מדי שנה סובלים כעשרת אלפים ישראלים מהתקף לב - מצב מסכן חיים המחייב פנייה לחדר מיון ובמידת הצורך צנתור. אלא שהרבה יותר אנשים פונים למיון עם תלונה על כאבים בחזה, ומתברר שהבעיה היא כלל אינה בלב. מחקר שבדק את הנושא מצא שרק 6% מהפונים לבתי חולים בשל כאבים בחזה מאובחנים כלוקים בהתקף לב, היתר סובלים מבעיה אחרת.
קראו עוד:
אוטם שריר הלב יוצר מגוון של סימפטומים אפשריים. אצל נשים במיוחד יכול להופיע תסמין כללי כמו עייפות או כאבי גב, אולם הסימנים הקלאסיים הם כאבים במרכז בית החזה או ברום הבטן שמקרינים לאברים נוספים.
כמו כל איבר בגוף, גם הלב זקוק לאספקת חמצן שוטפת, וזו מסופקת לו על ידי מערכת הנקראת כלי דם כליליים (קורונריים). במקרה של חסימה חלקית או מלאה של אחד מכלי הדם הללו, נוצר נזק בלתי הפיך לאותו אזור בלב שהוזן עד כה על ידי כלי הדם החסומים, בשל אי הגעת חמצן. מצב זה הוא התקף לב (אוטם שריר הלב).
3 צפייה בגלריה
התקף לב, אי ספיקת לב
התקף לב, אי ספיקת לב
אוטם שריר הלב יוצר מגוון של סימפטומים אפשריים. הסימנים הקלאסיים הם כאבים במרכז בית החזה או ברום הבטן
(צילום: shuttestock)

סימנים להתקף לב

כדי לאבחן התקף לב, יש צורך בשניים מתוך שלושת הממצאים הרפואיים הבאים:
  • סימנים מקדימים כגון כאב או חוסר נוחות בחזה, זיעה קרה, קוצר נשימה, סחרחורת וחרדה.
  • סימנים מתאימים בתרשים האק"ג.
  • בדיקת אנזימים בדם.
בבדיקת האנזימים נמדדת רמת האנזימים המשתחררים לזרם הדם בזמן פציעה של שריר הלב כפי שמתרחש בעת התקף לב. אנזימים אלה, הקרויים CPK וטרופונין, עולים לערכים גבוהים בשיאו של התקף הלב ונשארים גבוהים זמן קצר אחריו. במקרה כזה מובהל החולה בדרך כלל לצנתור, במהלכו מוחדר צנתר דרך שורש כף היד או המפשעה, מה שמאפשר לרופאים לבדוק את קוטר כלי הדם הכליליים המזינים את שריר הלב, ולהרחיב כלי דם שנחסמו.
"כדי לאבחן התקף לב, חשוב שהרופא ישאל את השאלות הנכונות ויבצע את הבדיקות הנדרשות", אומר הקרדיולוג ד"ר דני הדס. "התקף לב הוא מצב מסכן חיים, וכשיש סימנים לקיומו, צריך להבהיל את החולה לצנתור. ככל שהצנתור יבוצע מוקדם יותר, כך יגברו הסיכויים להציל את החולה. מצד שני, יש הרבה מצבים ברפואה שהסימנים שלהם דומים לאלו של התקף לב. מובן שעם כל חשד לסימן אופייני, ובמיוחד לחץ בחזה, חייבים להגיע לחדר מיון. אם תוצאות הבדיקה תקינות, צריך להמשיך בבירור הרפואי כדי למצוא את הסיבה לתסמינים".
3 צפייה בגלריה
כאבים בבית החזה התקף לב
כאבים בבית החזה התקף לב
"כדי לאבחן התקף לב, חשוב שהרופא ישאל את השאלות הנכונות ויבצע את הבדיקות הנדרשות", אומר הקרדיולוג ד"ר דני הדס
(צילום: shutterstock)

ואולי זו בעיה אחרת

הנה כמה סימנים שעלולים להעיד שמדובר בבעיה אחרת לגמרי:
1. הכאב נסוג בזמן פעילות גופנית. התקפי לב מחמירים בזמן עומס על הלב שנדרש לתפוקה גבוהה יותר אך אינו יכול להגיע לכך בשל כלי הדם החסום. עם זאת, כאב שנסוג בזמן פעילות גופנית עשוי לסמל בעיה אחרת כמו ריפלוקס (חזרה של מיצי קיבה במעלה הוושט שבגרון) או כיב קיבה. המצבים האלה עשויים להידמות להתקף לב ולהתבטא בכאב עז בבית החזה המקרין גם לכיוון הכתפיים, הצוואר והלסת.
2. הכאב מחמיר בנשימה. אם הכאב בחזה ממוקד במקום נקודתי, יוצר תחושה של דקירה ומחמיר בעת נשימה עמוקה, שיעול או שינוי תנוחה - הסיבה כנראה לא קשורה ללב אלא לריאות. הסיבות לבעיות ריאה מגוונות ויכולות לכלול פגמים בקרומי הריאה כמו דליפת אוויר, דלקות בקרום הריאה, שברים בצלעות, דלקת או קרע בשרירים הבין-צלעתיים. מסיבה זו, הבירור במצב של כאבים בחזה כולל לא רק אק"ג ובדיקות דם הבוחנות את מצב הלב, אלא גם צילום חזה שמנסה לאתר בעיות במערכת הנשימה.
3. הכאב נמשך שעות ללא תסמינים נוספים. התקף לב מאופיין במרבית המקרים בתחושת לחץ בחזה, ואם אינו מטופל, מצבו של החולה מידרדר ומלווה גם בקשיי נשימה, בחולשה ובזיעה קרה. נדגיש שוב שכל מקרה של לחץ בחזה מחייב פניה דחופה למיון, אולם אם הלחץ בחזה נמשך שעות ואינו מחמיר לתסמינים נוספים, הסיבה כנראה אינה מהלב אלא ממקור אחר.
3 צפייה בגלריה
התקף לב
התקף לב
עד להגעת מד"א, יש להורות לחולה לשבת או לשכב בהתאם לנוחיותו, בלי להתאמץ. אין לאפשר לו ללכת לשום מקום, גם לא לשירותים
(אילוסטרציה: Shutterstock )

מה עושים עד שמגיעה הניידת?

בכל מקרה שאדם אינו חש בטוב, ומתגלה אחד הסימנים שהוזכרו, יש להזעיק מיד את מד"א בטלפון 101. צוות ניידת טיפול נמרץ יערוך בדיקת אק"ג ובדיקות נוספות, ובמקרה הצורך יבהיל את החולה לבית החולים.
עד להגעת מד"א, יש להורות לחולה לשבת או לשכב בהתאם לנוחיותו, בלי להתאמץ. אין לאפשר לו ללכת לשום מקום, גם לא לשירותים, שכן כל מאמץ, גם קל ביותר, עלול להחמיר נזק אפשרי ללב. אם החולה מאבד את הכרתו, יש להתחיל בהחייאה.