"סרטן דם אלים שמתפתח במהירות". כך הגדירה ד"ר אירינה אמיתי, רופאה בכירה במערך ההמטולוגי של בית החולים שיבא בתל השומר את הלוקמיה שבה לקה פרשן הכדורסל אריה מליניאק. עם זאת, בריאיון ל-ynet live הסבירה שבידי הרופאים יש כיום ארסנל תרופות שלם שלא היה קיים בעבר.
"אני חולה בלוקמיה חריפה", חשף מליניאק ביום שישי האחרון. "הגעתי לחדר מיון בבית החולים שיבא לטיפול במה שנראה כמו דלקת ריאות, וכעבור כמה שעות מצאתי את עצמי מאושפז במחלקה המטואונקולוגית".
עוד על לוקמיה:
מליניאק (73) היה בעבר כדורסלן ומאמן כדורסל, ובהמשך שימש כפרשן הכדורסל של ynet ו"ידיעות אחרונות". בילדותו לקה בשיתוק ילדים והיה משותק בחצי גוף עד שהחלים. המחלה שבה לקה לאחרונה היא לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML) - סרטן דם שדורש טיפול מהיר באשפוז. המחלה פוקדת בעיקר מבוגרים, ומחצית מהמאובחנים בה הם בני 68 ומעלה. בישראל מאובחנים מדי שנה כ-400 חולים חדשים.
1 צפייה בגלריה
אריה מליניאק
אריה מליניאק
אריה מליניאק
(צילום: עוז מועלם )
"זהו סרטן דם אלים שמתפתח במהירות", הסבירה ד"ר אירינה אמיתי, רופאה בכירה במערך ההמטולוגי של בית החולים שיבא בתל השומר, בריאיון ל-ynet live. "זאת, בניגוד ללוקמיה כרונית, שמתפתחת במשך שנים, וכל הנוכחות שלה הרבה פחות דרמטית בדרך כלל".
ד"ר אמיתי הסבירה שיש בדם תאים מסוגים שונים - אדומים, לבנים, טסיות - שמיוצרים במח העצם, "בית החרושת של הדם", כהגדרתה. "הסרטן הזה הוא מצב שהו מח העצם מייצר כמות גדולה של תאים לא תקינים - צעירים מאוד, לא בשלים - שזולגים לדם על חשבון התאים התקינים, ונוצר מחסור בתאי דם תקינים".
זו מחלה שאפשר לטפל בה? "כן, בהחלט. המטרה היא ריפוי, ולכן צריך להתחיל טיפול במהירות האפשרית. AML הוא שם כללי למחלות שונות, וכיום, בניגוד לעבר, אנחנו יכולים לסווג כל מחלה לפי המוטציות השונות ומאפיינים נוספים, וכך אנחנו יכולים לבחור טיפול שמתאים גם לביולוגיה של המחלה וגם לחולה עצמו, למצבו הכללי ולמחלות הרקע שלו.
"השלב הראשון של הטיפול ניתן תמיד במסגרת של אשפוז מלא. רוב החולים, במיוחד הצעירים, מקבלים כימותרפיה אינטנסיבית שניתנת דרך הווריד למשך שבוע, אבל האשפוז נמשך כמה שבועות, כי אנחנו משגיחים על החולה גם אחרי הטיפול".
יש כיום המון התפתחויות, המון מחקר. חברת מודרנה מבטיחה שבתוך שנים אחדות ניתן יהיה לחסל סרטן בזריקה. עד כמה אתם רחוקים מהנקודה הזו? "אחד הסוגים של ה-AML הוא APL, ואנחנו מצוינים בלטפל במחלה הזו. יש לנו טיפול מכוון לזה. בשנים האחרונות אושרו עשר תרופות חדשות ללוקמיה, וזה מצב שלא היה כמותו בעבר. אם בעבר לא היה לנו מה להציע לחולה מבוגר, שלא מועמד לכימותרפיה אינטנסיבית, כיום המצב שונה לגמרי, ויש לנו ארסנל של תרופות שמאריכות חיים ומשפרות את איכות החיים".
איך מזהים את המחלה? "זה בדרך כלל מתפתח בתוך שבועות ספורים. מחסור בתאי דם אדומים יוצר אנמיה שיכולה להתבטא בחולשה ובקוצר נשימה גם במאמצים קלים. המחסור בתאים לבנים תקינים יכול להחליש את מערכת החיסון, מה שמעלה את הסיכון לזיהומים. טסיות נמוכות מעלות את הסיכון לדימומים. לפעמים יש חולשה כללית. הבן אדם מרגיש שהוא לא כמו תמיד".
אבל ברגע שמטפלים בזה, סיכויי ההחלמה גבוהים? "זה תלוי בחולה ובמחלה שלו, אבל המטרה שלנו היא להשיג ריפוי".