביעי מבחינת ארגון הבריאות, השיבה: "ישראל יוצאת ממנו, זה נראה כך, אבל אי אפשר לנוח על זרי הדפנה. צריך ללמוד לקח מהגל הקודם ולצאת לאט, בסבלנות, עקב בצד אגודל. בנוסף לקורונה, השפעת מתגברת, ואנחנו לא יודעים איך הן מסתדרות זו עם זו. גם ממשיכים להתפתח וריאנטים ומוטציות, אבל בינתיים זן דלתא מאוד חזק ומעיף את כולם לשוליים".
1 צפייה בגלריה
חיסון בקופת חולים כללית בירושלים
חיסון בקופת חולים כללית בירושלים
נותנים בוסטר בקופת חולים כללית בירושלים. "אם כל אחד ייקח אחריות על עצמו, אפשר יהיה להתנהל ללא תווים ירוקים", קובעת ד"ר ניצן
(צילום: רויטרס)
ד"ר ניצן התייחסה גם להחלטת הממשלה לא להסיר את התו הירוק ואפילו להחמיר אותו, בניגוד למה שקורה במדינות רבות במערב. "יש הרבה מאוד התנגדות לתווים הירוקים", אמרה. "אני חושבת שעדיף להגיע לדרך ביצועית ללא ההגבלות. בדנמרק, שבה אני חיה, אין הגבלות, ואנחנו חיים כאילו ללא קורונה: יש חיסונים, שומרים מרחק, מנסים לשמור על ניקיון, במקומות מאוד צפופים אתה תראה אנשים עם מסכות - אבל אין דרישה לתו ירוק חוץ מאשר בכניסה לבתי אבות, לבתי חולים ולמקומות עם סיכון גבוה. הכול תלוי בהסכם הסמוי שבין הקהילה לממשל. אם הקהילה והממשל מדברים באותה שפה, לא צריך להיאבק אחד בשני.
"הייתי רוצה שהציבור בישראל יבין את תמונת המצב, שאזרחים יבינו שצריך להיכנס לבידוד במקרים מסוימים. אם כל אחד ייקח אחריות על עצמו, כמו כאן, אפשר יהיה להתנהל גם ללא תווים ירוקים וכוח מבחוץ. הייתי רוצה להגיע למצב הזה בארץ. אני חושבת שזה יגיע".
"מה שקורה ברומניה בלתי נתפס. הפגיעה שם גדולה מאוד, ואנחנו משנעים לשם חמצן ותרופות. מחר מגיעה לשם מפקדת ניהול אירוע. אנחנו גם מתחננים בפני האזרחים שיתחסנו"
לשאלה אם ארגון הבריאות כבר גיבש עמדה ברורה בנוגע לחיסוני הילדים, השיבה: "העמדה שלנו היא כלל עולמית ואומרת שעד שלא נראה שכל האוכלוסייה המבוגרת וכל האוכלוסייה בסיכון בעולם מחוסנת, ושיש מספיק חיסונים לכולם במדינות המתפתחות - לא נוכל להמליץ על חיסון ילדים כאקט הצלתי. זה יבוא בשלב הבא, כשלב הגנתי על האוכלוסייה הקיימת. קודם כל צריך להציל מבוגרים, צוותים רפואיים, אנשים ללא מערכת חיסונית. זו ההצלה המיידית. אחר כך יבואו הקבוצות האחרות".
ד"ר ניצן התבקשה להתייחס גם למצב החמור ברומניה, שם יש 500 מתים ועשרות אלפי נדבקים מדי יום, ואמרה: "רומניה לא לבד, לצערי. יש גם את ליטא, לטביה, גאורגיה. מה שקורה ברומניה בלתי נתפס. הפגיעה שם גדולה מאוד, ואנחנו משנעים לשם חמצן ותרופות. מחר מגיעה לשם מפקדת ניהול אירוע. אנחנו גם מתחננים בפני האזרחים שיתחסנו. המצב שם קשה".