השפעת החום על תפקוד המוח: מחקר אמריקני חדש שנמשך כ-12 שנים מצא קשר בין גלי החום לבין ירידה בתפקוד המוח, בעיקר בקרב מבוגרים. הממצאים פורסמו בכתב העת לאפידמיולוגיה ובריאותית קהילתית.
החוקרים שפרסמו את ממצאיהם ב-Journal of Epidemiology and Community Health ניסו להבין את הקשר בין חשיפה לחום קיצוני לבין ירידה קוגניטיבית. הם ניתחו נתונים של כמעט 9,500 מבוגרים בארצות הברית בגילי 52 ומעלה שנסקרו על פני תקופה של 12 שנים, משנת 2006, כחלק ממחקר בריאות ופרישה שנערך על ידי המכון למחקר חברתי של אוניברסיטת מישיגן, שמודד את התפקוד הקוגניטיבי של נבדקים על פני הזמן.
2 צפייה בגלריה
התחממות גלובלית
התחממות גלובלית
ההתחממות פוגעת בעיקר באוכלוסיות חלשות
(צילום: shutterstock)
החוקרים בדקו גם מדדים סוציו-אקונומיים של השכונות שבהן גרו המשתתפים. בנוסף, הם חישבו את החשיפה המצטברת של הנבדקים לחום קיצוני (מספר הימים שבהם מדד החום הגיע או עלה על סף מסוים תוך ציון המיקום בו התבצעה הבדיקה) במהלך תקופה זו של 12 שנים בהתבסס על נתוני טמפרטורה היסטוריים מהמעקב הלאומי סביבתי בריאות הציבור של המרכז לבקרת מחלות האמריקני – ה-CDC.
חוקרת אמריקנית: "חשיפה מצטברת לחום קיצוני עלולה לעורר שרשרת של תגובות מוחיות כולל נזק תאי, דלקת ולחץ חמצוני, כולם עלולים לחסל את הרזרבה הקוגניטיבית של האדם"
קראו עוד:
חשיפה גבוהה לחום קיצוני קשורה לירידה קוגניטיבית מהירה יותר בקרב תושבי שכונות עניות, אך לא עבור מי שחי בשכונות עשירות יותר, ככל הנראה מפני שאוכלוסיות ברמה סוציו אקונומית גבוהה מווסתים את הטמפרטורה באמצעות מיזוג האוויר בדירה, במקום העבודה, וברכב.
"ירידה קוגניטיבית עשויה שלא להתבטא מיד לאחר אירוע חום בודד, אך חשיפות חוזרות או ממושכות לחום קיצוני עשויות להזיק", הסבירה פרופ' וירג'יניה צ'אנג, מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת NYU וראש צוות החוקרים, "חשיפה מצטברת לחום קיצוני עלולה לעורר שרשרת של תגובות מוחיות כולל נזק תאי, דלקת ולחץ חמצוני, כולם עלולים לחסל את הרזרבה הקוגניטיבית של האדם".
2 צפייה בגלריה
קשישה שותה מים
קשישה שותה מים
השפעת החום הקיצוני על התפקוד הקוגניטיבי של מבוגרים
(צילום: shutterstock)
"לשכונות עשירות יש משאבים שיכולים לעזור בגל חום - דברים כמו שטחים ירוקים מטופחים, מיזוג אוויר ומרכזי קירור" אמרה פרופ' האנה לי, סוציולוגית מאוניברסיטת סונגקיונקוואן שהשתתפה בצוות המחקר, "בשכונות מוחלשות, ייתכן שהמשאבים האלה לא קיימים. גורמים אחרים הקשורים לשכונות מוחלשות - תושבים שחווים מתח כרוני, בידוד חברתי גדול יותר ופחות שירותים מיוחדים לבריאות קוגניטיבית - יכולים גם הם לתרום לפער הזה".

לגלי החום מנגנוני פגיעה על המוח

החוקרים קוראים לממשלות המקומיות ולגורמי הבריאות לפתח מדיניות וכלים המזהים תושבים הרגישים לחום קיצוני, להעצים קהילות בסיכון, למפות את הצרכים הספציפיים שלהם ולפתח תמיכה ממוקדת ותקשורת מוגברת עם אוכלוסיות אלו.
ד"ר אופיר קרתד"ר אופיר קרת
"לגלי חום עלולים להיות כמה מנגנוני פגיעה על המוח", מסביר ד"ר אופיר קרת, מומחה לנוירולוגיה ומנהל מרפאת דמנציה בצעירים בבית החולים בילינסון, "כשהטמפרטורה גבוהה אנחנו ישנים פחות טוב, ונפגעים מנגנונים שונים בגוף כמו המערכת ההורמונלית ותפקוד מבנים שונים במוח.
"המעניין במחקר הוא המעקב של החוקרים במשך 12 שנים אחר המתנדבים. כעת עומדת השאלה מהו המנגנון המדויק שגרם לפגיעה המוחית, ויש להניח שישנן מספר סיבות שמובילות לפגיעה, שנגלה אותן רק במחקרים עוקבים נוספים".
פרופ' דוד טנה, נוירולוג רמב"םפרופ' דוד טנהצילום: דוברות רמב"ם
"בספרות הרפואית ידוע כבר שנים שחום קיצוני מגביר את הסיכון לפגיעה קוגניטיבית ולשבץ מוחי, וייתכן גם מנגנון של אלצהיימר שנצפה במחקרים על חיות מעבדה", אומר פרופ' דוד טנה, מנהל מכון שבץ מוח וקוגניציה ברמב"ם ויו"ר האיגוד הנוירולוגי בישראל, "אין סיבה לפאניקה, ונדרשים מחקרים נוספים, אבל ברור כבר מזמן שצריך לעשות הכל כדי להימנע מחשיפה לחום קיצוני, לא רק בגלל מכת חום אפשרית והתייבשות, אלא גם בגלל ההשפעות ארוכות הטווח.
"אני ממליץ לאנשים להימצא במקומות מקוררים, להפעיל מזגן לפי הצורך, הממשלות צריכות לעשות מה שאפשר כדי להגביר את ההצללה והצמחיה שמורידים משמעותית את הטמפרטורה. ולכולנו, לעשות הכול כדי לשמור על כדור הארץ".