ראש הממשלה בנימין נתניהו שטופל במרכז הרפואי שיבא בתל השומר עקב חשד להתייבשות עבר השתלת מכשיר ניטור לבבי (הולטר תת-עורי) שאמור להשגיח על קצב ליבו. מדובר בדור חדש למכשירי הניטור - כנראה רוויל לינק (Reveal LINQ) מתוצרת מדטרוניק - שעוקבים ללא הרף אחר קצב הלב ומשדרים את הממצאים לרופאים מרחוק. אז איך התבצעה ההשתלה, וכיצד זה עובד? פרופ' מוטי חיים, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה וקוצבי לב במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, מסביר.
קראו עוד:

1 צפייה בגלריה
הולטר תת עורי תת-עורי ניטור
הולטר תת עורי תת-עורי ניטור
הולטר תת-עורי מתוצרת מדטרוניק. "קולט אותות חשמליים מהלב ומקליט אותם על פי תכנות מראש"
( צילום: מדטרוניק)
מהו הולטר? פרופ' חיים: "מדובר במכשיר ניטור המתחקה אחר לחץ הדם (הולטר לחץ דם) או קצב הלב (הולטר לב), והחולה נושא אותו על גופו. רוב מכשירי ההולטר משמשים לניטור למשך 24 שעות בלבד: החולה מתחבר אליהם במרפאה ונושא אותם על גופו עד למחרת, אז מועברים הנתונים למחשב ולבדיקת קרדיולוג. הדור החדש של המכשירים הם תת-עוריים, ואחד מהם הושתל בגופו של נתניהו. מכשירים אלו מספקים אמנם תרשימים באיכות נמוכה יותר, אבל מאפשרים הקלטות לאורך זמן רב של חודשים עד שנים. מכשיר ההולטר נקרא כך על שם הממציא שלו – נורמן הולטר ממונטנה שבארה"ב".
איזה מכשיר בדיוק הושתל בגופו של ראש הממשלה? "נתניהו עבר השתלה של הולטר תת-עורי (Implanted Loop Recorder – ILP). מדובר במכשיר זעיר, שאורכו מספר ס"מ ועוביו כמה מ"מ, בערך כמו דיסק און-קי, וביכולתו לנטר באופן רציף את קצב הלב בתרשים חלקי של ערוץ יחיד. מכשיר אק"ג מסורתי כולל תרשים של 12 ערוצים המתחקים אחר הלב מכיוונים שונים".
איך מושתל המכשיר? "מדובר בפרוצדורה של כמה דקות בהרדמה מקומית, שבה מוחדר המכשיר לבית החזה השמאלי. לאחר מכן מועבר החולה לחדר התאוששות, וכעבור שעתיים הוא משוחרר לביתו - לא לפני שעבר הדרכה של שימוש במכשיר".

מה בדיוק עושה המכשיר? "הולטר תת-עורי קולט את האותות החשמליים מהלב ומקליט אותם על פי תכנות מראש: הוא יכול להקליט כל כמה דקות ולמחוק את התרשימים, להקליט רק בעת הגעת הלב לדפקים חריגים, או כשהמטופל חווה תסמינים כמו חולשה או פעימות לב חזקות, ואז ביכולתו להצמיד מכשיר הקלטה לבית החזה".
פרופ' חיים: "רוב מכשירי ההולטר משמשים לניטור למשך 24 שעות בלבד. הדור החדש של המכשירים, שאחד מהם הושתל בגופו של נתניהו. מספקים תרשימים באיכות נמוכה יותר, אבל מאפשרים הקלטות לאורך חודשים עד שנים"
כל כמה זמן צריך להגיע לבדיקה? "היתרון של ההולטר התת-עורי הוא ביכולתו לשדר מרחוק את הממצאים, כך שהקרדיולוג יכול לפענח אותם ולהעביר הנחיות למטופל".
פרופ' מוטי חייםפרופ' מוטי חיים צילום: דוברות סורוקה


כמה זמן מחזיק המכשיר? "כשלוש שנים. אחריהן מוציאים אותו מהגוף בפרוצדורה פשוטה בהרדמה מקומית".
למי המכשיר מיועד? "השימושים העיקריים של ההולטר התת-עורי הם לבירור התעלפויות ואיבודי הכרה לא מוסברים, שבץ מוחי לא מוסבר או חשד להפרעות קצב לב שלא מתגלות במכשיר אק"ג או הולטר רגיל. לא כל אחד צריך הולטר תת עורי. משתמשים בו כשלא ברורה סיבה למקרה חריג, ואחרי שהמטופל עבר בירור שלם. היתרון של המכשיר הוא ביכולתו להקליט את קצב הלב לאורך כל היום, אבל מכשירי האק"ג וההולטר המסורתיים מקליטים יותר ערוצים מהלב, ובכך מאפשרים לקבל תמונה יותר מדויקת".