מרק עוף הוא כבר מזמן לא רק מאכל שהסבתות מכינות. גרסאות שונות שלו החלו להופיע בשנים האחרונות והן מציגות באור שונה מעט את המאכל המסורתי הזה. אבל המאפיין שלא משתנה במרק העוף הוא שתמיד נחשוב עליו כטיפול מפנק ומועיל בהתמודדות עם מחלות החורף.
החום, המרכיבים והמסורת מגדירים את מרק העוף כתרופה האולטימטיבית למחלות החורף ולכן יש שמכנים אותו גם "הפניצילין היהודי" או האנטיביוטיקה של הטבע. אפשר להגיש אותו עם אטריות או כופתאות (תלוי מאיזה אזור באירופה הסבתא שלכם הגיעה), בתימן מתבלים אותו בחוואיג' ומגישים אותו עם חריף, הצרפתים מכינים ממנו ציר המשמש לתבשילים רבים, באיטליה נהוג להגיש אותו עם אורז והיוונים מוסיפים חצילים.
2 צפייה בגלריה
מרק עוף
מרק עוף
הפניצילין היהודי. מרק עוף נגד מחלות חורף
(צילום: shutterstock)

מרק עוף ברפואה הסינית

הרפואה הסינית העתיקה ממליצה על מרק עוף בתוספת בצל וג'ינג'ר. הסינים גורסים כי חימום הגוף מבפנים על ידי מזון בעל טמפרטורה חמה ואנרגיה חמה יתרום לחוסנו ולעמידותו בעיקר מול הקור והרוח המאפיינים את החורף. גם בהודו, מרק העוף בשילוב צמחי מרפא שונים משמש כתרופה לכל דבר.
"מרק כהגדרה הוא מזון עשיר בנוזלים ולכן בדרך כלל יחשב לארוחה דלה בקלוריות. יחד עם זאת עלינו לשים לב מה הוספנו למרק. אם עיקר המרק הוא ירקות, מעט תפוחי אדמה או בטטה ועוף, אזי מדובר בארוחה שלמה ומאוזנת"

למה זה כל-כך בריא?

כבר במאה ה-12 המליץ הרמב"ם על מרק עוף כתרופה להצטננות. לראיה, מחקרים אמריקניים שנערכו בשנת 1978, ולאחר מכן בשנת 2000 הוכיחו שמרכיבים מסוימים במרק העוף מעכבים את פעילותם של נויטרופילים, תאי דם האחראים להתפתחות דלקות.
ההסבר לכך הוא שמחלות החורף השונות (ויראליות או חיידקיות) מתבטאות למעשה בדלקת. זו עלולה להיות דלקת גרון, דלקת סינוסים, נזלת (שגם היא תוצאה של דלקת) או דלקת בדרכי הנשימה. מרק העוף גורם להאטת פעילות אותם תאי דם הקשורים להתפתחות הדלקת.
עשבי התיבול והתבלינים המתבלים את מרק העוף, כמו פלפל ושום, מרככים גם הם את הליחה. בנוסף, מי המרק, המכיל מים ואלקטרוליטים חיוניים המסייעים לנו בזמן התייבשות.
תיאוריה אחרת מסבירה כי ייתכן שזהו החום שתורם להפיכת ההפרשות לנוזליות יותר והפרשתן המהירה מהגוף, אבל השוואה בין מרק עוף לתה עדיין הוכיחה כי במרק העוף יש מרכיבים נוספים חיוניים.
בכל מקרה, נראה שהחום והאדים בכל זאת מקלים על קשיי נשימה ושיעול. ייתכן שחומצות אמינו שונות (המצויות בבשר העוף) גורמות לדילול הנזלת, וגם התבלינים עושים את שלהם בעיקר החריפים שבהם כמו פלפל חריף, שחומרים פעילים בהם הוכחו כבעלי יכולת לטיפול בליחה.

מרק זה משמין?

מרק כהגדרה הוא מזון עשיר בנוזלים ולכן בדרך כלל יחשב לארוחה דלה בקלוריות, הרי מדובר באוכל שרובו מים. יחד עם זאת עלינו לשים לב מה הוספנו למרק. אם עיקר המרק הוא ירקות, מעט תפוחי אדמה או בטטה ועוף, אזי מדובר בארוחה שלמה ומאוזנת. אם נעדיף להימנע ממזון מן החי ניתן לשלב טופו או קטניות.
מיכל סוקמןמיכל סוקמןצילום: מכבי שירותי בריאות
כאשר נוסיף למרק תוספות אחרות כגון שקדים, קרוטונים, אטריות או שנסמיך אותו אזי הוספנו כמות פחמימות גדולה ויש לקחת את זה בחשבון. מקור הפחמימות הזה הוא לרוב מעובד ועשיר גם בשומן ולכן מומלץ לצמצם בכמותו. מרקים מוקרמים המכילים שמנת או בשר שמן יכילו כמות שומן רווי גדולה והערך הקלורי יעלה בהתאם. ההמלצה היא להסתפק במרק עצמו, בירקות, בחלבון ובתוספת הפחמימות מתפוח האדמה למשל, ואם נשארנו רעבים, תמיד אפשר לקחת מנה נוספת.
2 צפייה בגלריה
מרק עוף
מרק עוף
מרק עוף קלאסי
(צילום: shutterstock)

מתכון למרק עוף קלאסי

מרכיבים ל-8 מנות:
4 כרעי עוף, מחולקות לשתיים ללא העור
2 תפוחי אדמה קלופים וחתוכים לקוביות
1 בטטה בינונית קלופה וחתוכה לקוביות
4 גזרים קלופים וחתוכים לעיגולים
4 קישואים קלופים וחתוכים לעיגולים
1 שורש סלרי קלוף וחתוך גס
1 שורש פטרוזיליה קלוף וחתוך גס
חצי צרור שמיר קצוץ
חצי צרור פטרוזיליה קצוצה
סלרי עלים קצוץ
2 ליטר מים
מלח לפי הטעם (עדיף מלח ים אטלנטי או כל מלח דל נתרן)
מה עושים?
• רוחצים את העוף ומכניסים לסיר.
• מוסיפים את הירקות, השורשים ועשבי התיבול ומכסים במים.
• מבשלים במשך 50-40 דקות עד שהירקות והעוף מתרככים וממליחים תוך כדי בישול. יש לשים לב לא להמליח יתר על המידה מכיוון שעוף מוכשר מומלח מראש.
הכותבת היא מנהלת תחום תזונה מחוז מרכז, מכבי שירותי בריאות