פריצת דרך בטיפול בסרטן: בזכות טיפול ביולוגי חדיש, הסרטן נסוג אצל שני חולי לוקמיה. אחד מהם נמצא ללא עדות לסרטן כבר יותר מעשור. על הממצאים דיווח כתב העת Nature.
במשך שנים נלחם דאג אולסון במחלת הלוקמיה הלימפוציטית הכרונית, מאז אובחן לראשונה בשנת 1996 כשהיה בן 65. "חשבתי שיש לי כמה חודשים לחיות", הוא אמר. לאחר טיפולי כימותרפיה רבים, רופאו הציע לו להצטרף למחקר טיפולי בתאי CAR-T, תאי דם לבנים שהוצאו מהגוף, עברו "חינוך מחדש" לתקוף תאי סרטן, מוחזרים לגוף ומשמידים את הגידול. אולסון, מנכ"ל חברת מוצרי מעבדה מניו המפשייר שעמד לפני השתלת מח-עצם, הסכים להצטרף למחקר. עשר שנים אחר כך, אין זכר לכך שהיה חולה, והוא כיום חש בריא ופעיל, ואף רץ חצי מרתון עד שנת 2018.
קראו עוד:

הרופאים הסבירו כי אולסון, וחולה נוסף בשם ביל לודוויג, שגם אצלו הסרטן נסוג, עברו טיפול בתאי CAR-T, תאים היכולים לתקוף סרטן באופן מיידי, ולהישאר בתוך הגוף במשך שנים כשהם משמשים "שומרי גידולים" המונעים חזרה של המחלה. תאים אלה מכונים "תרופות חיות", וכיום אלפים ברחבי העולם עוברים טיפול בהם בסוגי סרטן דם מסוימים.
"בהתבסס על תוצאות עשר השנים אנחנו יכולים להסיק שתאי CAR-T יכולים לרפא חולי לוקמיה", אמר ד"ר קארל ג'ון, אחד ממחברי המחקר. הטיפול החד פעמי כולל איסוף תאי דם לבנים מסוג T של המטופל עצמו. תאי הדם הלבנים הללו עוברים טיפול במעבדה כך שיצליחו לזהות תאי סרטן. התאים שעברו את אותו "אימון מחדש" מוחזרים למטופל בעירוי, ואז מיומנים לתקוף את תאי הסרטן ולהשמיד אותם.
אינפו תאים

כאמור, מטופלים כיום בתאי CAR-T עשרות אלפי חולים מרחבי העולם, לאחר שהטכניקה הטיפולית אושרה בשנת 2017 על ידי ה-FDA. את הטיפול פיתחה יצרנית התרופות נוברטיס ומדעני אוניברסיטת פנסילבניה בשיתוף מענקים מהמכון הלאומי לבריאות בארה"ב.

מאות אלפי דולרים לטיפול

מדענים מקווים לראות בעתיד שימוש נרחב יותר בטיפולי CAR-T גם עבור סוגי סרטן אחרים. בשנה שעברה כבר אושר טיפול בתאים הללו במחלת המיאלומה הנפוצה, הממאירות השכיחה ביותר של מח העצם במבוגרים. אבל האתגר המדעי הגדול ביותר הוא "לחנך" את אותם תאי דם לבנים לתקוף לא רק סרטני דם, אלא גם גידולים מוצקים כמו סרטני ריאות, מעי גס, עור ואחרים.
1 צפייה בגלריה
דאג אולסן
דאג אולסן
דאג אולסון. "ב-1996 חשבתי שנותרו לי חודשים לחיות"
(צילום: AP)
אבל גם בטיפול החדשני לסרטני הדם יש לא מעט אתגרים: מדובר בטיפולים יקרים מאוד שעלותם מגיעה למאות אלפי דולרים. קיימות גם תופעות לוואי משמעותיות אפשריות, כולל תגובתיות יתר של מערכת החיסון הנקראת "תסמונת שחרור ציטוקינים" ובעיות הקשורות למערכת העצבים כמו בצקת מוחית.
עם זאת, מצבם של שני המטופלים הצליח מאוד לאחר הטיפול: לודוויג טייל ברחבי ארה"ב בקראוון עם רעייתו עד שנפטר בשנה שעברה לאחר שנדבק בקורונה ומת מסיבוכיה. מצבו של המטופל אולסון טוב, והוא אמר בראיון לתקשורת האמריקנית: "זה עולם חדש לגמרי. קצב ההתקדמות של עולם הרפואה מדהים, ואני אסיר תודה על עשור חיים שהעניק לי המדע החדשני".