סקירה נוספת במהלך ההיריון: האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה ממליץ לרופאיו ליידע את כל הנשים ההרות על האפשרות לערוך סקירת איברים נוספת במהלך הטרימסטר השלישי בנוסף לשתיים המומלצות כעת, כך נודע ל-ynet. כיום, רק נשים עם היריון בסיכון זכאיות למימון ציבורי של סקירה שלישית, ולפיכך יתר הנשים ייאלצו לשלם מכיסן אם ירצו לבצע בדיקה זו בשליש האחרון של ההיריון.
ההחלטה התקבלה במהלך ישיבה של האיגוד שנערכה לאחרונה ובמהלכה התקיים דיון בנושא. כבר כיום ההמלצה לנשים בהיריון בסיכון לעבור סקירה נוספת לאחר השבוע ה-30 של ההיריון מאחר שהסקירה השנייה מתבצעת בסביבות השבוע ה-22.
1 צפייה בגלריה
אולטראסאונד הריון
אולטראסאונד הריון
המלצה להוסיף סקירה שלישית במהלך ההריון
(צילום: shutterstock)
הרעיון שעומד מאחורי ההמלצה הוא אבחון חלקי או היעדר אבחון של מומים שונים בסקירות הראשונות. יש להדגיש כי סל התרופות כיום לא מממן שלוש בדיקות אלא שתיים בלבד. המשמעות היא שרק נשים שידן משגת תוכלנה לבקש בדיקה שלישית ומי שייהנה מכך יהיו בעיקר הרופאים שיבצעו את הבדיקה ברפואה הפרטית.
קראו עוד:
על פי החלטת האיגוד, יש "להמליץ ליידע נשים הרות על האפשרות לבצע בדיקת אברים בטרימסטר שלישי המוגבלת בהיקפה ושאינה כלולה במסגרת סל הבריאות". נוסח ההמלצה שיועבר לרופאים, "ניתן לבצע בדיקת אולטרסאונד של איברי העובר בטרימסטר השלישי. בדיקה זו עשויה לאבחן חלק מבעיות אנטומיות המתפתחות בשלבי הריון מתקדמים. הבדיקה מוגבלת בהיקפה ובהיעדר התוויה רפואית אינה במסגרת סל הבריאות".
שתי הבדיקות הקיימות כיום כלולות בסל שירותי הבריאות. ישנם מומים שבאים לידי ביטוי רק מהשבוע ה-18. עיקר המומים שעשויים להתגלות בסקירה השלישית, שמתבצעת לאחר השבוע ה-30, הם במוח

"זיהוי מומים התפתחותיים שלא רואים בשלבים מוקדמים"

את הסקירה הראשונה מבצעות נשים בדרך כלל בשבוע ה-14 עד ה-17. הסקירה השנייה מתבצעת לרוב בשבוע 20 עד 23. במהלך שתי הבדיקות נסקרים באמצעות אולטרסאונד איברי העובר במטרה לאתר מומים וממצאים לא תקינים. במהלך הבדיקה נבדקים קוטר הגולגולת של העובר, היקף הראש, היקף הבטן ואורך עצם הירך. גם איברים כמו הריאות, הלב והקיבה נסקרים. שתי הבדיקות הללו כלולות בסל שירותי הבריאות. יש מומים שבאים לידי ביטוי רק מהשבוע ה-18. עיקר המומים שעשויים להתגלות בסקירה השלישית, שמתבצעת לאחר השבוע ה-30, הם במוח.
לדברי יו"ר האיגוד פרופ' רוני מימון, "בישראל הבירור נגמר בשבוע ה-22 עם הסקירה השנייה ומאז ועד הלידה אין בדיקות נוספות. יש מקרים שראינו על מומים התפתחותיים, בייחוד במוח, שבאים לידי ביטוי דווקא בסקירה השלישית. לא רואים אותם או שהם מינוריים בבדיקות הראשונות. לכן, הגענו למסקנה שראוי שנשים יידעו שאם הן עשו בדיקה בשבוע ה-22 שיצאה תקינה, זה לא אומר שהכול בסדר.
"ברוב המקרים זה אכן המצב, אבל מי שרוצה למצות את הבדיקות והידע – עומדת לרשותו בדיקה נוספת. אני לא נכנס לקטע של המימון אלא רק לרפואה. מדובר על אוכלוסייה בסיכון נמוך כי מי שבסיכון גבוה זוכה למימון לבדיקה הזו. אנחנו רוצים ליידע נשים בסיכון נמוך כי נשים בסיכון גבוה גם כך עוברות את הבדיקה. מדובר על האוכלוסייה הכללית".