שיעור חולי האסתמה המתגוררים ביישובים שבהם זיהום האוויר גבוה – גדול יותר באופן מובהק לעומת יתר היישובים. כך עולה מנתונים חדשים של מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM, שהגיעו לידי "ידיעות אחרונות" ומתפרסמים לרגל יום האסתמה שצוין אתמול (יום ג') ברחבי העולם.
נתוני המכון מתבססים על מדידות זיהום האוויר באזורים השונים לצד בדיקת נתוני האבחון במחלה של כלל מבוטחי מכבי. מהנתונים עולה כי היישובים השוכנים מזרחית לחיפה הם אלו שבהם שיעורי האסתמה הגבוהים בישראל, בהם נצרת וקריית טבעון. חיפה עצמה לא ברשימה מאחר שהרוחות מסיטות את רוב האוויר המזוהם אל שכנותיה, והן נפגעות יותר ממנה, לפחות בהקשר זה. כך, בנצרת, לא פחות מ-14.6% מחברי מכבי אובחנו עם המחלה.
עוד בנושא זה:
שיעורים גבוהים של מבוטחי מכבי נמצאו גם בנס ציונה, שבה נמדדה בהתאם גם רמת זיהום אוויר גבוהה במיוחד, כמו גם בגני תקווה וקריית אונו. עוד נמצא כי באזור תל אביב יש כמעט עשרה אחוזי אבחנה במחלה לצד רמת זיהום אוויר גבוהה במיוחד. מנגד, בירושלים וברמת הגולן נמצא שיעור נמוך של חולי אסתמה, לצד רמה דומה של זיהום אוויר.
נתוני המכון מצטרפים לנתונים מהעבר שפירסם משרד הבריאות ומצביעים גם הם על קשר בין רמת זיהום האוויר לבין אשפוזי ילדים בעקבות סיבוכים של אסתמה. על פי נתוני המשרד מ-2018, אשפוז ילדים עקב אסתמה, גבוה בנפת חיפה פי 2.32 מהממוצע הארצי.
אסתמה היא מחלת ריאות כרונית הפוגעת בילדים ובמבוגרים ומהווה גורם משמעותי לתחלואה נלווית ולתמותה בעולם כולו. על פי משרד משרד הבריאות, "עם גורמי הסיכון לאסתמה נמנים גורמים סביבתיים כגון זיהום אוויר וחשיפה לאלרגנים שונים, וכן גורמים גנטיים". לדברי ד"ר טל פטלון, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי KSM, "יום האסתמה הבינלאומי הוא הזדמנות לעלות מודעות לאבחון וטיפול מוקדם במחלה. אסתמה מושפעת מגורמים רבים, וביניהם תורשה, אורח חיים וסביבה. איכות האוויר ושינויי האקלים משפיעים על כולנו ולכן עליהם להוות חלק אינטגרלי מאסטרטגיית קידום הבריאות בארץ ובעולם".
טל פטלוןד"ר טל פטלוןצילום: אסף ברנר
היא מוסיפה כי "אנחנו יודעים שלזיהום אוויר יש קשר ישיר לאסתמה ואנחנו רואים במפה קשר ישיר בין רמת זיהום האוויר לאסתמה באוכלוסייה".
ד"ר פטלון מסבירה כי "בעת התקף אסתמה מתרחשת היצרות של דרכי הנשימה, לצד גודש והפרשת ריר מוגברת. תהליך זה מושפע מזיהום האוויר. המטרה של גופי הבריאות היא לאבחן את המחלה כמה שיותר מוקדם ולטפל בה כדי למנוע את ההתקפים שלה, שיש להם מחיר".
על פי ארגון הבריאות עולמי, אסתמה היא המחלה השכיחה ביותר בקרב ילדים. בשנת 2019 התמודדו עם המחלה ברחבי העולם 262 מיליון בני אדם ו-455 אלף מתו כתוצאה מסיבוכים שלה. הטיפול המקובל הוא במשאפים שונים, ואינהלציה יכולה להפחית משמעותית את הסימפטומים של המחלה.
על פי הארגון, "רוב מקרי המוות הקשורים באסתמה מתרחשים במדינות מתפתחות, שמתמודדות עם תת־אבחון ושהטיפול אצלן במחלה נחשב למאתגר". בתוך כך יש לציין כי כבר בשנת 2015 פירסם מבקר המדינה דו"ח חריף במיוחד שמתח ביקורת על הטיפול בזיהום האוויר בישראל. בין היתר מצא המבקר כי לא נקבעו תקנות להפחתת זיהום האוויר והצביע על שורה ארוכה של דוגמאות להיעדר אכיפה בכל הנוגע לזיהום אוויר גבוה.