בבית החולים רמב"ם בחיפה מאושפז בטיפול נמרץ צעיר בשנות ה-20 לחייו שלקה בהתקף חריף עקב אלרגיה לבוטנים. הוא אכל גלידה שהכילה כנראה בוטנים באולם שמחות. מה קורה לגופו של מי שלוקה באלרגיה קשה למזון, מהו שוק אנפילקטי והאם ניתן לפתח סבילות למזון שגורם לאלרגיה הקשה? ד"ר יוסף פנסוף, רופא מומחה באלרגולוגיה מכללית, משיב על כמה שאלות קריטיות.
מהי אלרגיה למזון? אלרגיה היא תגובה חריגה של מערכת החיסון שמגיבה בצורה לא מועילה לגוף בעת חשיפה לגורמים שונים. התגובה מתווכת על-ידי קבוצת נוגדנים בשם נוגדני IGE. בעת אכילת אותו מוצר מזון עלולה להתפתח אצל מי שאלרגי תגובה מיידית בדרגות שונות של חומרה: מגרד קל בלוע עד פריחה כללית, קוצר נשימה, חנק, צניחת לחץ הדם ובמקרים קיצוניים אף מוות.
1 צפייה בגלריה
רגישות לבוטנים
רגישות לבוטנים
אלרגיה לבוטנים עלולה לסכן חיים
(צילום: shutterstock)
אם כך, מהו שוק אנפילקטי שעלול לגרום למוות? שוק אנפילקטי הוא תגובה קיצונית אלרגית. בעת תגובה כזו יש שחרור מסיבי של כמה חומרים כימיים מתוך תאים הנקראים תאי פיטום (Mast cells). אלו תאים שהם בלב של כל תגובה האלרגית. אותו שחרור מסיבי של חומרים גורם להרחבה כללית של כלי הדם עם ירידת לחץ הדם. כתוצאה מכך מתפתחים בצקת ניכרת של ריריות מערכת הנשימה עם קושי נשימה והפרעה בחמצון ואף חנק של אותה בצקת באזור מיתרי הקול.
מה השכיחות של אלרגיה למזון? אלרגיה למזון היא בעיה שמתפתחת בעיקר בשנים הראשונות של החיים לאחר חשיפה למזון מסוגים שונים. כ-5% עד 10% מהתינוקות יפתחו אלרגיה למזון. בחלק משמעותי של המקרים מדובר על תגובות קלות.
במה מתבטאת אלרגיה לבוטנים? אלרגיה לבוטנים מתבטאת בצורה דומה לאלרגיה למוצרי מזון אחרים. בהתאם לדרגת הרגישות, כך התגובות: מתגובה קלה ועד לסכנת חיים.
עד כמה שכיחה בישראל אלרגיה לבוטנים? בארץ, אלרגיה לבוטנים דווקא פחות שכיחה מהסיבה המוכרת והמבוססת מחקרית שהיא חשיפת רוב התינוקות לפני גיל שנה לבוטנים בצורת חטיף רך ("במבה"). האלרגיות השכיחות הן לפיצוחים למיניהם, חלב, טחינה/שומשום וביצים.
האם האלרגיה יכולה לצוץ בכל עת או שמדובר בתופעה מולדת? אלרגיה למזון היא בעיקר בעיה של ילדים קטנים, כי אז נחשפים למזון מסוגים שונים וכתוצאה מכך מערכת החיסון תפתח סבילות רצויה או תפתח אלרגיה שזו כמובן האפשרות הלא-רצויה.
יש נטייה גנטית משפחתית לתגובות אלרגיות. תגובה למזון זו או אחר תלויה בהרבה גורמים שמתרחשים לאחר שנולדנו. הופעת אלרגיה למזון שצרכנו ללא בעיה במשך שנים היא תרחיש די קיצוני.
ד"ר יוסף פנסוף מומחה לאלרגיהד"ר יוסף פנסוף, מומחה לאלרגיה
אם אלרגיה מופיעה בגיל הילדות, האם יש סיכוי שתיפסק בגיל הבגרות? חלק לא קטן מהאלרגיות למוצרי מזון נעלמות בהדרגתית לאורך השנים הראשונות. לכן יש חשיבות למעקב אצל מומחה באלרגיה שיוכל לבצע את הבדיקות הדרושות כדי לקבוע אם האלרגיה עדיין קיימת או שנעלמה. חלק חיוני בהתמודדות עם בעיות אלרגיות בכלל ולמזון בפרט הוא המעקב הצמוד של מרפאת האלרגיה: צוותי הרופאים והאחיות באותן מחלקות הם הכתובת הנכונה לאבחנה, הדרכה וטיפול בבעיות אלו.
"בכל תגובה אלרגית בולטת יש להשתמש ב-Epipen. אין מה לפחד מתופעות הלוואי שלו. המלצתנו תמיד היא שעדיף להזריק, גם אם מתברר שלא היה צורך מאשר להימנע מסיבות שונות"
כיצד ניתן לטפל מיידית במקרי אלרגיה למזון, ובאיזו תרופה חייבים להצטייד? הטיפול המיידי באלרגיה קשה למזון ניתן באמצעות מזרק אוטומטי של תרופה בשם אדרנלין - מזרק Epipen. בכל תגובה אלרגית בולטת יש להשתמש ב-Epipen. אין מה לפחד מתופעות הלוואי הקלות שלו. המלצתנו תמיד היא שעדיף להזריק, גם אם מתברר שלא היה צורך מאשר להימנע מסיבות שונות. ניתן לקבוע די בוודאות ש-Epipen מציל חיים. כשהוא ניתן כמה שיותר מוקדם, השפעתו גדולה יותר בבלימת התהליך ובשיפור המרכיבים שעלולים לסכן חיים.
האם חולי אסתמה נמצאים בסיכון מוגבר בעת התקף אלרגיה? חולים אסתמטיים הם קבוצת סיכון במובן שתגובות אלרגיות כלליות עלולות להיות יותר קשות נשימתית אצלם.
האם ניתן לפתח סבילות למזון שגורם לאלרגיה? הרבה מחקרים בשנים אחרונות מוכיחים שחשיפה מוקדמת למוצרי מזון – בעיקר עד לגיל שנה - מעלה את הסיכוי של פיתוח סבילות לאותם מוצרי מזון. זה הוכח כמובן ראשונית לבוטנים אך נכון גם למזון אחר.
ד"ר יוסף פנסוף, רופא מומחה באלרגולוגיה במרכז רפואי לין של כללית, מחוז חיפה וגליל מערבי