בשיתוף סאנופי
היום מציינים ברחבי העולם את יום המודעות למחלת האטופיק דרמטיטיס המכונה גם "אסתמה של העור". אטופיק דרמטיטיס היא מחלה דלקתית כרונית של העור הפוגעת בכ-10% עד 20% מכלל התינוקות והילדים ברחבי העולם ובקרב 3%-7% מהמבוגרים. אטופיק דרמטיטיס עלולה לגרום לתפרחת בעור, גרד משמעותי, יובש כללי של העור ובנגעים אדומים, שמלוּוים לעיתים בשלפוחיות או בגלדים. ד"ר אדם דלאל, רופא מומחה במחלקת עור ומין ואחראי מרפאת אטופיק דרמטיטיס במרכז הרפואי שיבא בתל השומר עושה סדר במחלה ומפריך את כל המיתוסים.
זו מחלה רק של ילדים?
לא נכון. אפילו לזמרת אדל הייתה התפרצות של אטופיק דרמטיטיס לאחר לידת בנה. נכון שהמחלה נפוצה יותר בקרב ילדים וכאמור בין 10 ל-20 אחוזים נוטים לפתח אטופיק דרמטיטיס. יחד עם זאת ישנם גם מבוגרים הסובלים מהמחלה – בדרגות שונות. בדרך כלל המחלה מתפתחת מספר חודשים לאחר הלידה, ואצל למעלה ממחצית מן הילדים המחלה תדעך עד גיל 12. עם זאת, בקרב 40% מהחולים המחלה נמשכת לתוך הבגרות, והיא מתפרצת מעת לעת. אטופיק דרמטיטיס, מסתבר, היא גם עניין של מקום – היא נפוצה יותר בארצות מערביות, בעיקר באזורים אורבניים ובקרב אנשים ממעמד סוציואקונומי גבוה. כנראה שחשיפה לאבק ואלרגנים מינקות מסייעת לצמצם את המחלה.
2 צפייה בגלריה
אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס
(צילום: shutterstock)
מדובר במחלה קלה, לא?
לא מדויק. אמנם מרבית המטופלים חווים תסמינים קלים יחסית – כמו גרד קל או פריחה, אבל ישנם מטופלים שסובלים ממחלה בדרגה חמורה הגורמת לפגיעה קשה בתפקוד העור. לא מעט חווים גרד עז ולא רצוני שמטריד גם במהלך הלילה שעלול לגרום אפילו לדימום, ומשפיע על איכות השינה וממילא על איכות החיים בכלל. מעבר לכך, לאטופיק דרמטיטיס יש השפעה עקיפה על החולים – המחלה משפיעה על מערכות היחסים הבינאישיות (חברויות, יחסים אישיים), על הלימודים, על האפשרות לבצע פעילות ספורטיבית, ואפילו על הבגדים שהמטופל יכול ללבוש. בקיצור, אטופיק דרמטיטיס בהחלט יכולה להיות מחלה לא קלה ואפילו קשה.
זה נכון שמקלחת עלולה לעודד את הדלקת?
נכון, אבל העניין הוא גם סוג המקלחת. מקלחת חמה מייבשת את העור ומורידה את שכבת השומן הטבעי הנמצא על גבי העור. בנוסף, מים חמים מרחיבים את כלי הדם ומעודדים את הדלקת. לחולי אטופיק דרמטיטיס מומלץ להתקלח במים פושרים ולהשתמש במוצרי רחצה עדינים. שימון העור באופן תכוף ותדיר במיוחד אחרי מקלחת יכול להקל על הסימפטומים.
זה מדבק?
ממש לא. ובגלל שאנשים חושבים שכן – החולים סובלים יותר, מפני שאנשים נמנעים מקרבה לחולי אטופיק דרמטיטיס. חשוב לדעת שלא מדובר במחלה זיהומית-ויראלית, אלא בשילוב של פעילות דלקתית מוגברת כתוצאה מפעילות יתר של מערכת החיסון. בקיצור, אי אפשר להידבק בזה ואין לכם מה להתרחק מאנשים עם אטופיק דרמטיטיס.
זו מחלה תורשתית?
לאטופיק דרמטיטיס יש גם מקור גנטי. למטופלים רבים יש קרוב משפחה נוסף שסובל מאטופיק דרמטיטיס או שהם עצמם סובלים גם ממחלות אחרות שנכללות בקבוצת המחלות האלרגיות (המכונה גם "דלקת מסוג 2") כמו אסתמה נשימתית, נזלת אלרגית, נאזל פוליפוזיס וכדומה. כמה מחקרים גנטיים הראו שישנם גנים ששינוי בהם עלול להגביר את הסיכון לאטופיק דרמטיטיס, והוא נפוץ בקרב אוכלוסיות מסוימות.
2 צפייה בגלריה
אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס
אטופיק דרמטיטיס
(צילום: shutterstock)
ניתן לרפא אטופיק דרמטיטיס?
לצערנו, לא ממש. אטופיק דרמטיטיס היא מצב כרוני, ואם המחלה ברמה בינונית עד קשה והמשיכה גם לבגרות, הסיכוי שתיכנס להפוגה ממושכת ללא טיפול אינו גבוה. על אף ההתקדמויות המשמעותיות בעולם הרפואה, עדיין לא ניתן לרפא אטופיק דרמטיטיס. עם זאת, בשנים האחרונות הרופאים מבינים יותר את מנגנון המחלה ולכן פותחו תרופות חדשות המעכבות באופן ישיר את הגורמים הדלקתיים שבשורש המחלה. אנחנו גם מקווים שבעשור הקרוב הרפואה עוד תשתכלל ותאפשר טיפולים נוספים. בשורה התחתונה, אנחנו עדיין לא יודעים לרפא את הגורם לאטופיק דרמטיטיס אבל יש לנו כלים טובים שמסייעים להקל על הסבל של המטופלים ולאפשר להם איכות חיים טובה.
מידע לציבור. מוגש בחסות חברת סאנופי.
למידע נוסף יש להתייעץ עם הרופא.ה המטפל.ת