עונת מחלות החורף נפתחה, גם אם לא רשמית: באירופה מבשרים על תחלואת שפעת קשה, גם בארץ המחלקות בבתי החולים מתמלאות ותתי גרסאות חדשות של קורונה עדיין צצות בעולם. גם הצטננות נכנסה ללופ, למרות שהיא נפוצה יותר בחודשים הקרים, ולכן יש סיכוי שאינכם יודעים מה אחראי לתסמינים שלכם.
קראו עוד
מומחי רפואה מאשרים שהתסמינים החופפים עלולים להקשות על פענוח הנגיף, ולכן חשוב להיבדק. במגזין האמריקני פורצ'ן מציינים שבדיקות לקורונה ולשפעת יכולות לעזור להבין את דרך הפעולה הטובה ביותר, ולשקול בעת הצורך גם ליטול תרופות כמו פקסלוביד וטמיפלו שיכולות להפחית את משך הקורונה והשפעת בהתאמה, או אם נדרש בידוד ולכמה זמן.
1 צפייה בגלריה
התסמינים החופפים עלולים להקשות על פענוח הנגיף
התסמינים החופפים עלולים להקשות על פענוח הנגיף
התסמינים החופפים עלולים להקשות על פענוח הנגיף
(צילום: shutterstock)

מה ההבדל בין שפעת לקורונה?

שפעת וקורונה הן שתיהן מחלות בדרכי הנשימה הנובעות מהתפשטות של וירוסים שונים. על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), השפעת בדרך כלל מגיעה לשיא בין דצמבר לפברואר בחצי הכדור הצפוני, וחומרת התחלואה תלויה בעונה ובאופן שבו חיסון השפעת מותאם לווירוס העונתי שמסתובב. אם ללמוד מעונת השפעת שהסתיימה לפני חודשיים באוסטרליה, היא הייתה הקשה ביותר בחמש השנים האחרונות, עם מאות מאושפזים, 60% מתוכם של ילדים. נרשמו גם 181 מקרי תמותה. נגיף הקורונה אינו קשור לעונה מסוימת, למרות שמומחים משערים כי צפוי גל נוסף בין אוקטובר לינואר.
למרות שחולה בשפעת או בקורונה יכול להיות גם א-תסמיני, חולי שפעת בדרך כלל מרגישים תסמינים מיד, בין יום אחד לארבעה ימים לאחר ההדבקה, בעוד שאלו עם קורונה יכולים להרגיש תסמינים מיומיים עד חמישה ימים לאחר ההידבקות ואף עד 14 ימים אחריה, כך לפי ה-CDC. בנוסף וכזכור, כי נגיף הקורונה מתפשט בקלות רבה יותר מאשר שפעת, במיוחד כאשר אנשים אינם סימפטומטיים.
בעוד ששפעת ו-COVID נראים דומים בתחילת הדרך, תסמיני פוסט קורונה, כמו ערפול מוחי, עייפות, שינוי בריח או טעם, בין היתר, הם ייחודיים לנגיף ועדיין נחקרים.

מהם התסמינים של קורונה, שפעת והצטננות?

לפי ה-CDC, הסימפטומים של המחלות הוויראליות דומים, אך לרוב ניתן לראות כמה הבדלים מובהקים, כמו אובדן ריח וטעם שאופייני רק לקורונה.
תסמינים: שפעת קורונה הצטננות
בארגון האמריקאי לאסטמה ואלרגיה (AAFA) מציינים כי הצטננות ושפעת עלולות להוביל לאסטמה המתבטאת בבעיות נשימה, כאבים בחזה או לחץ ונשימה מהירה.

כמה גרועים יהיו השפעת והקורונה בחורף הזה?

אומנם עדיין לא ברור כיצד הקורונה והשפעת יבואו לידי ביטוי בחודשים הקרובים, אך למומחים יש את החששות שלהם. עונה זו עשויה להיות "עונת שפעת גרועה במיוחד, בנוסף לגל פוטנציאלי נוסף של נגיף הקורונה", מציינים מומחים אמריקנים וגם פרויקטור הקורונה בישראל פרופ' סלמאן זרקא, עוקב בדריכות אחר הנתונים: "אנחנו ערוכים לעלייה אפשרית בתחלואה בישראל, הן של הקורונה והן של השפעת", אמר ל-ynet.
פרופ' זרקא ציין בחודש שעבר שמומלץ לאוכלוסיית הסיכון לקבל שני חיסונים - נגד שפעת ונגד קורונה. "אפשר לקבל אותם ביחד או בנפרד", אמר. "חשוב לקבל אותם בשביל לשפר את ההגנה נגד מחלות ונגיפים שיכולים לגרום לאשפוז. מדובר בשני חיסונים בשתי זריקות נפרדות. החיסון נגד הקורונה מותאם לזן האומיקרון. רכשנו את החיסונים הנדרשים, הם נחתו בארץ ויגיעו לקופות החולים. מומלץ להתחסן גם נגד שפעת, במיוחד אוכלוסייה בסיכון".
השורה התחתונה: עדיף להיות פרואקטיביים, להתחסן ולבדוק אם יש לכם תסמינים, ולא לסכן בני משפחה ואנשים מסביבכם. יש לכם תסמינים? הישארו בבית עד להחלמה.