האם צפוי מחסור בערכות הרדמה אפידורלית? חברת פורטקס הזהירה כי בתוך כחודש צפוי מחסור עולמי בסט לעירוי להרדמה הניתנת ישירות לחוט השדרה בלידות ובטיפולים לשיכוך כאבים. האיגוד להרדמה בישראל שלח על כך מכתב אזהרה למשרד הבריאות, אולם המומחים למיילדות וגינקולוגיה מרגיעים: יהיו תחליפים, לא יבוטלו הרדמות אפידורליות.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה אישה לידה מחט אפידורל
אילוסטרציה אישה לידה מחט אפידורל
התרעה מפני מחסור בצינוריות החדרת האפידורל. זריקת אפידורל
(צילום: Shutterstock)
על המחסור התריעה יצרנית צינוריות ההרדמה הבלעדית כמעט בעולם – פורטקס, כבר לפני כחודש. מרבית המרכזים הרפואיים בעולם, וגם בישראל, משתמשים בלעדית במוצרי החברה להרדמות אפידורליות, בחדרי הלידה וגם לניתוחים נוירוכירורגיים המשמשים לניקוז תוך מוחי.
אלא שכאמור החברה הודיעה כי עקב הלחימה באוקראינה והמחסור בחומרי גלם, היא מתקשה לעמוד בביקושים, ולפיכך צפוי מחסור בחלק ממוצריה להרדמה אפידורלית. באיגוד המרדימים הישראלים שלחו מכתב התראה למשרד הבריאות בו הם מבהירים על המחסור הצפוי, והמלאי שעלול להיגמר בישראל בתוך מספר שבועות.
"המשמעות עלולה להיות קשה, שכן לכאורה לא ניתן יהיה לבצע הרדמות אפידורליות, פרוצדורות לשיכוך כאבים או ניתוחים מוחייםבחדר הלידה אמנם יש חלופות לאלחוש האפידורלי אולם הן יעילות פחות ובעלות פוטנציאל סיכון מוגבר: פתידין או רמיפנטניל שיכול לגרום לסדציה (טשטוש) של היולדת או למעבר של התרופות גם דרך השליה ליילודים ולגרום לדיכוי נשימתי, שימוש בגז ניטרוס ("גז הצחוק") שיעיל פחות, ושיטת TENS, גירוי חשמלי קל, שיעילותה מינימלית גם כן.
קראו עוד:

"אין צפי למחסור - לידות עם אפידורל ודאי שלא יבוטלו"

גורם בכיר במשרד הבריאות מסר ל-ynet כי אגף הרכש במשרד החל באיתור מוצרים חלופיים זהים, כך שלא יהיה מחסור. גורם בשרותי בריאות כללית, הבעלים של מרבית בתי החולים בישראל, אמר כי קיים מלאי מספיק במחסנים ואין צפי למחסור.
פרופ' טל בירון, יו"ר האיגוד למיילדות וגינקולוגיה בישראל, הרגיעה ואישרה כי על פי הידוע כעת אין צפי למחסור, וגם אם יתממש, יימצאו תחליפים: "הרדמה אפידורלית מבוצעת בכל מיני שיטות", אומרת פרופ' בירון, "יש חלופות ואם אכן יהיו חסרים, ייבדקו כל החלופות בצורה מסודרת ויסודית.
"המדינה ידעה לדאוג לחיסונים לקורונה לפני רוב העולם, מערכת הבריאות שלנו יודעת לנהל משברים, וגם אם יהיה כזה, יהיו פתרונות חלופיים. לידות עם אפידורל ודאי שלא יבוטלו".
"אנחנו מתריעים בפני מחסור שעלול להתהוות בחודשים הקרובים", מוסר ל-ynet ד"ר שי פיין, יו"ר איגוד המרדימים, "בארץ 80% מהסטים האפידורליים שנרכשו לאורך השנים היו של מוצר זה. ההזמנות שביצעו בתי החולים בארץ לסטים אפידורלים חלופיים נכנסו לרשימות המתנה עולמיות משמעותיות, עם זמני אספקה ארוכים (שמונה חודשים של מוצר אחד, לדוגמה), וגם ללא התחייבות על עמידה בכל כמויות ההזמנות. הסיבה היא שחברות אלה לא מסוגלות ככל הנראה להתמודד עם העלייה הנדרשת בקצבי הייצור לאור ההזמנות המעודכנות".
ד"ר פיין מוסיף ואומר: "החשש מבוסס על דיווחי היבואנים השונים, והחוסר יכול להתחיל כבר תוך חודשים ספורים לפי רמות המלאי השונות בין בתי החולים בארץ. לחלקם מלאי לכמה חודשים קדימה ולחלקם פחות.
"ליבואנים, כפי שנאמר לנו, אין מלאי יציב להמשיך ולעמוד בהזמנות בתי החולים. אין מקום לבהלה כל עוד יגשו לבעיה הזו בכובד הראש הראוי. לא נרצה להגיע למצב שלמעלה מ- 80 אלף יולדות למשל, תאלצנה לקבל טיפול חלופי".
גם ארגון המיילדות בישראל שלח מסר מרגיע. אסנת לוי, מיילדת בחדר לידה במרכז הרפואי הלל יפה וראש ועדת ההסברה בארגון המיילדות אמרה: "אפידורל נותן שקט נפשי גם לאלו שמתכננות לידה טבעית. אבל יש עוד פתרונות ואמצעים תרופתיים רבים לשיכוך כאבי לידה כמו גז צחוק, התרופה פטידין ומשככי כאב נוספים הניתנים דרך הווריד.
"בתוך כך אנחנו מסתייעים בתנועתיות, מים, מגע, דמיון מודרך, מכשירי טנס, תרגילי נשימה ותמיכה של מיילדת אשר עוזרים רבות להפחת הכאב והיכולת להתמודד איתו".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: משרד הבריאות מודע לחשש במחסור בערכות לביצוע אפידורל, בודק את החלופות ויעשה את כל הנדרש כדי לאתר חלופות נוספות ולהמשיך את פעילות הצוותים הרפואיים כסדרה".