בשיתוף PEACE NATURALS
השימוש הרפואי בקנאביס חדש יחסית בישראל ואל מעגל המשתמשים בו מתווספים כל העת מטופלים חדשים, המחזיקים באישור רפואי לאספקתו הקבועה. כאן גם מתחיל מסלול הסתגלות, כשרבים מהם מתנסים לראשונה בשימוש רפואי במה שמשמש אותם לריפוי אך אינו מגיע בצורת טבליה, משחה או זריקה. חוקי המשחק משתנים ואיתם הצורך של המטופלים להתאים את עצמם.
4 צפייה בגלריה
קנאביס
קנאביס
(צילום: shutterstock)
"תרבות צריכת הקנאביס בישראל היא, לרוב, תרבות של 'פאן' – כך מכירים אותה וכך מתייחסים אליה", אומרת נטע קובלסקי, מנחה לשימוש ושילוב בין הקנאביס לעולם הרגשי. "כשהתאפשר גידול קנאביס למטרות רפואיות בארץ, היה צריך לשנות את התרבות הזו, אבל השינוי לא קרה; לא היה מי שילמד וידריך את המשתמשים החדשים, שקיבלו מרשם והם המשיכו בתרבות העישון, שמערב טבק ומהווה אופציה פחות בריאה באופן משמעותי, ואפילו מזיקה.
קובלסקי אובחנה בגיל 27, בפיברומיאלגיה, תסמונת שגורמת לנוכחות של כאב כרוני ומפושט במערכת השרירים, שמביאה איתה סבל רב ללוקים בה. לאחר האבחון שקיבלה, ייסדה עם שותפות את עמותת 'גוונים של סגול' לפיברומיאלגיה, אותה ניהלה 5 שנים ובה הייתה אחראית על נושא הקנאביס. היא הופיעה בכנסת, מול רופאים, פסיכיאטרים, צוותים רפואיים ובתקשורת.
"היום, ככל שהרפואה ההוליסטית מקבלת מקום משלה, גם בממסד הרפואי, ההתייחסות לקנאביס ולכלי שהוא מהווה, מתחילה להשתנות וכאן מתחיל התפקיד שלי", מסבירה קובסלסקי, שמתפקדת כמלווה ומנחה למטופלים המשתמשים בקנאביס רפואי, מסייעת להם להתייחס לקנאביס ככלי שלא רק יקל על הכאב אלא גם יעזור לרפא את הטראומה, שבעקבותיה מגיע הכאב. אל התהליך היא מביאה את הניסיון האישי שלה ושל מטופליה, לאורך השנים.
4 צפייה בגלריה
נטע קובלסקי
נטע קובלסקי
נטע קובלסקי

טיפול משולב

היא לא רק מלמדת להשתמש בקנאביס או נגזרותיו. היא משלבת למטופליה את הטיפול של השימוש בקנאביס עם החלק הרגשי, העניין התזונתי ועם פעילות הגופנית, במטרה להביא לאפקטיביות מקסימלית ושיפור איכות החיים הכוללת, תוך שינוי גישה, החלמה וריפוי. "ארבעת האלמנטים הללו תומכים זה בזה והטיפול מותאם לכל אחת ואחד באופן אישי על פי סיפור חייה או חייו, צרכיהם, רצונותיהם, העדפותיהם ואורח חייהם האישי", היא מסבירה.
קיבלנו אישור לקנאביס. מה עכשיו?
המפגש הראשון לטיפול מתחיל מייד אחרי קבלת האישור הרפואי, לרוב בביתם של המטופלים. "המפגש הראשון נמשך כשעה וחצי וכולל מפגש אינטגרטיבי עם אורח החיים והצרכים שלהם. לפי ההתרשמות אני מתאימה טיפול שמתאים אישית למטופל או המטופלת, לפי סוג הקנאביס שניתן להם. אם על פי ניסיוני, הטיפול אינו מתאים למצב, אני מעבירה המלצה לרופאה או לרופא המטפלים, לשינוי ריכוזים כך שהטיפול יתאים באופן מקסימלי ועם כמה שפחות תופעות לוואי", היא אומרת ומספרת שהרופאים מראים נכונות ורצון במשובים כאלה, שכן גם עבורם נושא זה חדש.
אחרי ההדרכה הראשונית, מלווה קובלסקי את המטופלת או המטופל בחצי השנה הראשונה של השימוש, משום שזה זמן קריטי לטיפול וההסתגלות לקנאביס מחייבת לתת לו זמן. "בקנאביס יש חומרים משני תודעה וזה מצריך היכרות והסתגלות", היא מסבירה, "יש צורך אמיתי בליווי צמוד, בעיקר לבני הגיל השלישי, להם חשובה האוזן הקשובה לתחושותיהם, ההיכרות עם תופעות הלוואי והליווי האישי. זה כיוונון עדין ותמיכה רגשית לכל תקופת ההסתגלות לקנאביס".
4 צפייה בגלריה
אילוסטרציה של קנאביס באקדמיה
אילוסטרציה של קנאביס באקדמיה
(צילום: Shutterstock)

