בשיתוף סאנופי
התקופה הנוכחית קשה ומאתגרת לכולם. הדבר נכון עוד יותר לחולים במחלות כרוניות, כמו מבוגרים המתמודדים עם מחלת האסתמה, שבעקבות המצב הביטחוני והמתיחות עלולים לסבול מהידרדרות במצבם. אצל חולים אלה, האתגרים הייחודיים של התקופה מצטרפים לסיכון המוגבר שבו נמצאים חולים אלה עם בוא החורף והתנאים הנלווים אליו. ד"ר לילך ישראלי-שני, רופאה בכירה במערך הריאות בבית החולים מאיר, מסבירה מה הם הסיכונים ומה אפשר לעשות כדי לצלוח את המשבר והחורף בשלום.
"אסתמה היא מחלה דלקתית כרונית שמתבטאת בהתכווצות של דרכי האוויר והפרעה בזרימה התקינה של האוויר דרכן. מטופלים עם אסתמה יכולים להיות ברמות חומרה שונות, החל ממחלה ללא תסמינים, דרך מטופלים שסובלים מהתלקחויות – תקופות של החמרה בדלקת ובתסמינים – ועד מטופלים לא מאוזנים שסובלים מתסמינים משמעותיים באופן קבוע", מסבירה ד"ר ישראלי-שני. "אסתמה במבוגרים היא בדרך כלל מחלה שאינה ממקור אלרגי אלא נובעת מתהליך דלקתי בדרכי האויר משני לפעילות של מערכת החיסון שגורמת לתגובתיות יתר של דרכי האוויר. כמו כן, בניגוד לאסתמה בילדים, במבוגרים היא לרוב לא תיעלם אלא תישאר במחלה כרונית לכל החיים".
3 צפייה בגלריה
דוקטור לילך ישראלי
דוקטור לילך ישראלי
דוקטור לילך ישראלי
(צילום: שני עגיב)
למה החורף מקשה על חולי אסתמה?
"התלקחויות של אסתמה עלולות להיגרם ממגוון טריגרים שמעוררים את המערכת לפעילות יתר. בין הטריגרים הנפוצים אפשר למצוא זיהומים בדרכי האוויר, ובחורף, הסיכוי להידבק בנגיפים או חיידקים שגורמים למחלות בדרכי האוויר עולה באופן משמעותי. עבור חולי אסתמה מחלות אלה עלולות להביא להחרפה באסתמה", מסבירה ד"ר ישראלי-שני. הסיכון המוגבר נובע גם מנטייה רבה יותר של אנשים להימצא בחללים סגורים ולא מאווררים וכך להגדיל את סיכויי ההדבקה אחד של השני.
כיצד המשבר הביטחוני הנוכחי עלול להשפיע על החולים?
"מחקרים רבים הראו שיש קשר בין מגוון תחלואות רקע לבין אי היציבות של האסתמה, כולל מתח נפשי גבוה, הפרעות חרדה ודיכאון שקשורים לתחלואה קשה יותר באסתמה – אפילו שלא בהכרח ברור מה הביצה ומה התרנגולת ואם התחלואה הנפשית היא גורם לאסתמה, תוצאה שלה או גם וגם", מסבירה ד"ר ישראלי-שני. "עוד גורם שעלול להשפיע באופן משמעותי הוא שבגלל המשבר הביטחוני והקשיים הרבים שמתלווים אליו, אנשים נוטים פחות לשים את בריאותם בראש מעייניהם, בין אם זה להקפיד על הטיפולים או על הרגלים ואורחות חיים החשובים לבריאות, כמו תזונה ופעילות גופנית מתאימה. לכך צריך להוסיף גם את הנטייה, בעיקר בשלבים הראשונים של המלחמה, להימנע מפנייה לטיפול רפואי בעת הצורך, שעלולה להביא להידרדרות במצב הבריאותי".
3 צפייה בגלריה
משאף לטיפול בחולי אסתמה
משאף לטיפול בחולי אסתמה
הטיפול הנוכחי באסתמה: משאף המכיל סטרואידים
(צילום: shutterstock)
אז מה אפשר לעשות כדי לשמור על המחלה בשליטה?
