חשיפה: כ-14 אלף פליטים מאוקראינה שהגיעו לישראל מאז פרוץ המלחמה - אינם זכאים מהיום (ד') לקבל שירותי בריאות משום שפג תוקף הביטוח הרפואי, ומשרד האוצר לא האריך את תוקפו. כך נודע ל-ynet. בחלק מבתי החולים כבר התקבלה הודעה שהמשך הטיפול בפליטים ייעשה ללא מימון. גורמים המעורים בפרטים הגדירו זאת כ"אירוע הומניטרי משמעותי".
2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ, וולודימיר זלנסקי
בצלאל סמוטריץ, וולודימיר זלנסקי
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(צילום: שלו שלום,: LUDOVIC MARIN / AFP)
משרד הרווחה מאשר שמשרד האוצר לא האריך את התקצוב, וקרא גם למשרד ראש הממשלה להתערב: "לצערנו, הממשלה לא האריכה את תקצוב הביטוח הרפואי ואנו קוראים למשרד האוצר ולמשרד ראש הממשלה לפתור את הסוגיה לאלתר".
קראו עוד:
במשרד הרווחה אמרו כי "במשך שנה וחצי יישם משרד הרווחה את החלטת ממשלת ישראל להעניק סיוע הומניטרי לנמלטי המלחמה באוקראינה השוהים בארץ כפי שראוי לעשות בזמן מלחמה. לשם הענקת הסיוע תוקצב המשרד ב-100 מיליון שקלים, תקציב שבאמצעותו סייע לכ-83 אלף אזרחים אוקראינים. 80% מתקציב זה יועד לכיסוי פוליסות ביטוח הבריאות ומתן שירותי רפואה. יצוין כי בשלב זה המשרד ימשיך בהענקת שירותי רווחה וסיוע במגורים במקרי חירום לנמלטי המלחמה באוקראינה השוהים בישראל".
לדברי גורם המעורה בנושא, "יש פה אוכלוסייה שלמה שמזלזלים בה ומפסיקים באחת שירותי בריאות לקבוצה פגיעה במיוחד. המדינה מפקירה אוכלוסייה שלמה. יש מגמה ברורה של מידור אוכלוסיות שלמות שהמדינה לקחה עליהן בעלות. זה ממש לזרוק אותן לכלבים". גורמים אחרים מתחו ביקורת על כך שמשרד הבריאות "נעדר מהאירוע" ובפועל לא מרכז את הטיפול בפליטי אוקראינה.

איבדו את הביטוח הרפואי בן לילה

לפליטים מאוקראינה שני סוגים של ביטוחים: לבני יותר מגיל 60 ולבני מתחת לגיל 60. על הביטוח של בני ה-60 ומטה אחראיות מרפאות "טרם" - והתקצוב לכיסוי הביטוחי נגדע. לפי צו השעה לסיוע לאזרחי אוקראינה השוהים בישראל, פליטים בני יותר מ-60 ואנשים עם מוגבלות אמורים לקבל כיסוי ביטוח דרך חברת הביטוח מנורה, שמקושרת עם קופת החולים לאומית שמספקת להם שירותי בריאות. גם הביטוח שלהם פג בלילה ומשרד האוצר לא הנחה את החברה המבטחת להאריך אותו. לישראל הגיעו בין 3,500 ל-4,000 פליטים בקטגוריה הזו.
יש לציין כי גם במנהלה האחראית על הפליטים מאוקראינה שנמצאת תחת משרד הרווחה, מכירים את העובדה שלא הוארך הכיסוי הביטוחי לפליטים. חברת הביטוח ניסתה בתחילה להאריך את הביטוח עד ל-30 בספטמבר, אך עד כה ללא הצלחה ברקע היעדר החלטת האוצר בעניין.
"יש פה אוכלוסייה שלמה שמזלזלים בה ומפסיקים באחת שירותי בריאות לקבוצה פגיעה במיוחד. המדינה מפקירה אוכלוסייה שלמה. יש מגמה ברורה של למדר אוכלוסיות שלמות שהמדינה לקחה עליהן בעלות. לזרוק אותם לכלבים"
בישראל שוהים לפי שעה כ-14 אלף אזרחים אוקראינים שנמלטו לכאן מפרוץ המלחמה ואינם זכאי חוק השבות, בהם כאמור כ-4,000 בני אדם בני יותר מ-60. זאת נוסף לכ-20 אלף אזרחי אוקראינה שהיו כאן עוד קודם הפלישה ולא יכולים לחזור הביתה. שתי הקבוצות הללו אמנם מוגנות מפני הרחקה לארצן ושוהות כדין בישראל. אבל לפי דוח של ארגון א.ס.ף על מצב הפליטים ומבקשי המקלט בישראל, "המענה שהמדינה העמידה כדי לסייע לחלקם הולך ונעלם, ומצוקת הפליטים גוברת".
2 צפייה בגלריה
הרס ופעולות חילוץ אחרי מתקפת טילים הפצצה של רוסיה על מסעדה בעיר קרמטורסק אוקראינה מלחמה
הרס ופעולות חילוץ אחרי מתקפת טילים הפצצה של רוסיה על מסעדה בעיר קרמטורסק אוקראינה מלחמה
לא נראה סוף למלחמה באוקראינה. מראות הרס אחרי מתקפה רוסית על העיר קרמטורסק
(צילום: AFP)
הפליטים בישראל נתקלים בבעיה של עלות גבוהה של השירותים הרפואיים, וחוסר סיוע מצד המדינה. רק מי שנכנס מ-24 בפברואר אשתקד - עת פרצה המלחמה - זכאי לשירותי חירום דרך מרפאות "טרם". בפועל, כל המנגנון מגיש טיפול מאוד מוגבל ומאוד בסיסי שלא נותן מענה לחולים מורכבים, כרוניים או למי שצריך טיפול שאינו דחוף.
ינאי קרנצלר, מנהל המרפאה הפתוחה בעמותת רופאים לזכויות אדם מסר בתגובה: "מלכתחילה, ההסדר הביטוחי שנקבע לפליטי אוקראינה שגילם 60 ומעלה לא היה מיטבי. שכן, הוא פגע ביכולת לקבל שירותי בריאות סדירים בשל קשיים בירוקרטיים סביב הצורך בהארכתו מדי חודש. כעת, האיום של משרד האוצר שלא לחדש את ההסדר הוא מכת מוות לזכות לבריאות של אוכלוסייה זו. אם החלטת משרד האוצר אכן זו תצא לפועל, אלפים ינותקו מטיפולים רפואיים ותרופותיהם וחייהם יהפכו להפקר. אנו קוראים לממשלה לחדש לאלתר את ביטוח לאומית ומנורה עבור פליטי המלחמה באוקראינה ועבור כלל אוכלוסיות הפליטים החיות בישראל" .
יאיר סמוליאנוב, מנהל תחום קליטת עלייה ב"לובי המיליון", הגיב: "נוצר מצב אבסורדי. לאחר שישראל קראה על כל במה שתעזור לפליטי המלחמה באוקראינה, היא בוחרת כעת לסגת, אך במקום להצהיר בפני הפליטים - אנחנו רוצים שתעזבו, פשוט מערימה את כל הקשיים שניתן כדי שיבינו את הרמז. נראה ששר האוצר מבקש לגרש אנשים אלה מישראל תוך כדי שמפציצים להם את הבית. אנו קוראים למשרד האוצר ולמשרד ראש הממשלה למצוא את הפתרונות הנחוצים ולחזור בהם מההחלטה הקשה הזו".
ממשרד האוצר טרם התקבלה תגובה לדברים.