עונת החגים היא תקופה מהנה בדרך כלל, אבל גם מאתגרת מבחינה תזונתית: מכיוון שיש בה ארוחות משפחתיות חגיגיות, שפע מאכלים, מתנות מתוקות, אירועים חברתיים ופינוקים קולינריים, שגרת היום-יום משתנה, ואנחנו עלולים למצוא את עצמנו צורכים יותר מדי מזונות עתירי שומן, סוכר ומלח. עם זאת, התקופה מהווה הזדמנות מצוינת ללמד את ילדיכם תזונה מגוונת ומאוזנת.
קראו עוד:
2 צפייה בגלריה
ארוחת חג משפחתית
ארוחת חג משפחתית
מומלץ להעדיף בישול ביתי על פני ארוחות מוכנות גם בחגים
(צילום: Shuterstock)

להקפיד על בחירת מאכלים נבונה

בחירת המאכלים שיופיעו על שולחן החג, ובכלל בבית, נתונה בידי ההורים. הורים רבים מאמינים שימי חג וחופשה הם זמן לשחרר את החגורה וליהנות מקניית מזונות שאינם בריאים, וזו טעות. גם בחגים זקוקים הילדים למזון בריא.
כדאי לרכוש מזונות טריים – פירות, ירקות, דגים, בשר, עוף וקטניות – ולהפחית מזון תעשייתי. מזון טרי שעבר עיבוד מינימלי – בדרך כלל רק חיתוך, קילוף, ניקוי או הקפאה – הוא בדרך כלל בעל ערך תזונתי גבוה ומכיל כמות גדולה יותר של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים. לעומת זאת, מזון אולטרה-מעובד מכיל בדרך כלל תוספים תעשייתיים וכמויות גבוהות יותר של סוכר, שומן ומלח. מומלץ גם להעדיף בישול ביתי על פני ארוחות מוכנות: בישול ביתי יאפשר לכם לשלוט בכמות השומן, הסוכר והמלח וגם יחסוך לא מעט כסף.
חשוב לזכור שהבחירה מה לאכול מתוך המבחר, נתונה בידי ילדינו. חשיפתם למזונות ולמאכלים טריים וביתיים גם במהלך ימי החג והחופשה תאפשר להם לבצע בחירות תזונתיות נכונות יותר.

להיערך ולתכנן מראש

היערכות ותכנון מראש הם מפתח לאכילה בריאה בימי חג וחופשה. כשמתכננים מראש, יש סיכוי גבוה יותר לבחור מזונות בריאים ולהימנע מאכילה מוגזמת. במהלך חופשות וחגים מקובל לבלות יותר בחוץ, לצאת לטיולים ולאכול מחוץ לבית. היערכות מראש בנושא האוכל תסייע לצמצם אכילה לא מסודרת ונשנושים לא בריאים. אם אתם מארחים או מתארחים, תכננו מראש את הארוחות ואת המאכלים שיוגשו כדי לאפשר אכילה מאוזנת.
ראשית, הכינו רשימה של המזונות והמאכלים שתרצו להגיש, וקנו מראש את המצרכים הנחוצים. זה ימנע מכם להתפתות ולרכוש ברגע האחרון מזון מעובד או מוכן. השתדלו לגוון את המנות כדי לספק מגוון רכיבי תזונה. למשל, שלבו בתפריט מנות הכוללות חלבון איכותי (נתחי בשר בקר רזים, עוף, דגים, קטניות), ירקות (סלטים צבעוניים וירקות מבושלים כתוספת או כחלק מהתבשילים השונים) וכמובן פחמימות מורכבות (אורז מלא, בורגול, קינואה). אם תרגישו צורך לקנח עם משהו מתוק, העדיפו קינוחים המבוססים על פירות טריים.

לשתף פעולה עם הילדים

שיתוף פעולה של הורים וילדים בבחירה, ברכישה ובהכנה של אוכל הוא דרך נהדרת לקידום אכילה בריאה. חשוב להתאים את המשימות לגיל וליכולות של הילד. ילדים צעירים יכולים לעזור בפעילויות פשוטות יחסית, כגון שטיפה וקילוף של הירקות, ערבוב של המצרכים וסיוע בעריכת השולחן. ילדים גדולים יותר יכולים לעזור בקניית המצרכים, בהכנת בצק, בבישול של מאכלים או בעיטור מנות.
חן דורחן דור
במהלך ההכנה המשותפת העבירו לילדיכם ידע והסבירו להם על היתרונות של אכילת מזונות בריאים תוך התייחסות למצרכים שבהם אתם משתמשים. מעורבות הילדים עשויה לעורר אצלם סקרנות לטעום מהמאכלים שהם השתתפו בהכנתם, ולפתח הרגלי אכילה בריאים.
למדו את ילדיכם להקשיב לגופם, הימנעו מלחץ או משיפוט כשהם לא מסיימים את האוכל, ועודדו אותם להתענג על כל ביס ולאכול לאט, תוך מתן תשומת לב לתחושות הרעב והשובע

