המחסור החריף בתרופה רמדיסיביר לטיפול בחולי קורונה בבתי החולים - שאותו חשפנו שלשום ב-ynet - השאירה את הרופאים אובדי עצות בטיפול בחולים במצב קשה ובמי שסובלים ממחלות רקע. יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פנימית, פרופ' אבישי אליס, אומר כי "זה משאיר אותנו בלי תחמושת לטפל בחולים במצב מורכב. זו בושה וחרפה, אין מילים אחרות".
לדברי פרופ' אליס, "אנחנו הפה של החולים. הקריאה היא מאוד פשוטה: אנחנו זקוקים לתרופה וזו התחמושת שלנו לטיפול בחולי קורונה קשים. העובדה שהתרופה הזו אזלה היא אות קלון למערכת הבריאות הישראלית".
1 צפייה בגלריה
רופאים בבית חולים באתונה מטפלים בחולה קורונה
רופאים בבית חולים באתונה מטפלים בחולה קורונה
רופאים בבית חולים באתונה מטפלים בחולה קורונה. ארכיון
(צילום: Alexandros Michailidis / Shutterstock.com)
נזכיר שהמחסור נוצר בגלל מחלוקת תקציבית בין משרדי הבריאות והאוצר שהסלימה ביממה האחרונה עקב תוכנית האוצר לקצץ 300 מיליון שקל מתקציב הבריאות במסגרת הקיצוץ התקציבי. התרופה רמדסיביר לא נמצאת עדיין בסל התרופות ודיונים סביב הכנסתה מתקיימים בימים אלו, במסגרת דיוני הוועדה. משרד האוצר מסרב להעביר תקציב ייעודי לתרופות הללו, ומתעקש שמשרד הבריאות נדרש להקצות תקציב לרכישה ולחלוקה של התרופות מתוך תקציב שכבר ניתן לו. לוויכוח התקציבי נוספה תחזית תחלואה אופטימית מדי של משרד הבריאות שלא עמדה במבחן המציאות.
"הקורונה קיימת והיא לא נעלמה מעולם", אומר פרופ' אליס, "החולים שמתאשפזים בבתי החולים הם החולים הקשים יותר, ובדרך כלל הם החולים הקשישים או חולים מורכבים. יש ויכוח גדול כמה רמדסיביר הוא פורץ דרך, חשוב ומשנה את המהלך בצורה קיצונית. זה מה שיש ביד כרגע בטיפול וזה מה שמקובל וצריך לתת. אתה עומד מול חולה בסיכון גבוה עם מחלות רקע רבות ואתה לא יכול לתת לו את הטיפול שכתוב בספר. לי יש בממוצע בין חולה אחד לשלושה חולים עם קורונה מדי יום במחלקה, ובדרך כלל הם מורכבים ועם מחלות רקע. אנחנו מצליחים כמעט את כולם להוציא מבית החולים בעזרת הטיפול שהם מקבלים".
הוא סיפר על אישה בת 90 שלא מקבלת את הטיפול כעת, "זו סיטואציה אישית לא נעימה. אני הפה של החולים. אני צריך לבלוע את העובדה שאני לא נותן לה טיפול מיטבי שהיא צריכה לקבל אותו ושמונעים אותו ממנה מסיבות בירוקרטיות והזויות. אני מרגיש נורא עם זה. גם ככה קשה לנו. המחלקות מלאות ואתה מאשפז אנשים מבוגרים עם ירידה תפקודית. אתה מונע מהם בסוף את הטיפול שאמור לעזור להם וזו תחושה איומה. אין היום רמדסיביר ברוב בתי החולים. אם יש למישהו יש, זה המעט שנשאר וגם זה לא יהיה".
מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי (WHO) ד"ר טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, אמר כי התכנסויות חג המולד והשנה החדשה הובילו בחודש שעבר להתפשטות נגיף הקורונה. "10,000 מקרי מוות דווחו בדצמבר, בעוד שהאשפוזים בבתי חולים במהלך החודש זינקו ב-42% בכמעט 50 מדינות - בעיקר באירופה ובאמריקה", אמר. עם זאת ציין כי מדובר בנתונים נמוכים בהרבה מבשיא המגפה.
טדרוס אמר שהזן JN.1 הוא הבולט כעת בעולם, אבל הוא דומה לווריאנט האומיקרון, כך שהחיסונים הנוכחיים עדיין צריכים לספק הגנה מסוימת. ד"ר מריה ואן קרקהוב מארגון הבריאות העולמי הוסיפה שניכרת עלייה במחלות בדרכי הנשימה ברחבי העולם עקב נגיף הקורונה, וכן נגיפי שפעת, רינו-וירוס ודלקת ריאות. "אנו מצפים שהמגמות הללו יימשכו בינואר עד סוף חודשי החורף בחצי הכדור הצפוני".
ההמלצה של הארגון היא להתחסן במידת האפשר, לעטות מסכות ולוודא שהאזורים הפנימיים מאווררים היטב. "ייתכן שהחיסונים לא מונעים ממך להידבק, אבל החיסונים בהחלט מפחיתים משמעותית את הסיכוי שלך להתאשפז או למות".