מכיוון שלכולסטרול גבוה אין סימפטומים, ייתכן שאתם נמצאים בסיכון מבלי שתדעו זאת. "כולסטרול הוא חומר שומני הנמצא בדם. הגוף זקוק לו כדי לבנות תאים בריאים, אך רמות גבוהות של כולסטרול עלולות להגביר את הסיכון למחלות לב", מסבירים במאיו קליניק, המרכז הרפואי הנחשב במינסוטה, ארה"ב.
קראו עוד:
הכולסטרול בדם נישא על ידי חלקיקים - מעין כדורים שבליבה שלהם יש כולסטרול. ישנם שני סוגים של חלקיקים כאלה: הכולסטרול הטוב, ה-HDL, שמחזיר כולסטרול מהרקמות לכבד, והכולסטרול הרע, ה-LDL, שאמור לספק לחלק מהרקמות את הכולסטרול. הבעיה מתחילה כשרמות גבוהות של LDL מצטברות בדם וגורמות לטרשת עורקים ולסיבוכיה. מומחי מאיו קליניק עם שישה גורמים שיכולים להגביר את הסיכון לכולסטרול רע:
1. תזונה לקויה
אכילת שומן רווי, המצוי במוצרים מן החי ושומני טראנס, המצויים למשל בעוגיות ופופקורן למיקרו, יכולה להעלות את רמת הכולסטרול שלך", אומרים במאיו קליניק. "מזונות עתירי כולסטרול, כגון בשר אדום ומוצרי חלב מלאים בשומן, גם הם יעלו את הכולסטרול".
2. השמנה
מסת גוף (BMI) של 30 ומעלה מעמידה אותך בסיכון לכולסטרול גבוה.
1 צפייה בגלריה
כולסטרול
כולסטרול
רמות גבוהות של כולסטרול עלולות להגביר את הסיכון למחלות לב
(צילום: Shutterstock)
3. חוסר בפעילות גופנית
פעילות גופנית עוזרת להגביר את רמת הכולסטרול ה'הטוב' בגוף, ה-HDL, וכן מגדילה את החלקיקים המרכיבים את הכולסטרול ה"רע", LDL, והופכת אותו למזיק פחות.
4. עישון
"עישון סיגריות פוגע בדפנות כלי הדם, וגורם להם לצבור יותר שומן. העישון גם עלול להוריד את רמת הכולסטרול 'הטוב'", אומרים במאיו קליניק.
5. הגיל שלך
גם הוא גורם סיכון. מכיוון שהכימיה של הגוף משתנה עם הגיל, הסיכון לכולסטרול גבוה עולה. לדוגמה, ככל שמזדקנים, הכבד מאבד מיכולתו להתמודד עם הכולסטרול ה"רע" - LDL.
6. סוכרת
סוכר גבוה בדם תורם לרמות גבוהות יותר של כולסטרול מסוכן הנקרא ליפופרוטאין בעל צפיפות נמוכה מאוד(VLDL) ולהורדת הכולסטרול הטוב - HDL. "סוכר גבוה בדם פוגע גם בדופן העורקים שלך", מסבירים במאיו קליניק.

איך למנוע כולסטרול גבוה?

כדי להוריד את רמות הכולסטרול או למנוע מלכתחילה כולסטרול גבוה, במאיו קליניק ממליצים על הצעדים הבאים:
  • אכלו דיאטה דלת נתרן אשר שמה דגש על פירות, ירקות ודגנים מלאים.
  • הגבילו את כמות השומנים מן החי והשתמשו בשומנים טובים במידה.
  • הפחיתו קילוגרמים מיותרים ושמרו על משקל תקין.
  • הפסיקו לעשן.
  • התעמלו ברוב ימות השבוע במשך 30 דקות לפחות.
  • שתו אלכוהול במידה, אם בכלל.
  • נהלו את רמות הלחץ שלכם.