שתי חברות תרופות דיווחו בימים האחרונים על תוצאות משמעותיות בירידה במשקל בזריקה ובגלולה חדשה. עדיין לא נמסר מתי יסתיימו הניסויים הקליניים והתרופות ישווקו. התוצאות פורסמו בכנס האגודה האמריקנית לסוכרת שנערך בסן דייגו השבוע, ופורסמו גם בכתב העת New England journal.
חברת אלי לילי מסרה כי לפי ממצאי הניסוי הקליני, הזריקה להשמנת יתר שלה "טריפל G" הובילה לירידה במשקל של עד 24.2% לאחר 38 שבועות, הרבה יותר מכל זריקות ההרזיה האחרות. התרופה בשמה הגנרי retatrutide היא חלק מקבוצת תרופות המחקות את ההורמון GLP-1 שמסייע בוויסות רמות הסוכר בדם, האטה בהתרוקנות הקיבה והפחתת התיאבון. בניגוד לזריקה קודמת של חברת אלי לילי, מונג'רו, שעדיין ממתינה לאישור FDA ומכוונת לשני הורמונים – GLP1 ו-GIP-1, הזריקה החדשה מכוונת גם להורמון שלישי – גלוקגון, ועל כן שמה "טריפל G".
2 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה לטיפול בעודף משקל
זריקת הרזיה לטיפול בעודף משקל
עוד תוצאות טובות לניסוי בזריקה לטיפול בהשמנה
(צילום: shutterstock)
עוד בנושא זה:
מהניסויים של החברה בזריקה מונג'רו, נצפתה ירידה במשקל של עד 22.5% לאחר 72 שבועות. הזריקה החדשה השיגה תוצאות טובות יותר כבר לאחר 48 שבועות. החברה אמרה כי המחקר בזריקה החדשה שכלל 338 אנשים הוכיח שהתרופה אף סייעה לשיפור לחץ הדם ורמות הסוכר, וכי תופעות הלוואי דומות לאלה שנצפו בטיפולים אחרים, והם כוללים בחילות והקאות קלות עד בינוניות. החברה ממשיכה כעת לניסוי שלב 3, האחרון, כדי לראות אם הירידה במשקל עשויה להשתפר עוד יותר.
במקביל פרסמה חברת נובו נורדיסק את התוצאות שלה בגלולה לירידה במשקל שפיתחה. הניסוי כלל 667 מבוגרים בעלי עודף משקל או השמנת יתר, שקיבלו מינון של 50 מ"ג של הגלולה. התוצאות הראו כי הטיפול הביא לירידה ממוצעת במשקל של 15.1% לאחר 68 שבועות, יחד עם דיאטה ופעילות גופנית, בהשוואה ל- 2.4% בקבוצת הפלצבו.
2 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה מונג'רו
זריקת הרזיה מונג'רו
זריקת הרזיה מונג'רו
(צילום: אלי לילי)
את הגלולה נוטלים בבוקר על בטן ריקה 30 דקות לפני ארוחת הבוקר, שתייה או שימוש בכל תרופה אחרת. בחברת נובו נורדיסק שהייתה חלוצה בתרופות ההרזיה, מנסים עדיין לעמוד בביקושים הערים לזריקה וויגובי שהביאה עד כה לתוצאות הגבוהות ביותר בירידה במשקל. היא עדיין לא מאושרת בישראל.
עד כה אישר משרד הבריאות לשימוש בישראל רק את הזריקה סקסנדה לטיפול בהשמנת יתר. עם זאת, בשנים האחרונות נרשמת למטופלים גם התרופה אוזמפיק שמיועדת לחולי סוכרת, אך התגלתה כמפחיתה במשקל בשיעור גבוה יותר מהסקסנדה. משרד הבריאות העלים עין מהתופעה, עד שלפני כשנה אזלה התרופה כליל בשל התנפלות הישראלים על אוזמפיק. המצב הביא לכך שלא נותרו זריקות אוזמפיק לחולי סוכרת. לפיכך הורה משרד הבריאות לרופאים שלא לרשום עוד אוזמפיק לירידה במשקל, אלא רק לחולי סוכרת. באופן חריג אישר המשרד לסובלים מהשמנת יתר שהחלו בעבר טיפול באוזמפיק - להמשיך טיפול בזריקה, אך נאסר על הרופאים לרשום מרשמים חדשים לתרופה זו למי שאינו חולה סוכרת.