אתם משתמשים בתרסיס כדי לנקות את האדים מהמשקפיים שלכם? ייתכן שהוא מכיל חומרים מזיקים: כך עולה ממחקר בנושא שנעשה רלוונטי במיוחד בימי הקורונה, כשעל המשקפיים מצטברים אדים בשל עטיית המסכה.
קראו עוד:
המחקר שנערך באוניברסיטת דיוק בארצות הברית, הראה שהתרסיסים והמטליות עלולים להכיל רמות גבוהות של חומרים פרפלואורואלקיליים (PFAS). מדובר בכימיקלים המיוצרים באופן סינתטי ומשמשים בין היתר לאריזות מזון, לביגוד עמיד למים ולקצף כיבוי אש. הם אינם מתכלים בסביבה ועלולים לשאת סיכונים בריאותיים עבור חיות בר ובני אדם.
החוקרים בדקו ארבעה תרסיסים וחמש מטליות נגד הצטברות אדים שנמכרו באתר אמזון, ומצאו שכל תשעת המוצרים הכילו אלכוהול פלואורטלומר (FTOHs) ואתוקסילטים פלואורטלומרים (FTEOs) - שהחשיפה להם עלולה לגרום לתפקוד לקוי של מערכת החיסון, לסרטן, למחלת בלוטת התריס ולהפרעות בריאותיות אחרות. קבוצות הסיכון העיקריות הן אמהות וילדים צעירים.
1 צפייה בגלריה
משקפיים אדים
משקפיים אדים
הנושא נעשה רלוונטי במיוחד בימי הקורונה, כשעל המשקפיים מצטברים אדים בשל עטיית המסכה
(צילום: shutterstock)
"הבדיקות שלנו מראות שהתרסיסים מכילים עד 20.7 מיליגרם של PFAS למיליליטר תמיסה, שזה ריכוז די גבוה", אמר ניקולס הרקרט, חוקר מבית הספר לאיכות הסביבה באוניברסיטת דיוק. הוא אמנם הודה כי עדיין אין די מידע על הנזק שהחומרים הללו עלולים לגרום, אך על פי מספר מחקרים, שאיפתם של החומרים או ספיגתם בעור עלולות להביא לכדי התפרקות לחומרים מזיקים וארוכי חיים שידועים כרעילים. בנוסף, מולקולות ה-FTEOs, המשמשות בכל חומרי הריסוס שנותחו במחקר, היו בעלי מידת רעילות משמעותית, לדברי החוקר.
"בגלל נגיף הקורונה, יותר אנשים מתמיד - כולל צוותים רפואיים - משתמשים בתרסיסים ובבדים האלה כדי למנוע מהאדים להצטבר על משקפי הראייה שלהם בעודם עוטים מסכות הגנה מפני הנגיף. מגיע להם לדעת מה יש במוצרים שהם משתמשים בהם"
"מטריד לחשוב שמוצרים שאנשים משתמשים בהם כדי לשמור על בטיחותם במהלך מגפת הקורונה, עלולים לחשוף אותם לסיכון אחר", אמרה הת'ר סטייפלטון, פרופ' לכימיה סביבתית מאוניברסיטת דיוק. הכימאית יזמה את המחקר לאחר שבדקה תווית עם מרכיבים של תרסיס נגד הצטברות אדים על משקפיים עבור בתה בת התשע. "למרבה האירוניה, התרסיס פורסם כבטוח ולא רעיל", אמרה. לדבריה, לאף אחד מהמוצרים האחרים שנבדקו במחקר לא מוצמדת תווית עם מרכיבים, כך שלצרכן אין דרך לדעת אם הם מכילים כימיקלים מזיקים. "בגלל נגיף הקורונה, יותר אנשים מתמיד - כולל צוותים רפואיים - משתמשים בתרסיסים ובבדים האלה כדי למנוע מהאדים להצטבר על משקפי הראייה שלהם בעודם עוטים מסכות הגנה מפני הנגיף", אמרה. "מגיע להם לדעת מה יש במוצרים שהם משתמשים בהם".
החוקרים אמרו שיהיה צורך במחקר נוסף. "הדרך היחידה לדעת אם החומרים המזיקים שנמצאו עלולים להביא לכדי שיבוש מטבולי, תהיה רק באמצעות בדיקה על אורגניזמים חיים ושלמים. הבדיקה הנוכחית הייתה רק באמצעות צלחת מעבדה", הסביר הרקרט.