עולם חדש גם לרופאות ולרופאים

קובלסקי, כאמור, מוצאת את עצמה לא פעם, בקשר עם רופאי המטופלים. "הם פתוחים מאד לעצות שלי ואני מאד מעריכה את זה. הם קוראים את המלצותיי ומעריכים פרקטיקה של כ-15 שנה, שיש לי, ולהם היא לעיתים חסרה".
הניסיון האישי והטיפולי באחרים נתן לה טווח ראיה טיפולי רחב. "אני יודעת ומכירה את כל התופעות, את החרדות מהשימוש ומתופעות הלוואי ויודעת בדיוק איך זה מרגיש להשתמש. הרופאים יודעים להעריך את זה וחלקם מתקשרים כדי להתייעץ. גם רוקחים לא מהססים".
הידע הזה גם הפך אותה למי שמסייעת לאנשים שטרם קיבלו מרשם להנפיק אחד כזה. היא מסייעת בבירוקרטיה ועוזרת להנפיק את הרישיון דרך רופאים מורשים ומשם ממשיכה איתם יחד בליווי. "מרגיע את הרופאים כשאני מלווה את המטופלים, משום שאז הם יודעים שיש למטופל ליווי אחראי. חלקם אפילו שולחים אליי מטופלים באופן יזום", היא אומרת.
רוני כץ עמיחי, סמנכ"לית שיווק ומכירות של Peace Naturals, מחזקת ומציינת כי "קנאביס רפואי מוגדר כמוצא אחרון, כשהרופאים המטפלים צריכים להראות שהטיפול התרופתי המקובל מוצה, שהם ניסו הכל ולמעשה אין להם ברירה אלא להמליץ על קנאביס רפואי.
"בשלב הבא יש למטופל שתי דרכים לקבלת רישיון ומרשמים – על ידי הגשת בקשות ליחידת הקנאביס במשרד הבריאות, או לפנות לרופא, שעבר הסמכה של משרד הבריאות, ולבקש ממנו לנפק רישיון ומרשמים לקנאביס רפואי. "חשוב שאנשים יכירו את נוהל 106 של יחידת הקנאביס הרפואי, שמפרט את האינדיקציות הרפואיות שבגינן ניתן לבקש המלצה לטיפול בקנאביס רפואי", היא מסכמת.

מינון ואיזון

בתחילת התהליך קובלסקי מנחה את מטופליה לשימוש אופטימלי – כיצד להשתמש נכון, למה לצפות ואיך לא להגיע להצפה רגשית. יש לה דעה סדורה לגבי המינון המתאים לכל משתמש: "כלל הברזל שלי הוא שעדיף להתחיל במינון נמוך, להרגיש מעט ולאט לאט לעלות במינון. זה מפני שהשפעה הזו נבנית בהדרגה". למטופליה היא מקדימה ומסבירה שאין התמכרות פיזיולוגית לקנאביס וניתן להפסיק אותו מתי שרוצים.
4 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
(צילום: shutterstock)
"לעיתים הקנאביס גורם לעוררות ועצבנות, אבל זו תופעה שחולפת תוך ימים אחדים ואין לה השפעה על הגוף", היא מסבירה, "לגוף יש מערכת אנדוקנאבינואידית – מערכת שמווסתת את שאר מערכות הגוף והחומרים הכימיים שהיא מייצרת בגוף דומים לחומרים הפעילים של הקנאביס. המשמעות היא, שעבור הגוף אנחנו מכניסים אליו משהו טבעי שהוא 'מכיר'", היא מוסיפה ואומרת שכשמגיעים למצב שהקנאביס מקל על התופעות, לא עולים איתו עוד במינון. הטיפול של קובלסקי מכוון כדי להגיע לאיזון של הגוף, עם הקנאביס. "אם נתחזק נכון את איזון הנפש והגוף, המינון כנראה לא יעלה ואולי אפילו ירד. כל מקרה לגופו".
היא מנחה את מטופליה לשלב את השימוש בקנאביס כך שיוכלו להמשיך בשגרת יומם. "בקנאביס מגוון זנים וחלקם עשירים ב-CBD החומר אינו ממסטל ומאפשר טיפול מלא במהלך היום וללא צורך בשינוי אורח חיים".

קנאביס ותרופות אחרות

"הקנאביס אינו חלופה לתרופות אחרות", חשוב לקובלסקי להדגיש, "הוא יכול להוות חלופה עתידית אבל זה רק בהמלצה ומעקב של רופא או רופאה מומחים".
לגבי שילוב עם תרופות אחרות, היא ממליצה להיות קשובים לגוף ולנפש ולדווח על כל ממצא חריג, ישירות לצוות הרפואי. "לממסד הרפואי חסר הרבה ידע על התנגשות של קנאביס עם תרופות אחרות ולכן אני ממליצה להיות קשובים למה שעובר על הגוף", היא אומרת ומוסיפה באופטימיות לסיום ש"המחלה יכולה להיות גם הזדמנות לשינוי לטובה באורחות חיים ויכולה אפילו להיות מקפצה לשינוי משמעותי בחיים".
*המוצר אינו בגדר תרופה שנרשמה כדין, ואין לייחס לו סגולות מרפא; רכישתו וצריכתו מותרת רק באמצעות מרשם מרופא שהוסמך לכך; וכל שימוש אחר מנוגד לחוק הפלילי.
בשיתוף PEACE NATURALS