סנוטנדו בן החמש מסתובב במסדרונות בית החולים וולפסון שמח ומחייך. הוא כבר שבה את לבו של כל הצוות ומי שפגש אותו מאז שהתאשפז בבית החולים לניתוח לב מציל החיים, שאותו עבר בהצלחה לאחרונה. יחד איתו הגיע לישראל גם לייה בן השש, והשניים הם הילדים הראשונים שהגיעו מאסווטיני לארץ כדי לעבור טיפולי לב מצילי חיים. אסווטיני (לשעבר סווזילנד) שביבשת אפריקה היא המדינה ה-69 ממנה מטיסה עמותת "הצל ליבו של ילד" ילדים חולי לב לניתוחים בישראל.
3 צפייה בגלריה
סנוטנדו ולייה אסווטיני ניתוח לב "הצל ליבו של ילד"
סנוטנדו ולייה אסווטיני ניתוח לב "הצל ליבו של ילד"
מאסווטיני לחולון. סנוטנדו ולייה
(צילום: עמותת הצל ליבו של ילד)
עוד בנושא:
"סנוטנדו עבר ניתוח לתיקון מום לבבי מורכב בשם TOF, שממנו הוא התאושש וכעת ומחלים בטיפול נמרץ ילדים בבית החולים", מדווחת ד"ר רחלי שיאון שריד, מנהלת טיפול נמרץ ילדים בוולפסון.
ד"ר אלונה ראוכר שטרנפלד, מנהלת קרדיולוגיה ילדים, בית החולים וולפסון, מסבירה: "לסנוטנדו יש פגם במחיצה הבין חדרית והיצרות של המסתם הריאתי, המלווה בכחלון. במדינה שיש בה אפשרות לניתוחי לב ילדים, הוא היה עובר ניתוח כזה בשנה הראשונה לחייו ואלינו הוא הגיע בגיל חמש, מה שהופך את המקרה להרבה יותר מסובך, כי הפגם כבר גרם נזק משני לשריר הלב. זה לא בהכרח בהיבט הכירורגי, ולרוב זה יהיה משמעותי במהלך השהות במחלקת טיפול נמרץ. לצערנו, אנחנו רואים מומים שבמדינה מתקדמת היו מטופלים הרבה יותר מוקדם על ידי ניתוח, בצורה קלה ובטוחה".
ד"ר אלונה ראוכר שטרנפלד: "במדינה שיש בה אפשרות לניתוחי לב ילדים, סנוטנדו היה עובר ניתוח כזה בשנה הראשונה לחייו ואלינו הוא הגיע בגיל חמש, מה שהופך את המקרה להרבה יותר מסובך"
ד"ר ראוכר שטרנפלד מטפלת כבר שנים בילדים מכל העולם. "חצי מהפעילות שלנו במסגרת עמותת 'הצל ליבו של ילד' היא עם ילדים פלסטינים, שאנחנו רואים מדי שבוע. כמובן שאיכות הטיפול שווה לזו שאני נותנת לילד ישראלי, כחלק מלעשות רפואה נכונה".
3 צפייה בגלריה
סנוטנדו ולייה אסווטיני ניתוח לב "הצל ליבו של ילד"
סנוטנדו ולייה אסווטיני ניתוח לב "הצל ליבו של ילד"
סנוטנדו ואימו במחלקת טיפול נמרץ ילדים של וולפסון
(צילום: עמותת הצל ליבו של ילד)

400 ילדים בארבעה ימים

השירות הרפואי שניתן לילדים שמגיעים דרך העמותה מאפריקה מורכב יותר. "לפני הכול, אין לי אפשרות לראות אותם בצורה עקבית ורציפה. כל קרדיולוג נוסע לפחות פעמיים בשנה במסגרת משלחת מיוחדת לאפריקה, וכך אנחנו מבצעים את המעקב. אנחנו יוצאים לדרך עם שני מכשירי אקו ובודקים 400 ילדים בארבעה ימים. חלקם נותחו אצלנו וחלקם לא. זאת המרפאה שעל פיה קובעים מי יגיע לטיפול אצלנו.
"ניתחנו עד כה 800 ילדים דרך העמותה ממדינות כמו טנזניה וזנזיבר. יש מדינות שבהן לא היינו מעולם, ופתאום אנחנו מקבלים פנייה במייל, בטלפון או אפילו דרך הפייסבוק, מרופא, הורה, דיפולומט או כל דמות אחרת ששולחת לנו תיאור של המקרה ועל פיו אנחנו צריכים להחליט אם לזמן את הילד לניתוח בארץ. עם השנים למדנו להבין על סמך המסמכים אם יש ביכולתנו לעזור וכיצד. כמובן, שיש כאן הליך בירוקרטי וזה לוקח מספר חודשים".
3 צפייה בגלריה
סנוטנדו ולייה אסווטיני ניתוח לב "הצל ליבו של ילד"
סנוטנדו ולייה אסווטיני ניתוח לב "הצל ליבו של ילד"
לייה וצוות הקרדיולוגים במחלקת כירורגיה ילדים
(צילום: עמותת הצל ליבו של ילד)
כל זאת מתאפשר, כאמור, הודות לפעילות "הצל ליבו של ילד", עמותה הומניטרית ישראלית הפועלת להצלת חייהם של ילדים חולי לב ממדינות שבהן הנגישות לרפואת לב ילדים איננה קיימת או מוגבלת. "אנחנו מטפלים ומצילים ילדים ללא קשר למוצא שלהם, לדתם ולמצבם הכלכלי", מסבירה תמר שפירא, משנה למנכ"ל העמותה, "ואנחנו שמחים מאוד שניתנה לנו ההזדמנות לסייע לשני הילדים מאסווטיני.
"זה מרגש בכל פעם מחדש לראות את הילדים מחלימים, מתחזקים ומרגישים כמו כל ילד בריא אחר, אחרי הטיפול בהם, ולצפות בהם משחקים לצד ילדים מכל קצוות תבל בבית הילדים שלנו בחולון. אחרי ניתוח לב פתוח, בדרך כלל נשארים לפחות כחודש בארץ ויש לנו הזדמנות לראות אותם כך. המקרה של סנוטנדו ולייה ממלא אותנו באנרגיה ומוטיבציה להמשיך בעשייה ההומניטרית שלנו".
בזמן שסנוטנדו מתאושש, לייה ממתין לניתוח שלו. הוא בן יחיד וכשהתברר להוריו שהוא סובל מבעיה רפואית בלבו, הם הרגישו שהשמיים נופלים עליהם, מאחר שבאסווטיני אין ניתוחי לב בילדים ולמשפחה לא היו אמצעים לשלם על טיפול יקר מחוץ למדינה. עכשיו הם אופטימים הרבה יותר. "הילד שלי יוכל סוף-סוף לשחק עם ילדים אחרים מבלי להתעייף בקלות ומבלי שאני כל הזמן אדאג לשלומו", אומרת האם, "אני אסירת תודה לעמותה על כל מה שאנשיה עושים למעננו ולמען המשפחה שלנו".