אמנות הלחימה הסינית הרכה, צ'י קונג, מסייעת כבר אלפי שנים לעם הסיני לחיות בבריאות טובה ומאוזנת. עם זאת בישראל היא טרם מוכרת דיה. אולי הגיע הזמן? הראל סיני, ראש המגמה להכשרת מורים לצ'י קונג במרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, ומטפל בכיר ברפואה סינית במחלקה האונקולוגית בבית החולים איכילוב, עם כל המידע שאתם צריכים לדעת וגם עם תרגול שתוכלו לבצע בעצמכם.
2 צפייה בגלריה
תרגול צ'י קונג
תרגול צ'י קונג
איזון פיזי ונפשי. תרגול צ'י קונג
(צילום: shutterstock)
מהו צ'י קונג? צ'י קונג היא גישה טיפולית המתמקדת בתרגילי מדיטציה בתנועה בליווי צלילי מוזיקה המסייעים לרוגע פיזי ונפשי. מקורה של השיטה בסין והיא פותחה במשך אלפי שנים על ידי רופאים, נזירים ואומני לחימה. התרגילים והנשימות שמים דגש על לימוד של פתיחה וסגירת מסלולי אנרגיה בגופנו, ובכך מאפשרים להרגיע או להמריץ באופן ממוקד מערכות שלמות כמו הנשימה, העיכול, כלי הדם, העצבים והשלד.
בניגוד לענפי הטיפול השונים של הרפואה הסינית, שבהם המטופל פסיבי, בטיפול בצ'י קונג המתרגל שולט במינון, בעוצמה ובאיכות הטיפול באופן עצמאי ומלא. כך בהדרגה הוא נחשף לתבניות, לתפיסות ולפרדיגמות המנהלות את חייו. דרכן הוא יבחן את נכונותו לחולל שינוי משמעותי בחייו, ויגיע למודעות שהאחריות לריפוי היא בידיו. עם הזמן הוא ירכוש מפתחות לריפוי עצמי תוך חיזוק התובנות לגבי עצמו.
ייחודו של הצ'י קונג הוא בשימוש במנגנון המרידיאנים, שהם ערוצים סודיים שמצאו הסינים, המקשרים בין המערכות הפנימיות בגופנו ובין היבטיהן הנפשיים. לכל איבר יש מרכז במוח שמופקד עליו, למשל, העיכול – דאגה, הרבייה – פחד, העצבים – כעס, הנשימה – עצב.
תרגול הצ'י קונג הוא פיזי ומתבצע בעיקר במקומות טבע פתוחים או בחדרים גדולים והוא מתמקד בתנועה, בנשימה ובמדיטציה. העבודה קבוצתית באווירה תומכת, שבה חברים מפתחים קשרים ותומכים זה בזה, מה שמוביל לשיפור הן מבחינה גופנית והן מבחינה חברתית.
2 צפייה בגלריה
תרגול צ'י קונג תמונה 10
תרגול צ'י קונג תמונה 10
תרגול צ'י קונג
(צילום: גרשון ולדמן)
כיצד תורם הצ'י קונג לבריאות גופנית ונפשית? התרגולים מסייעים בהפחתת אי-שקט, חרדה ולחץ, וכן מסייעים לשיפור הקשר בין הגוף והרגשות ובהתמודדות עם טראומה ופוסט־טראומה. מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות על אלפי חולים בארה"ב ובסין מצאו כי הצ'י קונג מעלה את רמת החיסון הטבעית של הגוף. הוא תורם להתמודדותם של חולים עם טיפולים כימותרפיים ועם טיפולי קרינה, מסייע למזעור תופעות הלוואי שמהן הם סובלים ובעיקר תורם לשיפור באיכות החיים שלהם. ככלל, צ'י קונג משפר את התמודדות עם מחלות אקוטיות שונות.
יתרונות השיטה הן עלות נמוכה, העובדה שאין צורך בעזרים מיוחדים, ובעובדה כי מדובר על שיטת תרגול לא פולשנית. העבודה נעימה ולא מאומצת ואפשר להיעזר בקלות בקלטות הנחייה המאפשרות עבודה מונחית ויעילה בבית.
מבין השיטות הייחודיות של תורת הצ'י קונג, ניתן למנות את שיטת "חילוף העונות" הנלמדת גם בקמפוס וינגייט. על פי הרפואה הסינית בכל עונה נפתחת מערכת גוף ביולוגית מסוימת בגופנו, וחיוניותה מושפעת ישירות מהאקלים העונתי. לפי שיטה זו, אנו מתאימים תרגילי צ'י קונג לעונה ולמערכת המתאימה:
  • בסתיו – מערכת הנשימה והריאות
  • בחורף - מערכת הרבייה, השלד והכליות
  • באביב – מערכת העצבים והכבד
  • בקיץ – מערכת הדם והלב
  • בקיץ המאוחר – מערכת העיכול והטחול
חיבור זה לעוצמת הריפוי האקולוגי של כדור הארץ והיקום סביבו, יוצר התחדשות ובניית סדר חדש בביולוגיה של האדם. התבוננות בתהליך נקראת מדיטציה בתנועה, וזהו הצ'י קונג.

תרגלו בעצמכם

סדרת צ'י קונג זו מאגדת כמה תרגילים מועילים ופשוטים שתוכלו לעשותם בקלות ובנוחות בעצמכם בבית. זוהי סדרה של חמישה תרגילים פשוטים, שכל אחד מהם פועל על מרידיאן אחר בגוף, על מערכת פיזיולוגית ובו־בזמן רגשית. מטרתה להיפטר ממתחים וכעסים, ותוך כדי התרגול לשפר גם את בריאותנו. היתרון המרכזי בסדרה זו הוא התרגול הקצר – חוזרים על כל תרגיל שוב ושב במשך דקה אחת ולאחריה עוברים לתרגיל הבא, כך שהסדרה כולה אורכת חמש דקות.
תרגיל 1 – לאיזון הכליות, השלד והמין מפתלים את הגוף לצד ימין עם הושטת יד לשלום. חוזרים למרכז תוך הורדת שתי הידיים. חוזרים על אותה פעולה, הפעם בצד שמאל.
תרגיל 2 – לאיזון מערכת העיכול ולהרזיה מביאים את הידיים והאגן לפנים. בתנופה מזיזים את האגן למרכז הגוף וטופחים עם הידיים על הירכיים. לוקחים את הידיים והאגן אחורנית. בכל פעם במעבר מלפנים לאחור טופחים על הירכיים.
תרגיל 3 – לאיזון מערכת הנשימה ונגד הצטננות מפתלים את הגוף מהמותניים לשמאל, ופורשים את הידיים למעלה ולצדדים "כמו חנוכייה", אחת לפנים ואחת לאחור. חוזרים למרכז תוך כדי זריקת הידיים למטה וחוזרים על אותה הפעולה, הפעם בצד ימין.
תרגיל 4 – לאיזון מערכת העצבים ולשחרור כעסים העיקרון: נטלטל את הידיים בתנועות נמרצות מצד לצד. נחזיק "כדור באוויר" כשהגוף פונה לימין. נזרוק את הכדור הדמיוני במרכז לרצפה. תמונה 12 - ושוב נרים ונניף את הכדור לצד שמאל תוך הפניית האגן שמאלה.
תרגיל 5 – לחיזוק הלב ולוויסות לחץ הדם מטים את האגן ואת הידיים לאחור בתנועה המדמה קפיצה לבריכה. בתנופה לפנים מעבירים את הידיים מעבר לראש טופחים על הגב, והלוך חזור