הביטוח הרפואי ל-14 אלף הפליטים מאוקראינה שבוטל בבת אחת, יוארך - רק עד לסוף השנה. כך הנחה היום (ו') ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתייעצות עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. זה קורה כשבוע לאחר שחשפנו ב-ynet שהפליטים מאוקראינה נושלו מזכותם לשירותי בריאות בישראל.
בהודעת לשכת ראש הממשלה, נאמר כי "על פי הנחיית ראש הממשלה ובהתייעצות עם שר האוצר, הוחלט על הארכת הסיוע הסוציאלי והבריאותי לנמלטי המלחמה מאוקראינה עד לסוף השנה".
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת
נשיא אוקראינה וראש הממשלה. ישראל תמשיך לסייע לפליטים מאוקראינה
(צילום: שאול גולן, רויטרס )
קראו עוד:
ביטול הביטוח שינה בימים האחרונים את מציאות חייהם של הפליטים: חלקם נאלצו להתמודד עם הודעות על הפסקת האשפוז בבית החולים, היעדר ביצוע בדיקות הכרחיות וחוסר יכולת לקבל תרופות, חלקן מצילות חיים. החלטת האוצר גרמה גם לפגיעה ביחסי ישראל ואוקראינה. "אנו מאוכזבים ומודאגים מאוד מההחלטה של ממשלת ישראל לבטל את ביטוח הבריאות לפליטים מאוקראינה", אמר לפני שבוע שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק.
במקביל לדיון שנערך אתמול בהשתתפות מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, עתרו לבג"ץ שורה של ארגוני סיוע, בהם עמותת רופאים לזכויות אדם ומומחים לבריאות הציבור.
רדיק, בן משפחתה של אלה פלטקין, בת 65, שהגיעה מהעיר ויניצה, סיפר שלשום: "היא חולת דיאליזה וצריכה לקבל אותה שלוש או ארבע פעמים בשבוע. בשבוע שעבר רצו להפסיק את האשפוז בברזילי, אבל היא עוד פה. אמרו לנו שביום שישי היא תשתחרר מכאן ובית החולים בינתיים סופג את עלויות הטיפול. היא לא יכולה לעמוד על הרגליים אחרי טיפולי דיאליזה. בית החולים החליט לספוג את מימון הדיאליזה, אבל את התרופות אנחנו נממן. מדובר בהרבה כסף". כאמור, סוגיית מימון הטיפול באלה פלטקין באה על פתרונה בינתיים, לפחות עד סוף השנה.

הרב הראשי של אוקראינה בירך

במשרד הרווחה אמרו בשבוע שעבר כי "במשך שנה וחצי יישם משרד הרווחה את החלטת ממשלת ישראל להעניק סיוע הומניטרי לנמלטי המלחמה באוקראינה השוהים בארץ כפי שראוי לעשות בזמן מלחמה. לשם הענקת הסיוע תוקצב המשרד ב-100 מיליון שקלים, תקציב שבאמצעותו סייע לכ-83 אלף אזרחים אוקראינים. 80% מתקציב זה יועד לכיסוי פוליסות ביטוח הבריאות ומתן שירותי רפואה".
הרב משה אסמן, רבה של אוקראינה, הגיב: "אני מברך את ידידי, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ואת חברי מר יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, על ההחלטה המבורכת להאריך את הסיוע הסוציאלי והבריאותי לנמלטי המלחמה מאוקראינה עד לסוף השנה. זוהי פעולה הומניטרית חשובה ודרושה למען אלה שנמלטו לישראל מהמלחמה באוקראינה. אני קורא לממשלת ישראל לא להמתין עד לסוף השנה, ולגבש כבר עכשיו פתרון לפליטים עבור שנת 2024".