בשיתוף פורום Reboot
בשנת הקורונה הראשונה כיהנתי כפרויקטורית הקורונה של מכבי. אני רוצה לשתף אתכם מניסיוני האישי ולתת לכם הצצה קטנה על קבלת החלטות מאחורי הקלעים.
אתם זוכרים את התקופה הדימיונית ההיא שמדדו לנו חום בכניסה לסופר? היינו צריכים לשמור מרחק אחד מהשני, חששנו לבקר את ההוריםוגם פחדנו לבקר בבתי חולים כי הקורונה הפחידה אותנו יותר מהתקף לב...כן, זה היה רק לפני שנתיים.
גם אנחנו במערכת הבריאות חששנו והתמודדנו עם אי ודאות. לא ידענו איך להגן על הצוותים, הרגשנו מפוחדים בתוך חליפות החלל... שאלנו את עצמנו שאלות רבות: אפשר לקבל קהל? האם בכלל אפשר לשלוח רופאים לבתי המטופלים? איך מנהלים את המלאי הזעום של ציוד המיגון? לא היו תשובות ברורות. היינו צריכים לקבל החלטות על בסיס מידע חסר...
במצב כזה הדבר החשוב ביותר הוא לא לעצור - ולקבל החלטות ! דוגמא אחת כזו היא ההחלטה האמיצה שקיבל רן סער, מנכ"ל מכבי להיערך לבדיקות בתוך הקופה כשעדיין לא היה אישור ממשרד הבריאות לערוך בדיקות שכאלו. החלטתו היתה להתארגן לפעולה, ובמקביל לעבוד על האישור. היינו הראשונים לפתוח מעבדת קורונה בבני ברק שהייתה אחד ממוקדי ההתפרצות. וזה הוכיח את עצמו. זה אולי נראה היום טריוויאלי אבל אז זה היה פורץ דרך.
צפו בשיחת הבריאות של אנג'לה עירוני:
זמן קצר לאחר תחילת המגפה והעלייה במספר החולים, הבנו שלא ניתן לטפל בחולי קורונה רק בבתי חולים עם חליפות חלל ואוהלים. היה לנו ברור שצריך למצוא חלופה בקהילה.
וזה מה שעשינו. נשמע פשוט נכון? אז לא כל כך. בפועל קיבלנו החלטה משנת מציאות שדרשה מאתנו לחשוב מחוץ לקופסה ולהגיב מהר. לקחנו תשתית של ידע וטכנולוגיה שפיתחנו לטיפול בחולים מרחוק והשתמשנו בהם לטיפול בחולי קורונה. פיתחנו במהירות את היכולת לסווג חולי קורונה על פי סיכון: קל, בינוני וקשה. כך נולד הממט"ק – מוקד לטיפול בחולי קורונה. בית החולים הווירטואלי הראשון שלנו.
בטיחות המטופל עמדה לנגד עינינו ולכן ידענו שאנחנו צריכים מכשיר יעיל לניטור. המושג מד סטורציה לא היה אז שגור כפי שהוא היום ... אבל הוא יכול לסמן עבורנו מיהם החולים שמידרדרים, גם מרחוק. נשאלתי ע"י הרכש כמה מכשירים אני רוצה להזמין. היו לי אז בסה"כ כ-1,000 חולים. הערכתי שיהיו במקסימום 40,000 חולים, אז הזמנו 40 אלף מדי סטורציה. אני אגלה לכם עכשיו בסוד שחשבתי שהגזמתי... אבל חשוב לזכור שבאותה תקופה כל המדינות התחרו על אותו ציוד רפואי ומה שעזר לי לקבל את ההחלטה הייתה התובנה שעדיף להיות בעודף מאשר בחסר.
הקפיצה המשמעותית הבאה בניהול חולי הקורונה הגיעה יחד עם פרופ' רוני גמזו כשמונה לפרוייקטור הקורונה. אנחנו באמצע הגל השני, פרופ' גמזו, מזמין את כל נציגי קופות החולים לפגישה דחופה. שבת בבוקר, אני נכנסת לחמ"ל הלאומי בשיבא ומוצאת שם נציגים ממשרד הבריאות, קופות חולים, מד"א, פיקוד העורף, השלטון המקומי ועוד. זו הייתה הפעם הראשונה שישבנו ביחד. פרופ' גמזו הבין שכדי לנצח את המגפה חייבים לשלב ידיים. הוא פתח את הדיון במשפט: "יש לכם אויב משותף – עכשיו שבו ותייצרו תכנית למלחמה במגפה".
היו ויכוחים רבים באותו דיון... אני יכולה להגיד בכנות כגורם מקצועי במערכת הבריאות לא חשבתי שלפיקוד העורף יש מקום בניהול טיפול רפואי. לקח לי זמן להבין שגם חייל יכול לעשות חקירה אפידמיולוגית.
ואיזה מזל היה לנו. כי תוך חודש מספר החולים הכפיל את עצמו מדי יום. רק כשהבנו
שגידול אקספוננציאלי במספר חולי הקורונה, לא יאפשר למערכת הבריאות להתמודד לבד עם המצב, שמנו את האגו בצד ועברנו לעבוד באקו. כל אחד הבין שלא הפתרון שלו חייב לנצח, אלא הפתרון הנכון ביותר, וכך – קפצנו קדימה בניהול המגפה ביחד.
ממרץ 2020 עד עכשיו: מי היה מאמין? כמעט שנתיים לתוך המגפה ובעבודה משותפת של כל הגורמים השונים יחד יש לנו מגוון רחב של פתרונות: חיסונים אפקטיביים, פרוטוקול תרופתי שמפחית תמותה, נגישות מצוינת לבדיקות PCR ובדיקות מהירות ותרופות חדשות שמפחיתות אשפוז ומוות. השילוב של כל אלה יוצר מציאות חדשה של חיים לצד המגפה.
השנתיים האחרונות איתגרו אותנו כמנהיגי מערכת בריאות. אנחנו נדרשים להמשיך ולהמציא את עצמנו כל פעם מחדש. המדע והטכנולוגיות הם שהצילו אותנו, אבל לא רק: גם היכולת שלנו להתאים עצמנו לשינויים, לקחת החלטות אמיצות, להוריד מגננות ולהילחם בפייק ניוז.
המגפה הבאה תגיע. ולא בעוד 100 שנים. אנחנו חייבים להיות מוכנים כי במגפה הבאה לא נוכל להרשות לעצמנו זמן התארגנות ארוך.
חשבתי איך לסכם את המאמר ומה בעצם למדתי מהתקופה האחרונה? ברור לי שחייבים להמשיך להשקיע במחקר ולפתח תשתיות טכנולוגיות, לקבל החלטות באומץ ניהולי, להסתכל החוצה, לראות למי יש יכולות ולשלב ידיים, להיות קשובים יותר לציבור ולאוכלוסיות מיוחדות ובעיקר לזכור: כדי להצליח בחירום עלינו להתבסס על ההצלחות שלנו בשגרה.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot