לחצו לצפייה בפודקאסט המצולם:

התקף חרדה הוא לא צפוי, ועלול להתחיל בכל רגע. דנה רון מכירה את זה ממקור ראשון, לאחר שחוותה התקף כזה במהלך הקלטת הפרק הראשון בפודקאסט "משחקי בריאות" עם פרופ' איתמר רז. עכשיו שניהם מארחים את ד"ר אורן טנא, מנהל המכון הפסיכיאטרי באיכילוב ומנהל מכון מנטליקס, כדי להבין למה זה קורה ואיך להתמודד. האזינו:

משחקי בריאות
מדינה בהתקף חרדה
34:50

מהם התסמינים של התקף חרדה? התקף חרדה מתרחש כאשר יש עלייה פתאומית ומאוד מהירה ברמות של הפחד, שמתואר כפחד קיצוני. זה יכול להגיע מתוך מצב רגיעה, אבל גם מתוך מצב של סטרס או לחץ. בדרך כלל התקף נמשך כ-40 דקות.
האם נטילת כדורי הרגעה יעילה להתקף חרדה? כשהחרדה מתחילה לעלות, הגוף מאותת "שסכנה איומה מתקרבת" למרות שבפועל התקף החרדה אינו מסכן חיים, אבל הגוף משדר סכנה ואז כל המנגנונים שלנו מתכוננים לסכנה הזאת. כדי להירגע, צריך ללמד את הגוף שהסכנה הזאת מגיעה לשיא ואז יורדת. בכל פעם שאנחנו לוקחים כדור הרגעה, אנחנו קוטעים את המהלך הטבעי הזה ואומרים לגוף: "אתה צודק, זו באמת הייתה סכנה איומה, מזל שהיה לי כדור". נטילת תרופות על בסיס קבוע עלולה ליצור תלות.
אז החרדה היא טבעית לגוף? החרדה מאוד טובה לנו, כי אם לא הייתה חרדה היינו נדרסים ברחוב כי לא היינו שמים לב לרכב, אם לא הייתה חרדה היינו נופלים מהחלון כי היינו מתקרבים אליו יותר מדי או היינו נכווים מהאש. החרדה משמרת אותנו והיא מנגנון טוב.

ד"ר אורן טנא פסיכיאטר איכילובד"ר אורן טנאצילום: טל גבעוני
אילו סוגי חרדה יש? יש שני סוגי חרדה: התקפי חרדה, שהם לרוב מאוד דרמטיים ולעיתים מדמים התקף לב, ויש תסמיני חרדה שהם הרבה יותר שכיחים, ומתגלמים בהפרעה שקוראים לה "הפרעת חרדה מפושטת" - GAD, Generalized Anxiety Disorder, שהיא חרדה מתמשכת. היא למעשה יכולה ללוות אותנו במהלך תקופות במהלך החיים.
האם התקף חרדה יכול לגרום לנזק גופני? בדרך כלל התקף חרדה לא מלווה בסכנת חיים, אבל יש מקרים שבהם השינויים שקורים בגוף במהלך התקף עלולים להיות מסוכנים, אז חשוב לשים לב.
ובכל מקרה, חשוב לציין שהדבר הכי חשוב הוא לא להישאר עם החרדה לבד. הבדידות היא "הידיד הגדול ביותר" של החרדה. כדאי במצב כזה להיות עם אנשים וכמובן לבקש עזרה.
מדי שבוע נפרסם כאן כמה פרקים בפודקאסט "משחקי בריאות" בנושאים מגוונים שנוגעים לחיים של כולנו. נארח את מיטב המומחים - ונספק לכם מידע עדכני וטיפים מעשיים לחיים בריאים