רבים קיוו כי הזריקה לירידה במשקל תשנה את חייהם, אבל מחקר חדש מצביע על כך שהדרך תהיה ארוכה ממה שחשבו: בעוד חודשים ספורים אמור משרד הבריאות לאשר לשימוש בארץ את זריקת ההרזיה "וויגובי", שמחקרים הוכיחו שהיא מסייעת להורדה של כ-20% ממשקל הגוף. כעת מתריעים חוקרים שהפסקת השימוש ללא פעילות גופנית מתאימה ותפריט מאוזן עלולה להחזיר מטופלים למצב החמור שבו היו לפני התחלת הטיפול.
עוד על זריקות הרזיה:
כבר אחרי שהזריקה אושרה לשימוש בארה"ב, הבהירו מומחים ברחבי העולם שיש ללוות את השימוש בה בתזונה מאוזנת ובפעילות גופנית, שכן בלעדיהן הזריקה לא תעבוד. כעת מתברר שאם מפסיקים להשתמש בזריקה, ללא פעילות גופנית ודיאטה מתאימה - התוצאה היא עלייה מחודשת במשקל. מחקר שפורסם בכתב העת להשמנה ולמטבוליזם מעיד שמטופלים העלו חזרה את רוב הקילוגרמים שהורידו לאחר שהפסיקו להשתמש בזריקה.
2 צפייה בגלריה
וויגובי זריקת הרזיה
וויגובי זריקת הרזיה
הזריקה "וויגובי". מתברר ששום דבר לא מחליף דיאטה ופעילות גופנית
(צילום: Novo nordisk via AP)
מתוך 1,961 המשתתפים במחקר, נאספו נתונים מ-327 נבדקים. המחקר נמשך 120 שבועות, מהם 68 שבועות של טיפול. חלק מהמשתתפים קיבלו את זריקת הוויגובי שמינונה 2.4 מ"ג. אחרים השתייכו לקבוצת בקרה שקיבלה זריקת פלצבו שלא הכילה חומר פעיל. הירידה הממוצעת במשקל אצל אלה שקיבלו את הזריקה הפעילה הייתה 17.3%. לאחר הפסקת הטיפול, המשיכו החוקרים לעקוב אחר הנבדקים למשך 52 שבועות נוספים.
מי שטופלו בזריקה והפסיקו את הטיפול - עלו במשקלם בחזרה בשיעור של כמעט 12% מהמשקל שירדו. גם תוצאות הבדיקות הקליניות החמירו: רוב המטופלים בזריקה חזרו למצבם הבסיסי, שהתבטא ביתר לחץ דם ורמות גבוהות של כולסטרול ושומנים, עד לסיום המחקר בשבוע ה-120.
2 צפייה בגלריה
זריקת הרזיה לטיפול בעודף משקל
זריקת הרזיה לטיפול בעודף משקל
המצב חוזר לקדמותו עם הפסקת הטיפול בזריקה
(צילום: shutterstock)
וויגובי מפחיתה שומנים ומורידה לחץ דם, אך עם הפסקת הטיפול בה - חוזר המצב לקדמותו. מה שמעיד על כך שהזריקה לא "מרפאה", והיא גם לא תרופת פלא.
החוקרים מסבירים שהשמנת יתר היא מצב כרוני, וכי אנשים הסובלים ממנה חייבים לשמור על בריאותם באמצעות תפריט מאוזן, פעילות גופנית - וגם זריקות הרזיה, אם יש צורך, אבל לא רק באמצעותן.
"וויגובי", שאושרה על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) ביוני 2021, כוללת את המרכיב סמגלוטייד, המדמה הורמון מקבוצת GLP1. מרכיב זה גורם להאטה בהתרוקנות הקיבה ומשפיע על מרכז הרעב במוח בכך שהוא יוצר עלייה בתחושת השובע.
זריקות הרזיה ירידה במשקל

זריקת הרזיה נוספת שקיימת בשוק היא "אוזמפיק", שבשנה האחרונה קשה להשיג אותה בישראל. זריקה זו מיועדת לחולי סוכרת סוג 2, שכן היא מביאה לשליטה ברמות הסוכר, אך רבים מנצלים את תופעת הלוואי שלה, דיכוי תיאבון, ומשתמשים בה כדי לרדת במשקל.