לתת דוגמה אישית

הבחירות שלנו כהורים מהוות תפקיד מכריע בבחירות של ילדינו. ילדים לומדים דברים שונים באמצעות חיקוי של האנשים החשובים להם, ובהם ההורים. לכן, אם אתם רוצים שילדיכם יבחרו בתזונה בריאה, חשוב לתת להם דוגמה אישית. בחירה מודעת ובריאה של האוכל שאתם אוכלים, תיתן השראה לילדיכם ללכת בעקבותיכם ולבצע בחירות תזונתיות טובות.
כשאתם בוחרים לאכול מזונות בריאים, אתם משקפים לילדיכם את חשיבותה של האכילה הבריאה, בעיקר אם אתם גם מלמדים אותם מהם היתרונות של אכילת המזונות הללו. חשוב ללמד את ילדיכם גם את החשיבות של האכילה המודעת – היכולת להקשיב לגוף ולדעת מתי אנו רעבים, מתי אנו שבעים ומתי ניתן לסיים הארוחה.
אכילה מודעת יכולה לעזור להם לבחור בתזונה בריאה יותר ולמנוע אכילה לא מבוקרת. למדו את ילדיכם להקשיב לגופם, הימנעו מלחץ או משיפוט כשהם לא מסיימים את האוכל, ועודדו אותם להתענג על כל ביס ולאכול לאט, תוך מתן תשומת לב לתחושות הרעב והשובע. על ידי מתן דוגמה אישית ולימוד ילדיכם לאכול בצורה מודעת, תעזרו להם לפתח הרגלי אכילה בריאים.

להישאר פעילים

במהלך ימי החג והחופשה נוטים חלקנו להיות פחות פעילים מאשר בימים רגילים, שוהים יותר בבית ואוכלים יותר מהרגיל. על מנת להתגבר על נטייה זו, כדאי לנצל את ימי החג והחופשה לשילוב פעילות גופנית בשגרה היומית של המשפחה, הן לטובת הבריאות הכללית והן לטובת ניצול הזמן וגיבוש המשפחה. הליכה בטבע, טיולי אופניים, הליכה בפארק, שחייה, משחקי כדור, עזרה בקניות ובניקיון הבית – כל אלה יכולים לגרום לילדים לזוז וגם לסייע בהכנות לחג. על ידי הוספת פעילות גופנית לשגרה היומית של המשפחה תוכלו לשמור על גוף פעיל ולקדם אורח חיים בריא גם בימי החג.
2 צפייה בגלריה
חופשה משפחתית טיול משפחתי טבע משפחה הליכה
חופשה משפחתית טיול משפחתי טבע משפחה הליכה
כדאי לנצל את ימי החג והחופשה לשילוב פעילות גופנית בשגרה היומית של המשפחה, הן לטובת הבריאות הכללית והן לטובת ניצול הזמן וגיבוש המשפחה
(צילום: shutterstock)

לשתות מים

שתייה מרובה של מים והימנעות מצריכת משקאות ממותקים הן חיוניות תמיד, ובמיוחד בחגים. המים מסייעים לגוף להישאר לח, לשפר את העיכול, להסיר רעלים ולמנוע אכילת יתר. משקאות ממותקים, לעומת זאת, דלים בערכים תזונתיים ועשירים בקלוריות ובסוכר.
חשוב לעודד את הילדים לשתות יותר מים. השאירו בקבוק מים זמין לצדם בכל עת והציעו להם מים עם תוספות בריאות כגון חתיכות לימון, פירות יער, קליפות תפוז או עשבי תיבול. הימנעו מלהציע להם משקאות ממותקים ותנו להם דוגמה אישית בנושא.

והכי חשוב

השתדלו לשמור על אווירה נעימה וחיובית, נטולת הגבלות, התניות ואיסורים מוגזמים העלולים להוביל להתנגדות מצד ילדיכם ולפגוע באווירת החג.
הכותבת היא דיאטנית המכון להתפתחות הילד בבית החולים ספרא בתל השומר