"רפואה מניעתית חשובה ביותר לשמירה על מחלת האסתמה בשליטה, בייחוד בחורף. מומלץ מאוד להקפיד על שגרת חיסונים בפני מחלות החורף השונות – שפעת, קורונה ודלקת ריאות – כדי להקטין את הסיכון להידבק ולסבול מהשלכות הזיהומים על המחלה הכרונית. מומלץ לעקוב אחר שינויי מזג האוויר ובימים של אובך וזיהום אוויר גבוה להימנע מפעילות גופנית ושהייה ממושכת מחוץ לבית. מעבר לכך חשוב להקפיד, למרות המשבר הנוכחי והקשיים המתלווים אליו, על אורח חיים בריא. חשוב להימנע מעישון ולהקפיד על פעילות גופנית מתאימה, שיכולה לתרום רבות לבריאותם של חולים במחלות ריאות בכלל וחולי אסתמה בפרט", מדגישה ד"ר ישראלי-שני. "מטופל שלמרות זאת לא מצליח להגיע למצב שבו המחלה שלו מאוזנת וללא התלקחויות, חשוב שיגיע לייעוץ מקצועי, תחילה אצל רופא משפחה ואם המצב לא מתאזן אז אצל רופא מומחה".
כיצד נראה הטיפול התרופתי באסתמה כיום?
"אבן היסוד של הטיפול באסתמה הוא המשאף המכיל סטרואידים בשאיפה (קיימת אפשרות גם באינהלציה). מטרת הסטרואידים בשאיפה היא להקטין את פעילות הדלקת בדרכי האויר ובכך להקטין את פעילות המחלה ולהוריד את הסבירות להתלקחויות. כיום רוב המשאפים מכילים, בנוסף לסטרואידים נשאפים, גם מרחיבי סימפונות ארוכי טווח המקלים על התסמינים הנשימתיים. המינון של הסטרואידים נקבע לפי חומרת המחלה, ובמינונים הנמוכים המספיקים למרבית החולים, הטיפול המקומי לא גורם כמעט לתופעות לוואי, מלבד אפשרות להתפתחות של פטרת בפה אותה אפשר למנוע אם שוטפים את הפה לאחר השימוש במשאף".
מה ניתן להציע לחולים שהטיפול במשאפים לא מספיק להם?
במקרים מסויימים כאשר הטיפול במשאפים אינו מספק או בזמן התלקחות יש צורך אף במחזור טיפול בסטרואידים סיסטמיים על פי הנחיות הרופא המטפל.
אפשרות טיפולית נוספת הינה תרופה ממשפחת מעכבי הלויקוטריאנים. לויקוטריאנים, הם כימיקלים המיוצרים על ידי תאי הדם הלבנים ומסייעים למערכת החיסון להילחם בזיהומים. עם זאת, השימוש בהם פחות נפוץ והם עשויים לגרום לתגובות אלרגיות או לתגובות דלקתיות. הלויקוטריאנים ניתנים בכדורים/גרנולות דרך הפה, במינון מותאם לגיל בהתאם להנחיות הרופא.
3 צפייה בגלריה
תמונה של תרגיל נשימה
תמונה של תרגיל נשימה
עשרות אנשים חוזרים לנשום
(צילום: Shutterstock)
"מגיעים אליי עשרות אנשים שהיו נכים נשימתית, וחוזרים להרגיש כמו אנשים בריאים"
"בשנים האחרונות, עבור חולים שלא מצליחים להתאזן בעזרת שימוש במשאפים בלבד, נכנסו לשימוש טיפולים ביולוגיים חדשים. טיפולים אלה פועלים באופן ממוקד נגד רכיבים ספציפיים שמעורבים בתהליך הדלקתי המסועף שגורם להתלקחויות של האסתמה. לכל טיפול ביולוגי אתר מטרה שונה. אפשר להמשיל את המצב הדלקתי למרוץ שליחים שבו שליח אחד מעביר את המקל למשנהו. הטיפולים הללו מנטרלים אחד מהשליחים וכך עוצרים את התהליך כולו. הם ניתנים בהזרקה תת-עורית ביתית פעם בכמה שבועות, תלוי בתרופה הספציפית, ומחקרים הראו שהם מקטינים את הסיכון להתלקחויות, מקטינים את הצורך בנטילת סטרואידים דרך הפה, מורידים את התסמינים ואת אובדן ימי העבודה שנובעים מהמחלה בעשרות אחוזים", מסבירה ד"ר ישראלי-שני. "הטיפולים הללו גרמו לי להתאהב מחדש במקצוע הרפואה. מגיעים אליי למרפאה אנשים שהיו נכים נשימתית, ובתוך זמן קצר הם חוזרים להרגיש כמו אנשים בריאים. זה לא נפוץ שברפואה אנחנו מצליחים להביא לשינויים כה משמעותיים בחולים, ובתוך חודשים ספורים. עדיין ישנה קבוצה של מטופלים שאנו לא מצליחים להשיג אצלם איזון במחלתם, אך אנו נמשיך לנסות.

למידע נוסף או שאלות יש לפנות לרופא המטפל.
מוגש כשירות לציבור מטעם חברת סאנופי
פורסם לראשונה: 10:52, 27.03.24