פחם פעיל במשחת שיניים – לא בטוח שעובד: אם הגעתם בשנה האחרונה לרשתות הפארם וחיפשתם משחת שיניים, סביר להניח שגם אתם נתקלתם ביותר ויותר משחות עם פחם פעיל באריזה נוצצת שנראית אטרקטיבית. אבל האם הפחם הפעיל בריא, והאם הוא עושה את העבודה כפי שמבטיחים היצרנים?
1 צפייה בגלריה
משחת שיניים עם פחם
משחת שיניים עם פחם
משחת שיניים המכילה פחם פעיל. היעילות מוטלת בספק
(צילום: shtterstock)
קראו עוד:
הפחם הפעיל מוכר מעולם הרפואה, ובעיקר מחדרי המיון, כמרכיב המסוגל לספוח אליו רעלים. הוא משמש לטיפול בהרעלות מסוימות כשהוא ניתן בתוך שעה מבליעת ההרעלה. הפחם ניתן בשתייה או ישירות לקיבה דרך צינור זונדה המחובר לאף, ואמור לספוח אליו חלק מהרעלים המתנקים מהגוף.
על סמך הפעילות הזו החליטו היצרניות של משחות השיניים להוסיף אותו גם למוצריהן, תוך הבטחה שהוא יספח אליו את הלכלוך שעל השיניים ויוביל להלבנה. הפחם הפעיל בתעשייה הדנטלית מיוצר מחמצון עצים, מקליפות קוקוס או מחומרים טבעיים אחרים תחת חום גבוה מאוד.
סקירה של האיגוד האמריקני לרפואת שיניים הזהירה כי על רופאי שיניים להיזהר מהמלצה על שימוש במשחות המכילות פחם פעיל, שכן בטיחותן ויעילותן לא הוכחו. יתרה מזאת, חלק מהמשחות המכילות פחם פעיל, אינן מכילות פלואוריד, המרכיב המרכזי במשחות השיניים, שעשוי למנוע עששת
אלא שהבעיה היא שאין מחקר מדעי משמעותי המעיד שהמטרה מושגת. סקירה מ-2017 של האיגוד האמריקני לרפואת שיניים ציינה כי על רופאי שיניים להיזהר מהמלצה על שימוש במשחות המכילות פחם פעיל, שכן בטיחותן ויעילותן לא הוכחו. יתרה מזאת, חלק מהמשחות המכילות פחם פעיל, אינן מכילות פלואוריד, המרכיב המרכזי במשחות השיניים, שידוע כחומר שמונע עששת. יש גם עדויות הקושרות פחם במשחות לנסיגת שיניים. הפחם הפעיל אף עלול לצבוע את השן: הוא עלול להצטבר בסדקים ובחריצים בשיניים.
גם השפעת הפחם על שימור השן אינו ידוע: לא ברור כיצד הוא משפיע על גשרים, כתרים, מבנים, מילויים שונים וציפויים. חלקיקים מהפחם עלולים להצטבר ביניהם ולהותיר משקע שחור או אפור.
אשר ליכולת ההלבנה של הפחם הפעיל - לא נמצאו מחקרים משמעותיים שמוכיחים כי למשחות המכילות פחם פעיל יש אפקט הלבנה כלשהו. אף חברה גם לא מעזה להבטיח זאת מפורשות. ייתכן שהפחם הפעיל עשוי לסייע בהסרת משקעים חיצוניים שהצטברו על השן, אבל כל משחת שיניים אמורה לעשות זאת.
מאמר שפורסם לפני כשנתיים ב-British Medical Journal ונכתב על ידי מומחי בית הספר לרפואת שיניים של אוניברסיטת מנצ'סטר בבריטניה, מבהיר כי אין הוכחה מדעית לכך שלמשחות עם פחם פעיל יש יתרון בניקוי הפה, בחיזוק השיניים או בפעילות אנטי-בקטריאלית. הפחם, מזהירים המומחים, אף עלול לגרום לפגיעה באמאייל השן ולהגביר את הסיכון להיווצרות עששת.
"רוב משחות השיניים לא עושות פלאים בהלבנה", אומר ל-ynet ד"ר ליאור קצפ, יו"ר הסתדרות רופאי השיניים בישראל. "לא ראיתי עבודות גדולות שמוכיחות יכולת הלבנה או הבהרה של השיניים. כדי להלבין, יש צורך בשימוש בחומצות ובתכשירים שונים שאסורים לשימוש יומיומי במשחת שיניים. אני תמיד ממליץ לבחור משחת שיניים שמאושרת על ידי משרד הבריאות ומכילה פלואוריד. מי שרוצה הלבנה – שייוועץ ברופא השיניים לבחירת טכניקות שבאמת עובדות".